Reklamerat köp Amex - Tullen konfiskerade varan. Någon med erfarenhet

Diskussion i 'Kreditkort' startad av Valley, 28 December 2015.

1. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tidigare har jag reklamerat felaktiga positioner och då har det aldrig varit något problem.

Nu blir det lite överkurs.
    Expedit har inte sigillerat taxfree-Ginen enligt gängse regelverk och Security Manager på Heathrow tog det därför i beslag.

Är nu reklamerat till A'x som till att börja med gjort en preliminär krediterna av beloppet under dess utredning pågår.
    Någon som gjort något liknande och vad använde ni för skäl ?

På ett ställe kan jag vara ute på lite hal is. Jag hävdar att det klart och tydligt finns ett regelverk hur varor skall vara sigillerade/plomberade för att godkännas. Fast jag har varit lite lat och inte orkat leta :rolleyes:

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Garanterar inte taxfree-butikerna i USA att prylarna ska vara korrekt förseglade för att kunna tas med in i EU?

Hsh, klart intressant att se vart det där landar. Själv har jag inte köpt med mig sprit som behövt byta flyg sista 5 åren eller så.

3. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skall precis nu skicka en påminnelse till butiken och påtala att jag nu reklamerat hos Amex.

4. thh

thh Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vänta jag trodde det bara gällde i USA och att sigillen i EU bara gällde inom EU, menar du att jag gått miste om mängder med skattefri sprit i alla dessa år?

5. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @thh
    Det går normalt utmärkt att köpa tax free sprit i USA med byte i Europa - senast jag gjorde det var just med transfer på LHR utan problem. Dock är det bra att dubbelkolla förseglingarna.

thh gillar detta.
  6. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I mitt fall gavs inget utrymme för kontroll. På JFK tillämpade man gammal öststatsmetod. Betala utan att få varan eller få chansen att se hur den plomberas. Blir en överraskning när du kliver ombord. Och då är det försent att göra något åt det

7. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu är väl priserna i USA inte så mycket att hänga upp i granen. Kollar förvisso mest efter champagne och den är ju nästan dyrare taxfree i USA än vad den är hos svenska monopolet.

8. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nja. Prisläget på det mesta gör det i princip ointressant att handla. Är om man springer på någon trevlig sak som en Brooklyn Gin som det blir intressant.

agehall gillar detta.
  9. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Händer lite i alla fall.
    Amex tänker inte öppna ett claim eftersom man hävdar att jag inte följt gällande införselföreskrifter.
    Har bestridit till Amex att det inte alls var brister hos mig. Utan hos affären som orsakade detta. På samma sätt som om jag skulle köpt en vara on line och aldrig få den.

Å andra sidan har man vaknat på International Shops Inc. där det nu ser ut som man kommer kreditera mig för köpet.
    Får svar inom närmaste veckan

jsn, In_Sweden och agehall gillar detta.
  10. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då kom både en bekräftelse på återbetalningen och en tillhörande ursäkt från International Shops.
    Väldigt seriöst hanterat får jag lov att säga.

Fast. Nog hade jag hellre velat ha min Brooklyn Gin..........

agehall, Mikael Stillman, jsn och 2 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!