Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

qwerty

Medlem
Flög i tisdags med LH813 GOT-FRA, planerad avgångstid (STD) var 09.40 men blev (enligt flightradar) i praktiken 09.52. Planerad ankomsttid (STA) kl. 11.25 till FRA. Enligt Flightradar landade vi 11.28 (måste enligt min egen tidsuppfattning varit när vi tog mark) men Lufthansas officiella landningstid blev 11.40. Minimun Connection Time på FRA är 45min, vilket är exakt vad vi hade på vår biljett till BHX (terminalbyte och passkontroll).
Vid landning ursäktade piloten för att det blev en avlägsen landningsbana (nord-västra) och att de hade försökt få en närmare bana.
Med tanke på försening, lång väg att taxa samt buss-gate så kan ju alla räkna ut att planet till BHX gick utan oss.

Det här med missad anslutning är premiär för mig så jag tänkte be om lite vägledning. Vi blev automatiskt(?) ombokade till nästa flight, fick ett e-mail med vår nya bokning 10min innan STA för min ursprungliga flight till BHX. Ursprungligen skulle vi anlänt 12.45 lokal tid med LH954 men fick nu flyga med LH956, STA kl. 17.25.

Jag funderar då på följande; STD och STA är väl vid APRON? Inte kan väl tilldelad landningsbana och tillhörande taxningstid vara extraordinär omständighet? (Taxetiden är vad jag kan bedöma den huvudsakliga anledningen till förseningen) Är det någon som har en uppfattning om det spelar roll hur man formulerar sitt kravbrev huruvida man får ersättning eller inte enligt 261/2004? Ev. ersättning ska utbetalas för respektive passagerare, någon som vet om infant räknas som en passagerare i det här fallet?

Har nu fått något som känns som standardsvar av Lufthansa med kärnan i budskapet enligt följande;
There may be occasion when we are unable to get you to your destination on time due to circumstances beyond our control; for example, increased air traffic level at the airport. Please be assured we work together with the airport operators and air traffic control authorities in many locations to consistently optimize flight operations.

While we understand your wish to receive compensation for the inconvenience, please understand that in this case, Lufthansa is not liable for the delay.”

Min bedömning är att man inte lyckades köra igen en utdragen vändning i GOT och på så vis fick en landningsbana med lång taxning till apron. Detta i kombination med att vår connection var på 45min (minimum connection time) gav resultatet att boardingtid för anslutande flyg var när vi gick av planet från GOT.

Kan man vinna den här striden?
 

Taggen

Medlem
Har nu fått något som känns som standardsvar av Lufthansa med kärnan i budskapet enligt följande;
There may be occasion when we are unable to get you to your destination on time due to circumstances beyond our control; for example, increased air traffic level at the airport. Please be assured we work together with the airport operators and air traffic control authorities in many locations to consistently optimize flight operations.

While we understand your wish to receive compensation for the inconvenience, please understand that in this case, Lufthansa is not liable for the delay.”

Min bedömning är att man inte lyckades köra igen en utdragen vändning i GOT och på så vis fick en landningsbana med lång taxning till apron. Detta i kombination med att vår connection var på 45min (minimum connection time) gav resultatet att boardingtid för anslutande flyg var när vi gick av planet från GOT.

Kan man vinna den här striden?
Jadå, jag fick också ett "goddag yxskaft"-svar först när jag bråkade med dem i November (Några poster tidigare i denna tråd) där de pinsamt uppenbart visar att de inte läst min argumentation och hänvisningar till fördraget och de var inte så sugna på motargumentation så jag fick ett mall-svar som inte innehåller någon extra information och ingen förklaring. Jag ifrågasatte sakligt varför jag inte accepterade deras svar och då gav de med sig. Du verkar också bara fått ett nej enligt mall 3.2 i Lufthansas Customer Relations NEIN-databas. Kom ihåg att Lufthansa måste bevisa att förseningen orsakad så ligg på dem men var väldigt tysk när du lägger fram din sak, dvs. hänvisa till olika artiklar i förordningen.

