Senaste nytt

Reparera Muji resväska/kabinväska

ESSA

Medlem
Har Muji's resväska/kabinväska.
Vissa hjul går segt. Har rensat på "bôs" (trådar, hårstrån, damm etc) med jämna mellanrum.
Vad mer kan man prova själv?
Olja dem borde jag tänkt på tidigare, provar det idag.

Om diy inte fungerar och jag inte kan få Muji-hjul igen, vad rekommenderar ni istället?

Går det öht att sätta på andra hjul än original? Nån som provat?

Viktigt att de är lättrullade och tystgående.

Prisbild?
 

Nemo

Medlem
Har själv ej erfarenhet av Muji, däremot lyckats dra Samsonite-väska så fort att hjulen smält. Jag skulle först kontakta återförsäljaren (Åhléns?) för utbyte av hjul. Andra alternativet är att köpa inlines-hjul inkl kullager, de håller mycket bättre. Isåfall får man mäta noga innan köp. Händig är du så det fixar du om du vill ha en MacGyver-lösning.
 

ESSA

Medlem
Tack för tipset om inlineshjul!
Ska in till stan idag så jag tar med mig foton på mina väskor och frågar på Åhléns ifall de har hjul att byta.
Min stora väska är inköpt i HK för många år sedan och den mindre inom samma serie är inköpt i Seoul 2011.

Klämde och kände i Peking på de nya väskorna de har nu och de påminde mig om hur bra de kan vara...
 

agehall

Medlem
Jag skulle ALDRIG ha i olja i hjul på väskor. Jag förstår hur du tänker, men tyvärr är det inte rätt.

De flesta tänker sig att olja smörjer upp saker så att friktionen minskar. Det är visserligen korrekt, men det blir även väldigt kladdigt och i den miljö som hjulen opererar kommer det i princip att agera klister.

Dessutom bör kullagren i hjulen vara av typen med gummitätningar (annars bör man nog byta lagren!) och dessa går inte att smörja eftersom gummisidorna tätar.

Det enda man egentligen kan göra, förutom att byta hjul, är att ta isär och göra rent. Det går nog att packa in lite fett om man vill och då skulle jag föreslå trögflytande silikonfett, typ bromsoksfett eller liknande. Ännu hellre skulle jag använda torr PTFE-spray rikligt.
 

ESSA

Medlem
Tur jag inte var snabb i vändningarna nu då!
Nu har ju Stockholm ÄNTLIGEN fått en Biltema norr om stan så jag kanske får ta ett premiärbesök och botanisera blad de tips du ger @agehall
Får kika på vad för verktyg som behövs för att kunna ta isär hjulen. Även ta med foton att visa kanske underlättar.
 

agehall

Medlem
För att köpa bra torr PTFE mm kan jag rekommendera Swedol. Finns tex brevid NetOnNet i Veddesta.

För att komma in i hjulen behöver du nog bara en kryssmejsel och en vanlig flatmejsel. Eventuellt sitter det någon sprint eller låsbricka också, en det är högst otroligt. De brukar bara vara pressade direkt på axeln.
 
Toppen