Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

flugplan

Medlem
Låter som sas har rätt om det de säger stämmer. Att Norwegian får flyga till Luleå har väldigt lite att göra med om SAS får flyga till Östersund.
Hotell hade du kunnat boka själv och få tillbaka pengar för om det var en rimlig kostnad.

Okej, men hur funkar det med slottar i såna här fall? Hur bestäms vem som får flyga?

Hotell ordnade jag förstås. Informationen från SAS var dock att Arlanda är fullbokat, det är nästan fullt i Stockholm och att bästa chansen är att prova att hitta hotell i Uppsala. Anmärkningsvärt i.o.m. att Clarion - första hotellet jag ringde - hade lediga rum.

si = supplementary information
cb = cumulonimbus clouds

Tackar, nu blev jag klokare på informationen. :)
 

palmen

Moderator
Okej, men hur funkar det med slottar i såna här fall? Hur bestäms vem som får flyga?
Det fanns väl inga slottar i Östersund heller? Som sagt ATC som bestämmer detta. De som kan ta sin ordinarie slott har företräde, de andra får vänta tills det öppnas upp vilket kan vara flera timmar om man har otur. När det varit stopp under så lång tid blir det många som väntar på slott och det drar ut på tiden ordentligt. Bästa är nog att släppa detta case om man inte har något som bevisar att sas inte talar sanning.
 

SK989

Medlem
Skulle flyga ARN-OSD med SK2064 29JUL. Denna dag svepte ett åskoväder förbi över ARN vilket under en period innebar tankningsförbud och därmed förseningar. SK2064 ställdes dock in så min försening blev tillslut ca 20 timmar, samtidigt som SAS inte var speciellt behjälpliga, hjälpte t.ex. inte till med hotell med motiveringen att "vi kan inte hjälpa till, allt är fullt, kolla Uppsala" trots flera lediga rum på Clarion 100 m från T4. SAS vill inte ge någon kompensation med motiveringen att:

"Orsaken till att flyget inte försenades, men i stället ställdesin var på grund av att flyget förlorade sin slottid och p.g.a den omfattande trafiken som störts av ovädret, fanns det inte någon slottid på varken avgångsdestinationen eller ankomstdestinationen för flight SK 2064."

Det synes ju vara stämma att du i det här fallet inte har rätt till kompensation enligt artikel 7 (dvs. 250 euro) men däremot så har du ju ändå rätt till ersättning för t.ex. hotellkostnader du lagt ut (följer av artikel 5.1 b). Fick du inte ersättning för hotellkostnader heller?
 

axo

Medlem
Jag vet faktiskt inte hur det där fungerar inom OneWorld - kan de verkligen ställa ut en separat flight som codeshare? Måste det inte finnas med någon del av resan som faktiskt företas på bolaget som man vill ha som codeshare kod? Det går ju tex inte att boka BA-flighter intra-asien på CX om man inte har en anslutande longhaul på BA...


Rätt standard. Det är ingen mening med att tjafsa med dem - informera dem om att du i nästa steg kommer att kontakta ARN, ge dem en tidsfrist på en vecka eller två, vänta på deras svar och därefter skickar du ärendet till ARN (oavsett om SAS svarat eller inte).

TIll min förvåning dök det idag upp pengar från SAS soom täckte mellanskillanden mellan SAS-biljetten och BA-biljetten! (För mitt fall se från inlägg #3683). Detta utan att jag har hört något mer från ARN efter min överklagan, men det kommer väl inom kort.... Känns skönt att veta att reasonable routing verkar vara allians-oberoende i ARNs synpunkt!
 

Agö

Medlem
TIll min förvåning dök det idag upp pengar från SAS soom täckte mellanskillanden mellan SAS-biljetten och BA-biljetten! (För mitt fall se från inlägg #3683). Detta utan att jag har hört något mer från ARN efter min överklagan, men det kommer väl inom kort.... Känns skönt att veta att reasonable routing verkar vara allians-oberoende i ARNs synpunkt!
Det är jobbigt för bolaget att hamna inför ARN...
 

toer00

Medlem
Lufthansa har faktiskt varit väldigt bra på betala ut utlägg. Aldrig lyckats klämma dem på förseningsersättning, men taxi, hotell och liknande har aldrig varit problem för mig iaf.

Mitt hemförsäkringsbolag, IF har nu gått med på att betala schablonmässig ersättning för 2 * personförsening. Trygg-Hansa som står för kort-försäkringen har jag inte hört ett ljud från.

Och lufthansa som jag vill att de betalar mina hotell- plus taxi utlägg har jag inte hört ett PIP från trots att jag lagt in ett ärende i deras feedback system för närmare 2 veckor sedan. Även mail deras kundservice och begärt förseningsintyg men lika illa där...

Någon som har erfarenhet av deras handläggningstider. alt bättre tillvägagångssätt än "feedback".. kan man vända sig till någon och begära eskalering...? Inte så sugen på att ligga ute med dessa pengar vecka in och vecka ut...
 

palmen

Moderator
Mitt hemförsäkringsbolag, IF har nu gått med på att betala schablonmässig ersättning för 2 * personförsening. Trygg-Hansa som står för kort-försäkringen har jag inte hört ett ljud från.

Och lufthansa som jag vill att de betalar mina hotell- plus taxi utlägg har jag inte hört ett PIP från trots att jag lagt in ett ärende i deras feedback system för närmare 2 veckor sedan. Även mail deras kundservice och begärt förseningsintyg men lika illa där...

Någon som har erfarenhet av deras handläggningstider. alt bättre tillvägagångssätt än "feedback".. kan man vända sig till någon och begära eskalering...? Inte så sugen på att ligga ute med dessa pengar vecka in och vecka ut...
Tog några veckor för mig att få svar från Lufthansa efter en first resa med lite strul.
Har man betalat med kort ligger man ju som tur är inte ute med pengar förrän man betalar fakturan så för mig har det varit lugnt.
 
Toppen