Rekordsnabb transfer på CDG - eller jämförelse av SAS med Air France över Atlanten

Diskussion i 'Reserapporter' startad av stewigriffin, 2 Februari 2012.

  1. stewigriffin

    stewigriffin Medlem

    Ort:
    NYC
    Här kommer min kanske sista reserapport om kombinationen "AF+CDG" och ni kanske är redan trötta på mina texter.


    Att göra transfel, oj förlåt, transfer mellan terminalerna på CDG är ju en upplevelse i sig. Dessutom hela upplevelsefaktorn multupliceras många gånger om man har mindre än 1 timme till sin nästa flygning.
    Men så finns det en fördel med att göra transfer 2G->2E när man anländer till 2G(tyvärr, resenärerna från ARN anländer till 2F1).
    Så fort man kommer in, efter uppfräschande promenad från planet till terminalbyggnaden, så följer man skyltar 2E och så hamnar man i en källarkorridor som leder till Bastiljen. Halvvägs har man möjligheten att opta för terminal 2E och svänga till vänster och gå ensam till en anonym dörr.
    Bakom dörren finns det en tom passkontroll och sen har man nöjet att vänta på sin buss i lugn och ro:
    af330 013.jpg af330 014.jpg

    Denna gång var vi bara två. Bussen kom om 3-4 minuter och snabbt fortsätte vi vidare. Vid första hållplats hoppade jag av och en trevlig kille välkomnar mig på 2E med "Bonsoir!".

    Jag hinner knappt köpa en burk choklad när jag hör de ropa upp mitt namn i högtalarna. Final Call!
    Går fort till min gate och upptäcker att passet och boardingkortet saknas! Det var som sjutton, jag hade ju allt i duty-freen. Hela gate-gänget garvar åt min kommentar om världens dyraste chocklad. De erbjuder hålla koll på min väska medans jag rusar tillbaka till butiken och hämtar mina handlingar. I butiken finns ingen, men passet ligger på disken.

    Jag boardar och kommer in i planet. Efter 10 minuter är det fortfarande mycket folk som rör på sig i planet. Det visar sig att jag är inte den sista paxen idag. Det kommer springandes någon medelålders par, ett yngre par med 2 barn, en kvinna som nästan svimmade av så fort hon nådde sin plats.
    Bra jobbat, AF, ni har inte tråkigt på CDG! :)

    Bolag: Air France
    Sträcka: CDG-JFK
    Flygplan: Airbus 330-200
    Class: Voyageur


    Så fort boardingen var klar, huvudansvarig FA gick back i bussen och hämtade ett äldre par till Affairés. Bra gest! Därmed fylldes C kabinen, sen flyttades en eller två personer till Premium Voyageur. Så det blev fullt därmed.
    Själv satt jag på fattig-business stol idag. Det är rad 29 som kommer strax efter första raden efter Premium Voyageur på denna maskin.
    Rad 28 har i mittensegment endast 3 säten och nästa rad har 4 vilket skapar möjligheter till att sitta med obegränsad benutrymme på stolarna D och G. Men överhuvutaget ska man undvika säterna A, D, G och K på denna maskin, på grund av IFE boxen. Samma sak gäller SK A330-300 maskiner också, titta bara på vad heter motsvarande sätet.
    Enda nackdelen med rad 29 är att det är fasta handledsstöd till skillnad från nästkommande rader.
    På SK är det dock 4 säten hela vägen men det finns rad 14 i Y+ kabinen som är rätt skönt.

    Det här var ju en kvällsflygning så någon avsikt att sova hade jag inte. Sätet bredvid mig var tom så jag lade mina prylar där och struntade i att ta ut min egen skärm och använde mittensätets. Serveringsbord tänkte jag ha 2 idag :p.

    af330 021.jpg af330 037.jpg af330 036.jpg

    I stort sett är det samma drinklista och mat som på A380 gäller här. Skillnaden mestadels är i att varmmaten kan skilja lite grann. Du kan få välja mellan fisk och kyckling istället för kött. En annan skillnad är filmutbudet i AVOD är begränsad. Men ändå mycket bättre än på SK där det inte finns någon AVOD utan du får titta på vad som sänds. Här delas också ut samma amenity kit med hörlurar som på A380.

