Senaste nytt

Regler för bonusresor med British Airways

Kricka

Medlem
"Jag antar att du menar sydafrikansk vintertid, då det är sommar på denna sidan ekvatorn?"

Har Sydafrika vinter/sommartid ? Såvitt jag vet har de alltid motsvarande svensk sommartid.
 

EricT

Medlem
BA bonusresa regler

De ställer ej om klockan. BA 34 avgår kl 22 fr JNB. Vissa dagar kör de den som dagsflygning vilket egentligen är att föredra när du åker F och vill maximera upplevelsen.

Då är BA till NRT sjukt bra. (Man ska inte välja Haneda)
 

Alf

Medlem
Finns det bågon BA expert som har något råd på nedanstående.
Jag planerar boka en 2-4-1 resa från ARN-NYC i F på utresa och C på hemresan. Nu räcker mina Avioser vara till sträckan LHR-NYC efter ändringen av poängåtgången. Tänkte därför boka sträckan LHR-NYC med mina avioser och sträckan ARN-LHR med mina Business poäng.
Nackdelar, det blir två olika biljetter och det medför att skatter och avgifter blir dubbelt så höga mot om det är en genomgående biljett och jag får ingen garanti för att BA fixar nya platser vid ev försening. Om jag bokar två olika biljetter kan BA slå ihop dessa till en biljett så dels skatterna går ner ( det är ca 6000 kr från LHR och 3000 kr från ARN) och man får garanterade anslutningar? Någon som vet eller har något bättre tips.
 

Senator

Moderator
Finns det bågon BA expert som har något råd på nedanstående.
Jag planerar boka en 2-4-1 resa från ARN-NYC i F på utresa och C på hemresan. Nu räcker mina Avioser vara till sträckan LHR-NYC efter ändringen av poängåtgången. Tänkte därför boka sträckan LHR-NYC med mina avioser och sträckan ARN-LHR med mina Business poäng.
Nackdelar, det blir två olika biljetter och det medför att skatter och avgifter blir dubbelt så höga mot om det är en genomgående biljett och jag får ingen garanti för att BA fixar nya platser vid ev försening. Om jag bokar två olika biljetter kan BA slå ihop dessa till en biljett så dels skatterna går ner ( det är ca 6000 kr från LHR och 3000 kr från ARN) och man får garanterade anslutningar? Någon som vet eller har något bättre tips.

Din Entercard 2-for-1 måste starta på Arlanda, Göteborg eller Köpenhamn tyvärr... Ett alternativ är (kanske) om BA On Business och BA Executive Club kan samarbeta så att biljetterna görs "END-ON-END" och kopplas ihop på detta sätt..
 

agehall

Medlem
Vad jag vet går det inte att slå ihop olika PNR. (Kan något bolag göra detta!?) Skatterna är jag osäker på, men jag misstänker tyvärr att det är kört.
 

Senator

Moderator
Vad jag vet går det inte att slå ihop olika PNR. (Kan något bolag göra detta!?) Skatterna är jag osäker på, men jag misstänker tyvärr att det är kört.

END-ON-END biljetter med en resa som är ARN-LHR-ARN och en som är LHR-NYC-LHR räknar avreseort som ARN och därmed ingen UK APD om jag minns rätt.
 

agehall

Medlem
Ja, om man får till END-TO-END så är det ju en PNR och därmed ok. Men chansen att få till det med OnBusiness och BAEC är nog obefintlig har jag en känsla av. Enligt BAEC Gold Line ska det inte gå att kombinera revenue-flighter med award-flighter...
 

Alf

Medlem
Tack @Senator och @agehall för tips. Vid närmare eftertanke tror jag det blir billigast att köpa resterande avioser så att biljetterna kan ställas ut från ARN, det verkar t o m bli billigare än att betala den högre skatten från LHR.
 

Senator

Moderator
Tack @Senator och @agehall för tips. Vid närmare eftertanke tror jag det blir billigast att köpa resterande avioser så att biljetterna kan ställas ut från ARN, det verkar t o m bli billigare än att betala den högre skatten från LHR.

Om du kan tänka dig åka EuroTraveller till London, blir det väl lite billigare. Sedan tror jag GOT, OSL, CPH är billigare som avreseort, så kanske en SAS dit och sedan BA vidare är också billigare?
 
Toppen