Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

chrisljo

Medlem
Ender som vanlig her for å spørre om EU261, da kvaliteten på svarene alltid er høyere enn andre steder. Beklager hvis dette er besvart tidligere, men merker at det er vanskelig å søke på svensk (enkelt å lese;)).

I tilfellet med forsinkelse over 5 timer har man rett på refund av hele eller deler av billetter hvis man ønsker. Ber man om det mistet man selvsagt rett til videre re-routing og care, men har man fortsatt rett til cash compensation (forsinkelser over 3 timer behandles vel dom cancellations)?
 

agehall

Medlem
Jag anser att man fortfarande har rätt till kontant ersättning i det fall du beskriver, förutsatt att EU261/2004 gäller i övrigt.
 

Tonton

Medlem
Ja, men även detta. Jag vill gärna ha klarhet med tanke pa att det tidigare i traden hävdats 50 % vid inställd flight och denied boarding, inte försening.

Jag har fått €125 (50% av €250), vid inställd flight och min försening blev mindre än 2h, två gånger senaste månaden, varav senaste gången var idag. Båda ärendena gällde SAS.

Jag begärde €250 (alltid satsa högt :p) och fick detta till svar.

SAS skrev:
Dear Tonton,


Thank you for getting in touch with us. I am sorry that your trip did not go according to plan, and I do understand your disappointment and frustration.

To delay, or in the worst case, cancel a flight is our last alternative, however, sometimes it is unfortunately the only option. I can confirm that in accordance with EU Regulations 261/2004 you are entitled to receive 1262 SEK, equivalent of 125 EUR, compensation.

You were scheduled to arrive at 21:35, but arrived at 22:25, resulting in the compensation being cut in half according to the regulation since you were less than two hours delayed.

A bank transfer is being arranged and the credit will reach your account within 7 working days.

It is my hope that you will choose SAS for your future travel, as we are looking forward to seeing you onboard again soon.

Kind regards

ABC XYZ

Travel Consultant
Customer Care SAS Sales and Service
 
Gäller samma kompensation om man får buss till slutdestination? Hamnade i Ängelholm istället för Malmö för någon månad sen. Nu är det nog för sent att ta tag i just den resan men kan vara bra för framtiden.
 

Thornado

Medlem
Gäller samma kompensation om man får buss till slutdestination? Hamnade i Ängelholm istället för Malmö för någon månad sen. Nu är det nog för sent att ta tag i just den resan men kan vara bra för framtiden.

Rent generellt, ja.
Om flyget måste landa i Ängelholm istället för Malmö så antar jag dock att det för det mesta beror på något som faktiskt är att räkna som extraordinär händelse, t.ex. väderproblem i Malmö. Kommer du ihåg varför ni inte kunde landa i Malmö?
 

ZZZebra

Medlem
Jag tror en viktig punkt i Artikel 5 är om flygbolaget underrättar om förseningen innan.

@Nilann, du fick ju meddelande via SMS innan

Jag har fått €125 (50% av €250), vid inställd flight och min försening blev mindre än 2h, två gånger senaste månaden, varav senaste gången var idag. Båda ärendena gällde SAS.

Jag begärde €250 (alltid satsa högt :p) och fick detta till svar.

@Tonton, fick du något meddelande innan eller märktes det först på plats att flyget var inställt?
 
Rent generellt, ja.
Om flyget måste landa i Ängelholm istället för Malmö så antar jag dock att det för det mesta beror på något som faktiskt är att räkna som extraordinär händelse, t.ex. väderproblem i Malmö. Kommer du ihåg varför ni inte kunde landa i Malmö?
Förlåt jag var otydlig där. Dom ställde in flyget till Malmö och bokade om mig till Ängelholm med buss till Malmö.
 
Last edited:
Toppen