Vad jag kan se dock av ditt case så kommer du nog få brottas med dem en del. Att de fick en avlägsen landningsbana kan inte flygbolaget hjälpa då det är ATC:n på Frankfurt som helt bestämmer detta beroende på förhållanden på flygplatsen.

Vad man kan ifrågasätta är dock om de kan kontrollera att ni får apron och att terminalbyte skulle krävas sedan håller jag med om att förseningen i GOT inte borde skett och att flygbolaget är ansvarigt för att ni inte kom iväg i tid i detta fall. Jag kan också ifrågasätta om det inte ligger under flygbolagets ansvar att även om 45 min är MCT på Frankfurt så borde flygbolaget känt till att

1. Frankfurt är stort, dvs längre tax-tider förekommer
2. Blir det terminalbyte så tar det ytterligare tid
3. Är det passkontroll tar det ytterligare tid

Jag kan tycka att flygbolaget har chansat för mycket med att acceptera att ha flighter med 45 min connection och ovanstående ligger definitivt inom deras kontroll. Dessutom var inte flighten från GOT inte försenad mer än 15 min och har man så liten marginal så skulle jag ifrågasätta om inte flygbolaget har ett ansvar. Tycker du skall pusha på bevis på varför de var försenade från GOT och låta dem försöka bevisa force majeur i det fallet samt att ifrågasätta varför de inte snabbade upp er transit eller höll nästa plan i 10 min då ni blev ombokade redan innan nästa plan hade gått. Tyvärr får du nog räkna med att koppla in advokaterna om inte andra försöket lyckas.

Faktum kvarstår dock att du var försenad från Göteborg vilket orsakade en total försening på mer än tre timmar oavsett vad som hände i Frankfurt. Förordningen fastslår tydligt att är din första flight försenad så har du rätt till ersättning.

En annan intressant notis jag läste är också att om du har mindre tid än MCT på dig pga. försening så skall du får ersättning så det hade jag också använt i min argumantation för det betyder att en försening under kontroll av flygbolaget som orsakar att du kommer under MCT på anslutningsflygplatsen gör att du får rätt till ersättning. I ditt fal hade du 0 min marginal, då MCT i FRA är 45 min så om du blivit sen med 1 min och missat ditt anslutningsflyg så hade du kunnat kräva ersättning. Kontrollera också om inkommande plan till GOT var försenat.

Missed Connection Compensation: What You Must Know in 2018
Minimum Connecting Time and Your Right to Compensation

Airhelp hävdar också att om en försening inom bolagets kontroll innebär att du missar MCT på anslutningsflygplatsen så är det flygbolagets fel. Det verkas som de vunnit rättsfall på detta.
Air Passenger Rights: Learn Your Traveler Rights Today - AirHelp

Jag hävdar att det ser ljust ut om du pushar att förseningen från GOT orsakade att du hamnade under MCT på FRA och att orsaken till förseningen från GOT kan inte skyllas på extraordinära omständigheter.
 

qwerty

Medlem
Jadå, jag fick också ett "goddag yxskaft"-svar först när jag bråkade med dem i November (Några poster tidigare i denna tråd) där de pinsamt uppenbart visar att de inte läst min argumentation och hänvisningar till fördraget och de var inte så sugna på motargumentation så jag fick ett mall-svar som inte innehåller någon extra information och ingen förklaring. Jag ifrågasatte sakligt varför jag inte accepterade deras svar och då gav de med sig. Du verkar också bara fått ett nej enligt mall 3.2 i Lufthansas Customer Relations NEIN-databas. Kom ihåg att Lufthansa måste bevisa att förseningen orsakad så ligg på dem men var väldigt tysk när du lägger fram din sak, dvs. hänvisa till olika artiklar i förordningen.

