Rekordår för regionala flygplatser, förluster trots detta

Diskussion i 'Övrigt' startad av rvarttinen, 31 Januari 2012.

  1. rvarttinen

    rvarttinen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Rekordmånga passagerare reste på de svenska flygplatserna 2011. Trots rekordsiffror så har nästan alla regionala flygplatser preblem att få det hela att gå ihop.

    Rekordår för regionala flygplatser - DiSe
     
    Last edited: 2 Februari 2012
  2. Homer

    Homer Medlem

  3. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror det är svårt att få regionala flygplatser att gå runt. Flygplatser måste ses som en investering i infrastruktur, som i ett stort sammanhang skapar tillväxt och nya jobb. E4:an går nog inte heller runt. :)
     
  4. Homer

    Homer Medlem

    Behövs inga flygplatser i Västerås och Nyköping lika lite som det behövs 6 filig motorväg mellan arjeplog och arvidsjaur
     
  5. Homer

    Homer Medlem

    bra kommentar nedan från http://www.businessclass.se/flygplatser/918-svenska-flygplatser-gar-back.html tråd


     
  6. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Absolut, det håller jag med. Får hänvisa till mitt inlägg i samma tråd. :)

    Skattesubventionerade Ryanair-linjer skapar ingen tillväxt. Inrikestrafik och matning till större nav är däremot ofta en förutsättning för att kunna bedriva verksamhet utanför storstäder.
     
    Last edited: 31 Januari 2012
  7. Homer

    Homer Medlem

    Tydligen är du stark anhängare av verklighetsfrämmande, socialistiska sjuårsplaner..
    Vi har ju fler exempel på liknande vansinne som kostat miljarder
    - Kallax cargo
    - snabbtåg från ingenstans till ingenting,
    - Stålverk 80, varvsindustrin mfl regionala satsningar.
    för att inte nämna alla miljarder som pumpats in det eländiga, ineffektiva SAS
     
  8. Vänligen ber medlemmar att hålla sig till trådämnet. Diskussion kring politik undanbedes.

    Vi alla har olika åsikter och tankesätt, därför får vi respektera andras åsikter även om det skiljer ifrån sitt.
    Förlöjliga andras medlemmars åsikt(er) skapar inte trevlig atmosfär i forumet.
     
  9. rvarttinen

    rvarttinen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Oj - att ämnet i denna tråd var så pass kontroveriellt - yvig diskussion..!. lite kul, men som AHO påpekar, lite off topic också.

    Själv har jag åkt en t/r från Skavsta, inget jag gör om. Lång bussresa, urtrist flygplats och, ja, flygningen vill jag inte nämna, helst... att dessutom kalla Skavsta för "Stockholm".

    Att det behövs regionala flygplatser kan jag förstå, men de tycks svårt att få dem att bära sig. Det är väl det som artikeln försöker belysa, och att de lokala företagen inte är beredda att betala för vad det egentligen kostar... då kan jag undra vad som motiverar t.ex. att Västerås har en flygplats (väl nära till ARN?), dessutom med sjunkade antal resenärer. Hur är det i andra länder??

    P.S. Nu är det väl någon i V-ås som blir arg på mig.... men det kanske finns en bra motivering till att flyplatsen finns där?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×