Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

AABack2ARN

Medlem
Det kan ju vara så att Air Traffic Control bestämde att SAS inte fick flyga till KEF på grund av Aerodrome Capacity eller liknande. Och då lär det bli svårt att få kompensation, men det är väl upp till SAS att bevisa. Håller med om att det är märkligt att BA fick tillstånd...
 

palmen

Moderator
Sitter med claims för övernattningskostnader och kan inte riktigt släppa det faktum att British Airways och easyJet faktiskt trafikerade Keflavik under de omständigheter som rådde då SAS bestämde sig för att inte ens skicka iväg kärror till Island... Kan detta vara argument nog för att initiera ett 261-claim?
Norwegian flög inte heller dit så det var fler som ställde in flighter.
 

agehall

Medlem
Om det var dåligt väder på KEF, så lär SAS komma undan från att betala mer ersättning än för faktiska utlägg. Jag tror inte det är värt besväret att driva det vidare.
 

henke12

Medlem
En kompis ska åka till Reykjavik/KEF från Göteborg/GOT i Maj.

Bokat via Ving för resa med Iceland air(FI)

Resan var bokad
7maj GOT-KEF tidigt direktflyg
10maj KEF-GOT direktflyg

Nu är utresan inställd (3 månader fram i tiden).
Resan ombokad till
7maj GOT-ARN(SK)-KEF(FI) med ankomsttid KEF 10h senare än schemalagt.


1: Kan man kräva att bli ombokad till GOT-CPH(SK)-KEF(SK) vilket ger ungefär samma ankomsttid som första flyget?

2: Om de bokar om en till dagen innan, har man rätt till hotell då på FI's bekostnad?
 

palmen

Moderator
En kompis ska åka till Reykjavik/KEF från Göteborg/GOT i Maj.

Bokat via Ving för resa med Iceland air(FI)

Resan var bokad
7maj GOT-KEF tidigt direktflyg
10maj KEF-GOT direktflyg

Nu är utresan inställd (3 månader fram i tiden).
Resan ombokad till
7maj GOT-ARN(SK)-KEF(FI) med ankomsttid KEF 10h senare än schemalagt.


1: Kan man kräva att bli ombokad till GOT-CPH(SK)-KEF(SK) vilket ger ungefär samma ankomsttid som första flyget?

2: Om de bokar om en till dagen innan, har man rätt till hotell då på FI's bekostnad?
Man har väl rätt att bli ombokad till något som passar en själv. Om de följer detta eller inte låter jag vara osagt.
De kommer mig veterligen inte ha rätt till något hotell på Iceland Airs bekostnad.
 

henke12

Medlem
Man har väl rätt att bli ombokad till något som passar en själv. Om de följer detta eller inte låter jag vara osagt.
De kommer mig veterligen inte ha rätt till något hotell på Iceland Airs bekostnad.
Tack,

Tyckte mig läsa att man kunde få hotell då man blev tvungen att stanna en natt extra i EG261/2004 men det står lite luddigt.
 

palmen

Moderator
Tack,

Tyckte mig läsa att man kunde få hotell då man blev tvungen att stanna en natt extra i EG261/2004 men det står lite luddigt.
Jo, om du måste stanna en natt ska de bjuda på detta, men nu finns det ju alternativ där du inte måste detta utan de är då något som du väljer själv att åka en dag tidigare och tar en extra natt. Går säkert att försöka få dom att betala hotellet, men jag skulle inte ha allt för höga förhoppningar om detta.
 
Sannolikt enkel fråga men jag hittar inte ett tydligt svar när jag söker i tråden.

ARN-MUC-TXL med Lufthansa. Försening från ARN, missad anslutning i MUC, övernattning och ca 9 timmar sen till slutdestination.

Om jag kan få LH att betala, är det då 250 eller 400 euro jag ska ha? Är det sträckan ARN-TXL som räknas (under 1500 km) eller totalsträckan ARN-MUC-TXL (över 1500 km)?
 

fcx

Medlem
Sannolikt enkel fråga men jag hittar inte ett tydligt svar när jag söker i tråden.

ARN-MUC-TXL med Lufthansa. Försening från ARN, missad anslutning i MUC, övernattning och ca 9 timmar sen till slutdestination.

Om jag kan få LH att betala, är det då 250 eller 400 euro jag ska ha? Är det sträckan ARN-TXL som räknas (under 1500 km) eller totalsträckan ARN-MUC-TXL (över 1500 km)?

Det är distansen mellan start och mål, dvs ARN-TXL.
 

Jörgen66

Ny medlem
Hej,

Flyg Helsingfors-Arlanda (SAS) var 10-15 minuter sen in och fick p.g.a detta köa för att få avisning och p.g.a. detta en senare slot för att lyfta vilket allt tillsammans medförde en avgångsförsening på 41 min (landning 48 min). P.g.a detta missade jag mitt transfer flyg till Sundsvall och blev ombokad med 5 timmars försening.

Ansökte om ersättnig enligt 261/2004 och fick nedan svar (avslag). Kan man bara hänvisa till "restriktion på flyplatsen"? känns ju lite flummigt. Svarade med att dom skulle precisera men fick lika otydligt svar.

Funderar att lägga ett case hos någon av ockertjänsterna som finns för att se vad dom svarar dom. Är det nån ide tro? Har tidigare fått ersättning ett flertal tillfällen vid liknande försening.


Tack för er förfrågan om ersättning enligt EU-förordning 261/2004.

SK719 blev emellertid försenad till följd av restriktioner på flygplasten, vilket i enlighet med den aktuella förordningen anses utgöra en extraordinär omständighet för vilken flygbolagen inte kan hållas ansvariga. Eftersom den uppkomna förseningen inte kunde undvikas trots att alla de åtgärder som rimligen kunde begäras i den aktuella situationen vidtogs, kan vi tyvärr inte tillmötesgå er förfrågan om ersättning i detta fall.
 
Toppen