Vad jag kan se dock av ditt case så kommer du nog få brottas med dem en del. Att de fick en avlägsen landningsbana kan inte flygbolaget hjälpa då det är ATC:n på Frankfurt som helt bestämmer detta beroende på förhållanden på flygplatsen.

Vad man kan ifrågasätta är dock om de kan kontrollera att ni får apron och att terminalbyte skulle krävas sedan håller jag med om att förseningen i GOT inte borde skett och att flygbolaget är ansvarigt för att ni inte kom iväg i tid i detta fall. Jag kan också ifrågasätta om det inte ligger under flygbolagets ansvar att även om 45 min är MCT på Frankfurt så borde flygbolaget känt till att

1. Frankfurt är stort, dvs längre tax-tider förekommer
2. Blir det terminalbyte så tar det ytterligare tid
3. Är det passkontroll tar det ytterligare tid

Jag kan tycka att flygbolaget har chansat för mycket med att acceptera att ha flighter med 45 min connection och ovanstående ligger definitivt inom deras kontroll. Dessutom var inte flighten från GOT inte försenad mer än 15 min och har man så liten marginal så skulle jag ifrågasätta om inte flygbolaget har ett ansvar. Tycker du skall pusha på bevis på varför de var försenade från GOT och låta dem försöka bevisa force majeur i det fallet samt att ifrågasätta varför de inte snabbade upp er transit eller höll nästa plan i 10 min då ni blev ombokade redan innan nästa plan hade gått. Tyvärr får du nog räkna med att koppla in advokaterna om inte andra försöket lyckas.

Faktum kvarstår dock att du var försenad från Göteborg vilket orsakade en total försening på mer än tre timmar oavsett vad som hände i Frankfurt. Förordningen fastslår tydligt att är din första flight försenad så har du rätt till ersättning.

En annan intressant notis jag läste är också att om du har mindre tid än MCT på dig pga. försening så skall du får ersättning så det hade jag också använt i min argumantation för det betyder att en försening under kontroll av flygbolaget som orsakar att du kommer under MCT på anslutningsflygplatsen gör att du får rätt till ersättning. I ditt fal hade du 0 min marginal, då MCT i FRA är 45 min så om du blivit sen med 1 min och missat ditt anslutningsflyg så hade du kunnat kräva ersättning. Kontrollera också om inkommande plan till GOT var försenat.

Missed Connection Compensation: What You Must Know in 2018
Minimum Connecting Time and Your Right to Compensation

Airhelp hävdar också att om en försening inom bolagets kontroll innebär att du missar MCT på anslutningsflygplatsen så är det flygbolagets fel. Det verkas som de vunnit rättsfall på detta.
Air Passenger Rights: Learn Your Traveler Rights Today - AirHelp

Jag hävdar att det ser ljust ut om du pushar att förseningen från GOT orsakade att du hamnade under MCT på FRA och att orsaken till förseningen från GOT kan inte skyllas på extraordinära omständigheter.
Stort tack för massa matnyttig info! Nu har jag lite att jobba vidare med. :)
 

zinter

Medlem
Hänvisa till din väns svar, med screenshot eller liknande och hota med ARN inom 7 dagar. Så borde de betala ut när ärendet hamnar hos en ny handläggare som ser anledningen och inte är medveten om att de nekat dig tidigare. (Om de nu inte har något internt system för uppföljning etc)

Bråkat med SAS i 1,5 månad men nu ger de oss äntligen rätt och säger att de har "gjort en ombedömning av ärenden bundna till flight SK6022 den 20 Oktober 2018".

Hade aldrig fått reda på det om inte en annan passagerare skickat PM till mig på Facebook efter att vi krivit ett argt inlägg på deras facebooksida. Han skrev att de tillslut fått utbetalning via FlightRight (efter att SAS först nekat dem också). Hade lagt det bakom mig eftersom jag dessutom testat IfDelayed där ärendet lades ner efter SAS svar om väder.