    af330 015.jpg af330 016.jpg

    Snart efter take-off var det dags att beställa aperitif och på AF ombord är det nog champagne som regerar. For the record, undertecknad hade äpplejuce ;) (haha, you wish!)

    af330 018.jpg af330 019.jpg

    Sen togs beställningar av varm mat emot. Maten kom ganska fort efter det för många vill ju sova på kvällsflygningar.

    af330 023.jpg af330 027.jpg

    Den där salladen är jag alltid skeptisk emot. Det utlovades kyckling i den, bra att det var vegetarisk. Men jag misstänker att ground personalen på CDG har bestämt att ha det roligt idag och man har lastat fel vagnar för istället för lamm var det kyckling som serverades.

    af330 028.jpg

    Men fisken fick man rätt denna gång, ni pastaälskare får sitta hungriga var budskapet från ground services, kanske.
    Ni ser baguetten däruppe, den solar och värmer sig på stekheta folien. Det är en av anledningarna till varför jag vill ha folien kvar på min mat. Jag använder restvärmen till att mjuka till smöret och värma brödet med. Jag täcker den med servett också.
    På SK har man valt att gå en annan väg och det är varma bullar som gäller, uppskattas mycket.
    Det är synd att dricka vatten på AF ombord för det finns ju vin till allt, därför vattenflaskan kommer först med maten. På SK pga tighta utskänkningsregler får man servera vatten, det finns i fickan, men vinet kommer nog endast när man lämnat svenska luftutrymmet.

    Efter maten kommer dags för kvällens obligatoriska coffeintillskottet. Medpassagerare beställer sina likör och digestifbeställningar i samband med att kaffe och te erbjuds till de som vill inte sova.
    Jag gjorde min vanliga cappuccinobeställningen. Det börjar bli tråkig, jag vet.

    af330 030.jpg

    Pa SK får man ... Ni vet hur bra utbudet är, jag behöver nog inte säga något.
    Lite senare bestämde jag att fylla på och i samband med det att göra lite inköp i duty-freen som ligger bak i bussen och aldrig kommer fram till kabinen. Biz och PV får sina saker på beställning men jag var ju glad till att gå och utforska lite bakre delen av bussen.
    Där fanns det vanliga självserveringsbaren:

    af330 031.jpg

    Flyget var lång nog för att hinna med exakt 3 filmer. Och med en frukost/mellanmål som serverades emellanåt gick tiden väldigt fort förbi.

    af330 032.jpg af330 033.jpg

    Sen var det också en bra fördel att IFE:n var på även fram tills vi gjorde touchdown och började taxa. Ni ser runwaylamporna där, skärmen stängdes av en minut senare, filmen precis nådde slutet.

    af330 039.jpg af330 040.jpg

    Strax efter landningen hämtade jag bagaget, min resväska var först, och fortsatte vidare mot AirTrain. Terminalen är tom ikväll. AF009 är en skön flight också, avgår rätt sent.

    af330 043.jpg af330 042.jpg
     
    Last edited: 2 Februari 2012
    6 personer gillar detta.
  2. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Tack igen! Jag gör exakt likadant med mitt bröd & smör, värmer det på folien. För övrigt tycker jag din sallad ser mycket god ut.
     
  3. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hejsan, trevlig report igen!

    Alltid kul att läsa om AF Y på långflyg. Måste nog säga att maten på AF klart verkar överlägsen konkurrenterna på transatlantic, tror även att de är de enda som fortfarande serverar Champagne gratis i Y. Angående bröden så kallas de för pain pistolet, tycker dom som AF serverar är riktigt goda och trots att de är iskalla så är brödet varken segt eller hårt.

    Lite märkligt att flyga över atlanten på en kväll. Får man bättre eller sämre jetlag, jämfört med en flygning över dagen?

    //Jonas
     
  4. stewigriffin

    stewigriffin Medlem

    Ort:
    NYC
    Vad är jetlag? :D
    Tack för kommentarer. Jag föredrar kvällsflygningar åt båda håll av praktiska skäl. Det tycks vara mycket bekvämare och mindre stressigt.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×