Regler vid bokning av bonusresa i AAdvantage

Diskussion i 'Oneworld' startad av henrik l, 16 September 2011.

1. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ska eventuellt till BKK nästa år i juli och undervisa vid ett universitet där. Eftersom det är klent med finansieringsmöjligheter just nu, tänkte jag använda mina AAdwatage miles (American Airlines) för att plocka ut en first med Cathay Pacific från MXP och en business med Cathay Pacific tillbaka. Har försökt att hitta vad det är för regler som gäller på American Airlines's sida om man vill avboka, men har inte hittat något. Någon som vet något som gäller?

Tänkte slå till och boka nu medan det verkar finnas platser.

2. Jacob

Jacob Medlem

En bra fråga, men tror du får fler och bättre svar om vi lägger frågan som en separat tråd istället.

1 person likes this.
  3. Enligt AAdvantage regler, 150 USD.

1 person likes this.
  4. Om du bokar bonusresan som två enkelrersor, du kan avboka returresan mot avgift även om du har börjat flyga ditresan.
    Men om du bokar bonusresan som en returbiljett, du kan bara ändra.

Om du ändrar bara datum/tid men inte flygbolag/rutt, tar AAdvantage inte någon avgift.

T ex:
    Original biljett
    2012-06-01: London-Hong Kong: Cathay Pacific : First class
    2012-06:03: Hong Kong-Bangkok: Cathay Pacific : Business class

Denna ändring är utan avgift: (ändring av datum, men inte flygbolag/rutt)
    2012-06-05: London-Hong Kong: Cathay Pacific : First class
    2012-06:07: Hong Kong-Bangkok: Cathay Pacific : Business class

Denna ändring är ej gratis: (ändring av flygbolag)
    2012-06-01: London-Hong Kong: British Airways : First class
    2012-06:03: Hong Kong-Bangkok: Cathay Pacific : Business class

Last edited: 16 September 2011
    1 person likes this.
  5. En av de stora nackdelana med AAdvantage award är, det inte tillåter stopover utanför Nordamerika.

6. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Stort tack för all info. Det slår mig även nu att jag kommer att vara lite mera flexibel än jag trodde från början. Jag hade nämligen tänk att routa MXP-HKG-TPE i Cathay Pacific F dit, för att förhoppningsvis kunna göra ett litet TierPoint run med Cathay Pacific från TPE-CGK-TPE och sedan vidare till BKK.

Det är tillbakaresan jag hade dubier om. Eftersom jag inte vet så mycket än hur många TierPoints jag kommer att dra in på British Airways 2012/13. Om behovet inte visar sig vara så stort kan jag ta returen till MXP från BKK med Cathay Pacific i C. Cathay Pacific har hyfsat billiga enkelbiljetter TPE-BKK i economy, så jag kan ta mig till BKK. Skulle jag däremot behöva fler TP, tänkte jag även ta en business TPE-BKK t&r och därmed blir det TPE-HKG-MXP med Cathay Pacific i C hem.

Efter informationen AHO gav så skulle jag dagsläget t ex kunna boka TPE-HKG-MXP hem. Skulle det senare i vår visa sig att jag inte behöver så många TP, bokar jag mot en avgift om och tar BKK-HKG-MXP hem. Misstänker att sträckan BKK-HKG inte är flaskhalsen:)

7. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för infon, kommer nog att boka två enkla, utan stopover i HK, är ju där ändå två gånger per år:D

8. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  9. Om du tänker att flyga runt Kinesiskt Nyår eller Songkran(Thailändskt Nyår), kan det vara svårt att hitta award stolar på denna sträcka.

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!