Det roliga är att när vi mejlade SAS igen och skrev att vi fått reda på att andra fått utbetalning efter att FlightRight drivit deras ärende skrev de först att det fortfarande var inställt pga vädret och att den medarbetaren måste ha gjort en felaktig utbetalning. Då mejlade vi en annan medarbetare som skrev att vi har rätt till kompensation eftersom de gjort en omdedömning och att det inte alls var vädret som var orsaken...
 

090034208

Medlem
I söndags skulle vi åka SAS (TLL-ARN-VAA). SK1745 TLL-ARN inställt 4h innan avfärd. Får ett sms av SAS som bokat om oss till TLL-VNO-HEL-VAA med LOT och AY. TLL-VNO med LOT blir försenad 30 minuter till VNO och jag ser AY starta motorerna när vi landar i VNO. Söker upp transfer desk på VNO som säger att detta nu är LOT:s problem. Jag får dom att boka om oss till SAS VNO-ARN och följande morgon ARN-VAA. Min fråga är, kan jag ansöka om EU261 av både SAS o LOT? Ursprunglig biljett skulle vi landat i VAA kl 20.30. Med den första ombokningen skulle det blivit 00.50, alltså över 4 timmar som SAS bokade om oss till. Med den andra förseningen som LOT ställde till och bokade om oss till så landar vi kl 09.20 dagen efter. Känns som det skulle va lättast att kontakta SAS och begära 500€ för 2 pers, finns det förslag?
 

Agö

Medlem
I söndags skulle vi åka SAS (TLL-ARN-VAA). SK1745 TLL-ARN inställt 4h innan avfärd. Får ett sms av SAS som bokat om oss till TLL-VNO-HEL-VAA med LOT och AY. TLL-VNO med LOT blir försenad 30 minuter till VNO och jag ser AY starta motorerna när vi landar i VNO. Söker upp transfer desk på VNO som säger att detta nu är LOT:s problem. Jag får dom att boka om oss till SAS VNO-ARN och följande morgon ARN-VAA. Min fråga är, kan jag ansöka om EU261 av både SAS o LOT? Ursprunglig biljett skulle vi landat i VAA kl 20.30. Med den första ombokningen skulle det blivit 00.50, alltså över 4 timmar som SAS bokade om oss till. Med den andra förseningen som LOT ställde till och bokade om oss till så landar vi kl 09.20 dagen efter. Känns som det skulle va lättast att kontakta SAS och begära 500€ för 2 pers, finns det förslag?
Ett första förslag är att läsa detta inlägg. Därefter kontakta SAS.

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 406 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Taggen

Medlem
I söndags skulle vi åka SAS (TLL-ARN-VAA). SK1745 TLL-ARN inställt 4h innan avfärd. Får ett sms av SAS som bokat om oss till TLL-VNO-HEL-VAA med LOT och AY. TLL-VNO med LOT blir försenad 30 minuter till VNO och jag ser AY starta motorerna när vi landar i VNO. Söker upp transfer desk på VNO som säger att detta nu är LOT:s problem. Jag får dom att boka om oss till SAS VNO-ARN och följande morgon ARN-VAA. Min fråga är, kan jag ansöka om EU261 av både SAS o LOT? Ursprunglig biljett skulle vi landat i VAA kl 20.30. Med den första ombokningen skulle det blivit 00.50, alltså över 4 timmar som SAS bokade om oss till. Med den andra förseningen som LOT ställde till och bokade om oss till så landar vi kl 09.20 dagen efter. Känns som det skulle va lättast att kontakta SAS och begära 500€ för 2 pers, finns det förslag?
Bläddra uppåt i tråden. Jag är säker på att det finns minst ett exempel där en försenad resenär riktat ersättningskrav mot två olika flygbolag på samma bokning. I ditt fall skall du rikta krav mot både SAS och LOT då det är resp. operatör som är ansvarig. SAS är inte ansvarig för LOT även om det är codeshare. Du har bevisligen extra boardingpass med två försenade flighter, det är bara att ansöka och vifta med dessa.
 
Toppen