Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

seat56f

Medlem
Ursäkta då ska jag försöka ge en mer utförlig bild.
Landvetter-Arlanda-Kiruna
Scheduled departure: 09.40 on the 1st of March 2018 Actual departure: 10.32 on the 1st of March 2018
Scheduled arrival: 10.40 the 1st of March 2018 Actual arrival: 11.38 the 1st of March 2018
Vilket gjorde att jag missade mitt anslutande flyg mot Kiruna detta skulle gå 11:35. Sen blev ombokad med nästa flyg som gick 21:40
Vädret på Landvetter var fint inte speciellt molnigt. Ca-10.

Det snöade en del i Stockholm i torsdags morse/förmiddag. Inte några extrema mängder som de två dagarna före, men fullt tillräckligt för att behöva snöröjning och ge hyfsad halka vägarna.

Som alltid är det dock flygbolaget som ska visa att det var så. Testa ARN? SAS följer väl utslagen där...
 

Travler

Medlem
Flög idag hem från Hongkong med SK964 till Arlanda och var sedan inbokad på SK161 för vidare flyg till Göteborg (allt på samma biljett).
Vi landade på utsatt tid från Hongkong på Arlanda kl 13:36 och fick ett sms (har inte fått något mail) när jag stod på T4:an att SK161 var inställt och att jag var inbokad på SK163. Men såg att SK159 var ca 1,5h försenad och gick dit och frågade om jag kunde få bli ombokad på den i stället.

Lite konstigt att fråga i och med att jag kom fram innan jag skulle. MEN har jag rätt till 50% kompensation (dvs 125€) pga inställt flyg trots att jag kom fram i tid?

Anledningen till att jag frågar är att jag tycker jag borde få 125€ i ersättning enligt Artikel 7, punkt 2a. Däremot tycker jag att Artikel 5 punkt 1c,iii motsäger artikel 7, punkt 2a... hur går dessa två ihop? (Se PDF)


Var inbokad på
- SK964 (HKG-ARN) 09:10-13:40
- SK161 (ARN-GOT) 14:45-15:45 (inställd)

Blev ombokad på
- SK163 (ARN-GOT) 16:20-17:20

Flög med:
SK159 (ARN-GOT) som var försenad och avgick 14:20 och ankom 15:15.
 

Attachments

  • EU261:2004 English.pdf
    106,3 KB · Visningar: 166

DanielKif

Medlem
Flög idag hem från Hongkong med SK964 till Arlanda och var sedan inbokad på SK161 för vidare flyg till Göteborg (allt på samma biljett).
Vi landade på utsatt tid från Hongkong på Arlanda kl 13:36 och fick ett sms (har inte fått något mail) när jag stod på T4:an att SK161 var inställt och att jag var inbokad på SK163. Men såg att SK159 var ca 1,5h försenad och gick dit och frågade om jag kunde få bli ombokad på den i stället.

Lite konstigt att fråga i och med att jag kom fram innan jag skulle. MEN har jag rätt till 50% kompensation (dvs 125€) pga inställt flyg trots att jag kom fram i tid?

Anledningen till att jag frågar är att jag tycker jag borde få 125€ i ersättning enligt Artikel 7, punkt 2a. Däremot tycker jag att Artikel 5 punkt 1c,iii motsäger artikel 7, punkt 2a... hur går dessa två ihop? (Se PDF)


Var inbokad på
- SK964 (HKG-ARN) 09:10-13:40
- SK161 (ARN-GOT) 14:45-15:45 (inställd)

Blev ombokad på
- SK163 (ARN-GOT) 16:20-17:20

Flög med:
SK159 (ARN-GOT) som var försenad och avgick 14:20 och ankom 15:15.
Undrar också varför du vill ha ersättning? Du kom fram i tid och allt är frid och fröjd.
 

Travler

Medlem
Vilken skada upplever du att den inställda flygningen, där du trots omständigheterna kom fram före utsatt tid, har orsakat dig?
Jag upplever inte att det har uppstått någon skada. Däremot vill jag gärna förstå om jag har rätt till ersättning enligt reglerna (tycker inte jag borde få det).
 

Matore

Medlem
Har en resa bokad i april ARN Palma via CPH. För ett par veckor sedan fick jag mail om att de ställt in flyget och bokat om till en annan senare flight.
Det funkar inte för mig pga jobb när jag kommer fram så SAS ställer till det för mig.
Nu måste jag åka med annat bolag eller en dag tidigare. Har jag rätt till ersättning här?
 

palmen

Moderator
Har en resa bokad i april ARN Palma via CPH. För ett par veckor sedan fick jag mail om att de ställt in flyget och bokat om till en annan senare flight.
Det funkar inte för mig pga jobb när jag kommer fram så SAS ställer till det för mig.
Nu måste jag åka med annat bolag eller en dag tidigare. Har jag rätt till ersättning här?
Nej, de meddelar mer än 2 veckor innan så ingen ersättning
 

MrDollar

Medlem
Vet någon om man kan få ersättning för att man inte kommer iväg i tid pga deicing dröjer?
Åkte med SK910 07-MAR-2018 och vi blev ståendes på EWR pga markpersonalen prioriterade att köra deicing på Uniteds kärror. Förseningen från ewr gjorde att jag missade connection i CPH till ARN och kom fram till arn strax efter 12:00.
Var från början inbokad på SK904 men den blev ju canceld pga dåligt väder.
Har jag ett case?
 

Agö

Medlem
Vet någon om man kan få ersättning för att man inte kommer iväg i tid pga deicing dröjer?
Åkte med SK910 07-MAR-2018 och vi blev ståendes på EWR pga markpersonalen prioriterade att köra deicing på Uniteds kärror. Förseningen från ewr gjorde att jag missade connection i CPH till ARN och kom fram till arn strax efter 12:00.
Var från början inbokad på SK904 men den blev ju canceld pga dåligt väder.
Har jag ett case?
Finns inget extraordinärt i det att flygbolaget (genom handling) inte ordnat med ordentlig deicing.
 
Toppen