Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

agehall

Medlem
Jag har fått €125 (50% av €250), vid inställd flight och min försening blev mindre än 2h, två gånger senaste månaden, varav senaste gången var idag. Båda ärendena gällde SAS.

Jag begärde €250 (alltid satsa högt :p) och fick detta till svar.
Det där förstör på sikt för oss alla tyvärr. Du har inte rätt till ersättning om du inte uppfyller kraven och ju fler som skickar in okynneskrav desto mer problem kommer de som har legitima krav att få. Jag tycker det är oerhört själviskt att hålla på sådär.

Inte fel men det förutsätter att första flyget blir inställt ( om jag har fattat det hela rätt )
Jo, det är fel. Det förutsätter att flyget blir 1) inställt och 2) att du åker mer en en timme tidigare än tänkt eller kommer fram mer än 2h sent. Om du åker mindre än 1h tidigare och kommer fram inom 2h från ursprungliga tider har man ingen rätt till ersättning.

Jag tror en viktig punkt i Artikel 5 är om flygbolaget underrättar om förseningen innan.

@Nilann, du fick ju meddelande via SMS innan
Allt skedde inom en vecka från avgång vad jag har förstått och det är det jag pratat om.
 

pswe

Medlem
Tack, men bara så att jag förstår, och vill inte verka tjatig. I vilka fall sänks kompensationen till 50 % vid inställt flyg, om man tolkar texten? Kanske fler än jag som vill lära sig mer.
Vid kortare flygningar kan det väl aldrig uppstå om jag tolkar det rätt, är det under två timmars försening blir det ingen ersättning. Är det större försening utgår full ersättning och inte 50%.
 

Thornado

Medlem
Vid kortare flygningar kan det väl aldrig uppstå om jag tolkar det rätt, är det under två timmars försening blir det ingen ersättning. Är det större försening utgår full ersättning och inte 50%.

Jodå, om flyget blir inställt och du reroutas med en annan flight som avgår mer än en timme innan din ursprungliga flight, men som gör att du kommer fram tidigare/i tid/max 2h sent så får du 50% kompensation.
 

Thornado

Medlem
Jodå, om flyget blir inställt och du reroutas med en annan flight som avgår mer än en timme innan din ursprungliga flight, men som gör att du kommer fram tidigare/i tid/max 2h sent så får du 50% kompensation.

Och just som jag skriver detta så inser jag att jag gått miste om 300 EUR...
I mars 2016 skulle jag ha flugit ORD-CPH-ARN med SAS, men flyget till Köpenhamn (avgång 22.05) blev inställt så jag bokades om till direktflighten till Stockholm 19.45 istället. Jag kommer ihåg att det sabbade mina middagsplaner och att jag egentligen ångrade att jag inte bara sa att jag inte kunde åka såpass tidigt utan behövde bokas om till nästa dag istället (och därmed få en extra hotellnatt och 600 EUR). Tänkte att jag inte skulle få någon kompensation (förutom Original Routing Credit som jag begärde och fick) då jag inte blev försenad, men givetvis skulle jag ju ha fått 300 EUR.

Tyvärr så kom det ju nyligen ett beslut om att man måste begära kompensation inom 2 månader (vilket är helt galet kort tid enligt min mening), så antar att det är kört.
 

seat56f

Medlem
Tyvärr så kom det ju nyligen ett beslut om att man måste begära kompensation inom 2 månader (vilket är helt galet kort tid enligt min mening)

Nja, inte helt sant, det domstolen sade var att har man reklamerat inom 2 månader är det ALLTID inom den tidsmarginal man har, har det dröjt längre kan det vara rimligt beroende på förutsättningarna.
 

Thornado

Medlem
Nja, inte helt sant, det domstolen sade var att har man reklamerat inom 2 månader är det ALLTID inom den tidsmarginal man har, har det dröjt längre kan det vara rimligt beroende på förutsättningarna.

Det är sant. I just mitt fall så har jag dock svårt att se att jag har något starkt argument att sätta emot om SAS skulle protestera och inte vilja betala ut något med hänvisning till detta.
 
Toppen