Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Knucket

Medlem
Då har jag mött Thomas Cook i Stockholms Tingsrätt i min stämning mot dom. Tyvärr handlade förhandlingen mer om felet på planet och om dom gjort allt dom kan för att laga det så fort som möjligt istället för vad dom är en extraordinär händelse.

Jag har hänvisat till dom C-549/07 i mina yrkanden, speciellt paragraf 23,24 och 26 vilket tydligt klargör att ett tekniskt fel inte är ett extraordinärt fel utan ingår i den dagliga driften av ett flygbolag.

När vi går igenom handlingarna idag står det i Thomas Cooks yttrande, bilaga tre följande under MOC DAILY DIARY.

VKI DK1741 LPA 13.00 LPA/MOC

C/B FOR ANTI ICE PITOT 3 WAS POPPED DUING APPR. PFR: PITOT PROBE 3 (9DA3) SYLY / PHC3 (6DA3). ON PFR CB RESET OK FOR NOW. THANKS PLS. INFORM CREW TO REPORT BACK TO ME. OK WILL DO

Pitot röret gick sönder kl 13.00 26/1 vid landningen på Las Palmas (DK1741)och inte på flygningen tillbaka till Arlanda (DK 1742) som Thomas Cook hävdat. Min flygning skulle gå 08.00 27/1 och blev försenad med 7 timmar och 8 minuter.

Domen kommer i början av nästa år.
 
Last edited:

kexxcream

Medlem
Nu har SAS svarat på ett ärende som gäller ett inställt flyg pga. tekniskt fel. Svaret lyder enligt följande:
SAS menar att detta bör falla under extra ordinaära omständigheter då problemet uppstod på en "utestation" där vi inte har egna reservdelslager eller tekniker.

Vi vidhåller vår ståndpunkt att kompensation enligt regulativet inte skall utgå för denna inställda flight.

För en oberoende prövning i ärendet ber vi att få hänvisa till ansvarig myndighet eller Allmänna reklamationsnämnden, och om det blir nödvändigt kommer de att få tillgång till vår tekniska rapport.

Förstår inte varför de rekommenderar ARN när det är tydligt att ARN inte hanterar ärenden som inte inträffat i Sverige (Resor - ARN Nu har jag dock tröttnat på SAS och kommer gå vidare med detta till berörd myndighet med det inställda flyget (SK0552, 24/9 AMS-CPH) som gjorde att man också missade anslutningsflyget (SK0943, 24/9 CPH-ORD).

Intressant hur trenden har vuxit över hur flygbolag behandlar kunder som har hög status och flyger i businessklass.

Länkarna på ARN's sida över kontaktuppgifter / standardblanketter fungerade inte. Är det någon som möjligtvis vet vart dessa dokument finns att tillgå?

[UPDATE]

Ignonera min fråga. Hade VPN på och därför blockerades länkarna.
 

kexxcream

Medlem
Du kan inte undgå att få ersättning för detta. Du vinner i ARN och SAS får betala.

Som jag har förstått det så är det inte ARN jag ska skicka det till utan till "Inspectie Leefomgeving en Transport" i Holland med hänsyn till att flyget ställdes in i AMS. Man kanske ska skicka det till ARN i vilket fall och de lär hantera det därifrån?
 

Knucket

Medlem
Såg inte att du startade i Amsterdam :-(

Jag kanske är fel ute, men skulle anmäla till ARN i första hand. Speciellt som SAS skrev det i sitt svar. Får hoppas att SAS har rätt där i alla fall.
 

taxvalp

Medlem
Såg inte att du startade i Amsterdam :-(

Jag kanske är fel ute, men skulle anmäla till ARN i första hand. Speciellt som SAS skrev det i sitt svar. Får hoppas att SAS har rätt där i alla fall.

Nja, ARN lär bolla det till den nederlänska motsvarigheten. Min far blev som tidigare omnämnts i denna tråd försenad SFO-AMS-GOT och skrev till ARN. Efter ett halvår hänvisade de till kollegerna i Amsterdam, som dock lade ner fallet eftersom förseningen SFO-AMS var blott 52 minuter och således ej föremål för ersättning. Att förseningen till slutdestinationen blev över sex timmar tycks ingen bry sig om. Moment 22.
 

kexxcream

Medlem
Nja, ARN lär bolla det till den nederlänska motsvarigheten. Min far blev som tidigare omnämnts i denna tråd försenad SFO-AMS-GOT och skrev till ARN. Efter ett halvår hänvisade de till kollegerna i Amsterdam, som dock lade ner fallet eftersom förseningen SFO-AMS var blott 52 minuter och således ej föremål för ersättning. Att förseningen till slutdestinationen blev över sex timmar tycks ingen bry sig om. Moment 22.

Då ska jag spara tid och skicka det direkt till NL.
 

kexxcream

Medlem
Står i klartext på ARN's sida men jag håller med att tanken är förbryllande. Nu är det så att resan började i Köpenhamn med övernattning i Amsterdam men det förändrar inte situationen eftersom flyget ställdes in i Amsterdam.
 
Toppen