Senaste nytt

Rejse alene med barn - tilladelse fra anden forældre?

LarsCph

Medlem
Det var en ting jeg pludselig kom til at tænke på - måske nogen her som ved det. Jeg skal med min datter (på 5 år) en uge til Dubai - mens fruen nyder en liveaboard dykkertur på Maldiverne.

Er der nogen formkrav til dokumentation på at godt må rejse med mit barn til udlandet uden den anden forældre er med? Vi er gift, fælles forældremyndighed, alle dansk statsborgerskab.

Umiddelbart havde jeg ikke tænkt på at der var brug for noget, men der var bare en som nævnte det for mig om det mon var nødvendigt. Vi vil helst ikke havne i emigration i Dubai for at blive sendt retur igen....

Nogen som ved?
 

Holloman

Medlem
Oj det skulle jag aldrig kunnat gissa behövdes, men det slår mig nu att jag såg något program av typ AirPort Bogota (eller vad det nu heter) där en ensamresande förälder fick problem.
 

agehall

Medlem
Oj det skulle jag aldrig kunnat gissa behövdes, men det slår mig nu att jag såg något program av typ AirPort Bogota (eller vad det nu heter) där en ensamresande förälder fick problem.
Det var ett par trådar uppe om det när det infördes. Kontentan är att man inte längre vill åka till sydafrika med barn - det kan vara hur struligt som helst.
 

LarsCph

Medlem
En kort opfølgning - min datter og jeg har nu været i Dubai og hjem igen via Doha. Det gik ganske problemfrit uden anden dokumentation end hendes og mit pas. Dog blev jeg spurgt i paskontrollen i Kastrup lufthavn om hvor mor var henne. Jeg svarede kort at hun var på Maldiverne på dykkerferie hvilket blev godtaget. Der var ikke yderligere spørgsmål ved paskontrollen nogen steder.

Til gengæld spurgte FA på flyet fra Doha til København mig faktisk "and where is the mother?". Jeg ved ikke om det var et forsøg på høflig samtale, men jeg syntes nu faktisk det var lidt underligt at spørge om i vel nok anden sætning.

Derudover var det super og vi havde en rigtig fin ferie!
 

henrik l

Medlem
Min fru, som i passet enbart har sitt italienska efternamn, har ett antal gånger rest själv med barnen som enbart har mitt efternamn. När dom åkt själva inom Europa har det aldrig varit några problem vad jag har hört. I Italien är det snarast en regel att mamman behåller sitt namn hon hade som ogift och barnen får pappans efternamn, så där lär man vara van. Däremot vet jag att immigration i Hong Kong frågade lite när dom skulle igenom och jag redan var på plats.
 

Hachans

Medlem
Til gengæld spurgte FA på flyet fra Doha til København mig faktisk "and where is the mother?". Jeg ved ikke om det var et forsøg på høflig samtale, men jeg syntes nu faktisk det var lidt underligt at spørge om i vel nok anden sætning.

Nej, det där var inte en hövlighetskonversation. De tar stenhårt på trafficking och liknande och är oftast ganska vakna.

Flög från Berlin en gång till Stockholm, där tillkallades polis av incheckningspersonalen när mamman(?) inte hade alla papper i ordning för barnen.
 
Toppen