Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Tack för alla svar!

Jag trodde att det skulle vara SAS (minst för nedgradering) eller United (eftersom det var United försening som började allt det här) som ska stå för kompensation. Ska börja med Lufthansa då och rapportera deras svar här.
Så som jag ser det har inte SAS nedgraderat dig, det är United som bokat om dig för att deras flight var sen vilket hade lett till att du missade SAS flighten, det kan man inte på något sätt beskylla SAS för. United borde helt klart bokat om dig till något i business, annars tycker jag personligen (inte säkert att jag har rätt i detta) att det är de som ska stå för kompensation för nedgradering.
 

agehall

Medlem
Varför ska sas stå för nedgradering? De är ju inte inblandade i detta utan United som orsakar försening som leder till ombokning till lufthansa där man blir nedgraderad. Borde väl vara United som ska ersätta då varken sas eller lufthansa gjort nedgradering.
För att det är högst oklart hur ombokningen gått till. Om SAS insett att frågeställaren är sen och bokat om så bör de vara rätt part att gå på. Om ansvaret faller på United är det rätt kört med alla former av EU261/2004, så då ska vi sluta diskutera den delen i denna tråd för att undvika missförstånd i framtiden.

Är det inte United? Eller kan de svära sig fria eftersom det bokades om till flight som skulle innebära mindre än 3h försening. Och att den sedan blev sen är LHs fel.
United kommer inte att ha något med EU261/2004 att göra. Så förseningen United orsakade kan vi glömma här. Däremot bör förseningen som LH orsakat vara ersättningsbar.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Tack för svaren sedan tidigare, haft häcken full. Hon bokade om till nästa dag och får skippa 1 dag på jobbet, slår dock vad om att strejken fortsätter på lördag så när hon kommer hem är en annan femma.

Nåja hennes eget fel att hon väljer Ryanair...
 
För att det är högst oklart hur ombokningen gått till. Om SAS insett att frågeställaren är sen och bokat om så bör de vara rätt part att gå på. Om ansvaret faller på United är det rätt kört med alla former av EU261/2004, så då ska vi sluta diskutera den delen i denna tråd för att undvika missförstånd i framtiden.


United kommer inte att ha något med EU261/2004 att göra. Så förseningen United orsakade kan vi glömma här. Däremot bör förseningen som LH orsakat vara ersättningsbar.

Tyvärr var det just så som agehall gissade: både SAS och Lufthansa påpekar att det var United som var orsaken till försening och därför är jag inte berättigat till EU kompensation. Lufthansa beviljar att LH flyg var försenat också, men de räknar (förstås) att bara tre av totalt 5+ timmar försening var Lufthansas fel -> Ingen kompensation

För nedgradering (Plus -> Eco): SAS godkänner mitt claim och föreslår en kompensation av 400€. Det är mindre än 75% av biljettpris, men vet ju inte hur de räknar...
 

palmen

Moderator
Tyvärr var det just så som agehall gissade: både SAS och Lufthansa påpekar att det var United som var orsaken till försening och därför är jag inte berättigat till EU kompensation. Lufthansa beviljar att Lufthansa flyg var försenat också, men de räknar (förstås) att bara tre av totalt 5+ timmar försening var Lufthansas fel -> Ingen kompensation
Hur såg din resa ut med Lufthansa från EWR till slutdestination? Om den delen av resan blir mer än 3h sen bör du ha ett case mot lufthansa då United tagit dig från Boston till NY i tid och om sedan lufthansa försenar med över 3h där ifrån mot hur du blivit ombokad så har du ett case enligt mig.
 

flugplan

Medlem
Skulle flyga ARN-OSD med SK2064 29JUL. Denna dag svepte ett åskoväder förbi över ARN vilket under en period innebar tankningsförbud och därmed förseningar. SK2064 ställdes dock in så min försening blev tillslut ca 20 timmar, samtidigt som SAS inte var speciellt behjälpliga, hjälpte t.ex. inte till med hotell med motiveringen att "vi kan inte hjälpa till, allt är fullt, kolla Uppsala" trots flera lediga rum på Clarion 100 m från T4. SAS vill inte ge någon kompensation med motiveringen att:

"Orsaken till att flyget inte försenades, men i stället ställdesin var på grund av att flyget förlorade sin slottid och p.g.a den omfattande trafiken som störts av ovädret, fanns det inte någon slottid på varken avgångsdestinationen eller ankomstdestinationen för flight SK 2064."

Man skickade även med bilagan nedan som jag har en del bekymmer med att tolka. TS = Thunderstorm gissar jag, men vad står SI och CB för? Mitt Googlande är fruktlöst.

upload_2018-8-16_17-10-52.png


Övriga inrikes avgångar verkar ha fått men med förseningar (alltså inte inställda). T.ex. DY4043 till Luleå med samma avgångstid (1725) avgick 1750. Jag tänker dock att SAS har rätt i detta fall. Eller har jag missat någon väg framåt?
 

palmen

Moderator
Skulle flyga ARN-OSD med SK2064 29JUL. Denna dag svepte ett åskoväder förbi över ARN vilket under en period innebar tankningsförbud och därmed förseningar. SK2064 ställdes dock in så min försening blev tillslut ca 20 timmar, samtidigt som SAS inte var speciellt behjälpliga, hjälpte t.ex. inte till med hotell med motiveringen att "vi kan inte hjälpa till, allt är fullt, kolla Uppsala" trots flera lediga rum på Clarion 100 m från T4. SAS vill inte ge någon kompensation med motiveringen att:

"Orsaken till att flyget inte försenades, men i stället ställdesin var på grund av att flyget förlorade sin slottid och p.g.a den omfattande trafiken som störts av ovädret, fanns det inte någon slottid på varken avgångsdestinationen eller ankomstdestinationen för flight SK 2064."

Man skickade även med bilagan nedan som jag har en del bekymmer med att tolka. TS = Thunderstorm gissar jag, men vad står SI och CB för? Mitt Googlande är fruktlöst.

Visa bifogad bild 78720

Övriga inrikes avgångar verkar ha fått men med förseningar (alltså inte inställda). T.ex. DY4043 till Luleå med samma avgångstid (1725) avgick 1750. Jag tänker dock att SAS har rätt i detta fall. Eller har jag missat någon väg framåt?
Låter som sas har rätt om det de säger stämmer. Att Norwegian får flyga till Luleå har väldigt lite att göra med om SAS får flyga till Östersund.
Hotell hade du kunnat boka själv och få tillbaka pengar för om det var en rimlig kostnad.
 
Toppen