Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

danielhog

Medlem
Nu kan jag inte detta utantill, men över 3h räknas väl som inställt och då ska ni få ersättning enligt det?

Jag fick nog mer än jag har rätt till såvitt jag förstår.

För resa >3500km är det EUR 300 för försening 3-4h, om det inte är en flygning mellan två medlemsländer då det är EUR 400. Om förseningen är >4h så ger det EUR 600.

Svarar er här istället.

300€ har du rätt till enligt konsument Europa.

Flygkalkylatorn - Konsument Europa
 

Attachments

  • 4003CFA4-F9E1-42DA-8FBB-627677339F0B.png
    4003CFA4-F9E1-42DA-8FBB-627677339F0B.png
    131,4 KB · Visningar: 241
Gjorde min första 261/2004-claim i förra veckan. Bokat via SAS, men var visst code share Lufthansa. Blev försenad från Belgrad, och missade anslutningen hem i München. Sittandes 5h i München, helt avgjort lite sur där och då... Men inget tjafs från LH, utan de meddelade bara att man tänkte betala ut €400 och hoppades att jag skulle flyga med dem igen.

Så nu med lite nya skattade kontanter på fickan är jag inte alls lika sur :) €80/h för att vänta och dricka öl får ändå betraktas som OK, även för en konsult...
 

ryrojo

Medlem
Ny situasjon, hvem har rett?
Reise Oslo-Bordeaux via Paris med ETA Bordeaux 1050, denied boarding i Paris (flytype endret til mindre fly), rerouted via Toulouse, deretter buss til Bordeaux med ankomst 1730.
Ba om EUR 400 for forsinkelse over 3 timer på type 2 flight. Air France mener EUR 250 er nok, ettersom forsinkelsen oppsto i Paris og avstanden til Bordeaux kun er 527 km, ie type 1 flight. Hva mener ekspertene her inne?
 

Berglund

Medlem
Ny situasjon, hvem har rett?
Reise Oslo-Bordeaux via Paris med ETA Bordeaux 1050, denied boarding i Paris (flytype endret til mindre fly), rerouted via Toulouse, deretter buss til Bordeaux med ankomst 1730.
Ba om EUR 400 for forsinkelse over 3 timer på type 2 flight. Air France mener EUR 250 er nok, ettersom forsinkelsen oppsto i Paris og avstanden til Bordeaux kun er 527 km, ie type 1 flight. Hva mener ekspertene her inne?
Det är avståndet mellan Oslo och Bordeaux som räknas.
AirFrance är dock duktiga på att försöka argumentera sig ur diverse sådana här situationer. Jag har behövt ta hjälp av AirHelp varje gång mot AF, just nu står det 3-0 till mig och ett case på väg upp i domstol. Räkna med att det tar tid!

Om de erbjuder dig €250 Euro rakt upp och ned, hade jag själv funderat på att värdera min egen tid högre och trots att det kanske är fel, ändå ta budet. Skall du ta in hjälp, så kostar detta oftast 25-30% och skall det sedan behöva gå till domstol så är det vanligt att 50% av ersättningen går till bolaget som hjälpt dig.

En fågel i handen är bättre än tio i skogen, erbjuder de €250 Euro rakt upp och ned, då hade jag själv svalt förtreten och skakat hand på den summan direkt! Det är mycket jobb för väldigt lite extra pengar om du inte vill försöka driva det själv och gå för hela €400 Euro summan men då får du räkna med att pyssla en del själv.
 
Last edited:
Toppen