Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

  1. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Låter som ett klockrent fall av 261/2004. Om det nu inte fanns några andra möjligheter att komma hem tidigare kunde de ju åtminstone fått chansen att försöka hinna med planet och om det inte lyckats bokats om till sista flighten. En försening på 14 minuter brukar ju sällan vara ett problem för att hinna en connection om man skyndar sig på lite.

    Finnair är ju dock inte kända för att betala ut pengar utan att bråka ordentligt om det så ni får nog vara beredda på det, alternativt att dra det via någon av de advokater som driver in dessa typer av fall.
     
    MrDollar och TasselT gillar detta.
  2. TasselT

    TasselT Medlem

    Ort:
    Vännäs
    Land:
    Sverige Sverige
    Nej, det är ju just Finnairs dåliga rykte att ge ersättning som oroar, trots att de även enligt mig är ett klockrent case.
    Tycker även Finnair bemötte dom riktigt uselt i Helsingfors, trots att de själva hittade lediga platser på andra, tidigare flighter vägrade dom boka om.
    Inte ens loungeaccess eller hotellrum för att fräscha till sig under de 5 timmarna de fick vänta gick dom med på och bara en voucher på 10 Euro till mat.

    En följdfråga: Ska de 5 skicka in varsin begäran om ersättning till Finnair eller ska de skicka in en gemensam ? Alla 5 har samma bokningsreferens.

    / TT
     
  3. MrDollar

    MrDollar Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Kan inte svara på ovan, men detta kan ju bli någon form av domino-effekt. Fanns säkert pax som hade connection på GOT, så måste det planet hållas 5 min, och dom som satt på planet på GOT på väg till XXX kanske hade connection på XXX.
    Det kan bli väldigt galet, sen är ju 5 minuter inte en evighet, men slottider etc hör säkert till varför man inte höll kvar kärran till GOT.
     
    Jane Insane gillar detta.
  4. Taggen

    Taggen Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Anledningen till ombokningen var att de hamnade under MCT. Börjar tro att det finns automatik i detta när det är frågan om kort anslutning. Att tro att flygbolag per automatik skall hålla ett plan är optimistiskt då det troligtvis kan kosta mer än att boka om två passagerare. De var alltså 23 min försenade från Nagoya? Lite dåligt att inte kunna köra in mer tid på en så lång flygning i så fall, framförallt om man har passagerare med tighta connections. Det är bara att skicka in och börja slåss. Man kan också fråga sig om flygbolaget gjort allt i sin makt då de bokade om dem så tidigt.
     
    TasselT gillar detta.
  5. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Garanterat så och fullt rimligt att de inte väntar. Och eftersom Finnair uppenbarligen använder sig av denna typ av planering ska ju ersättning också utgå.
     
  6. TasselT

    TasselT Medlem

    Ort:
    Vännäs
    Land:
    Sverige Sverige
    Tycker Finnaris tidtabell för AY80 Nagoya - Helsinki är lite väl tajt. Kollar man historiken på FR24 så ser man att flygtiden i snitt ligger några minuter under 10 timmar. Att då ha en tidtabell där det är 10 timmar och 15 minuter mellan tidtabells avgång och ankomst på en så lång flygning ger inte mycket spelrum.

    Jmf SAS SK984 Tokyo - CPH som tar i snitt 11 timmar men där det är 11 timmar och 35 min mellan tidtabellens avgångs och ankomsttid.

    / TT
     
    Last edited: 23 Januari 2019
  7. Grahnen

    Grahnen Medlem

    Ort:
    Trollhättan
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur fungerar sas med iställt flyg och blir ombokad till ett tidigare plan ca 70min innan den avgången? Får man någon ersättning för taxi för skynda sig dit? Känns rätt kort tid för iställt flyg
     
  8. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Denna fråga bör hanteras i 261/2004 tråden, kommer att flytta inlägget dit.

    //Moderator
     
    Grahnen gillar detta.
  9. Lasse Kongo

    Lasse Kongo Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hej. Flög med Air India mellan CPH-DEL och DEL-BKK med en mellanlandning på 6 timmar. 6 timmar blev 13 då DEL-BKK blev försenad i 7 timmar.
    Att få någon ersättning är kört el? Då flygningen inte är i EU.
    Har mailat Air India och väntar på svar.
     
  10. beatonthebrat

    beatonthebrat Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har fått ok på en liknande ombokning kort inpå. Skicka in kvitto och hänvisa till det var nödvändingt för att hinna med flighten. Antagligen så har urprungsflighten du var bokat på blivit antingen inställd eller överbokad och då har dom ombokat pax.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×