Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

1. Travel

Travel Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej
    Kapar tråden:
    Skall med SAS till Hong Kong ikväll, 20.55.
    I morse kom besked om att tiden flyttats till 00.55, dvs 3,5 h senare.
    Någon påläst som vet vad vi har för rätt till ersättning, brukar finnas de som är blixtsnabba här!

2. Flixflex

Flixflex Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du får ersättning efter 3h försening, men det är ju långt ifrån omöjligt att de kör in minst 30 min mot förväntad ankomsttid när ni väl är iväg.

3. maba

maba Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En liten uppdatering, idag blev vi erbjudna 400 euro p/p :). Tack än en gång @Berglund @Thornado @agehall @Taggen

Taggen, palmen, Berglund och 1 annan gillar detta.
  4. ski

ski Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sonen med fru åkte i fredags från Luleå mot Milano (Linate) Starten för SK001 fick avbrytas och de blev ombokade via Frankfurt. Detta ger självklart ersättning , men går det att få ersättning två gånger under samma resa? Det var nämligen så att Lufthansa från Arlanda blev försenade så ytterligare en ombokning via München gjordes. När de sedan boardat flighten München -Milano så blev det teknik ytterligare en gång med följd att de blev kvar i München en natt. Konsensus: SAS rådde för den ursprungliga förseningen och Lufthansa den andra. Troligen bara ersättning en gång, men någon som har annan åsikt?

5. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    De skulle från A till B och blev försenade till B med X timmar, alltså en försening. Dock kan inblandade bolag ha dålig synk sinsemellan så att ena handen inte vet att den andra betalat ut men det är inget som EU-förordningen reglerar, enligt den ska du bara få en ersättning.

6. pswe

pswe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    När det blir så pass många timmar sent är det värt att kolla även hemförsäkringen, de ger ofta schablonbelopp vid personförsening så inga krav på kostnader och eller kvitton.

7. Taggen

Taggen Medlem

Det finns exempel i denna tråd där det gått alldeles utmärkt att kräva ersättning två gånger på samma resa vid två förseningar.

8. squeezen

squeezen Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    hej, har försökt kika, men hittar inte efter några sidors skummande... vilken länk har ni använt för claim mot sas?

9. Maja

Maja Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    SAS - Claim Form

Har aldrig gjort en ansökan själv, men detta verkar vara rätt ställe att göra sin anmälan på. Lycka till!

squeezen gillar detta.
  10. Vic

Vic Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har en pågående dust med Lufthansa där jag skulle flyga BOG-FRA-ARN (Lufthansa F&C). Inkommande Lufthansa-flyg från FRA till BOG avgick 4h försenat från FRA pga väderproblem tidigare på dagen, dvs. det var följdförseningar och inte dåligt väder vid schemalagd avgång. Det gjorde i sin tur att mitt flyg (BOG-FRA) blev sent och vi missade connection FRA-ARN. Blev 5+ h sena till slutdestination men Lufthansa vill inte ge någon ersättning utan skyller på vädret. Jag har för mig jag läst något case där denna typ av följdförseningar inte ska påverka rätten till ersättning (trots att jag skulle flyga från outstation osv. där Lufthansa knappast kan förväntas ha extraflyg....). Någon som har något bra tips?

Tillägg:
    Har argumenterat rätt utförligt mot Lufthansa men får bara icke-svar. De har dock bl.a. skrivit "The aircraft departing from Frankfurt was not able to arrive on time due to weather conditions, therefore it arrived late in Bogota, delaying your departure as well.", så det är ingen fråga om huruvida det var en följdförsening eller ej. Jag vill ju mena att det är för många "steg" från det dåliga vädret till min sena ankomst till slutdestination;
    • dåligt väder på förmiddag i FRA
    • vädret hinner bli bra lagom till mitt flygplans (dvs. flighten före min) schemalagda avgång från FRA, men det är följdförseningar och den kommer iväg ca 4h sent (dock finns det massor av flyg som avgått vid den tidpunkten med bara 20-60 min försening)
    • flygplanet i fråga anländer sent till BOG och lyfter således ca 4h sent mot FRA
    • vi missar connection i FRA med någon timme och bokas om, anländer slutdestination 5,5h efter planerat

Last edited: 2 Februari 2019

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!