Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Funcadelic

Medlem
SK170 lär ju vara flygledarbeslut/säkerhet. Vad berodde SK144-inställningen på?

Det framgick inte, jag fick bara ett SMS om att det var inställt, och deras telefonlinjer var omöjliga att komma fram på. Jag skickade dock en förfrågan om ersättning till SAS för någon vecka sedan, så när de svarar får vi se vad de skriver. Dock vill jag minnas att stormen hade bedarrat rätt ordentligt till på morgonen, så att det alltså inte skulle bero på att det just då blåste för mycket.
 

OliT

Medlem
Det framgick inte, jag fick bara ett SMS om att det var inställt, och deras telefonlinjer var omöjliga att komma fram på. Jag skickade dock en förfrågan om ersättning till SAS för någon vecka sedan, så när de svarar får vi se vad de skriver. Dock vill jag minnas att stormen hade bedarrat rätt ordentligt till på morgonen, så att det alltså inte skulle bero på att det just då blåste för mycket.

Om deras svar blir att det var en följd av tidigare inställda flygningar på grund av väder, då anser i alla fall jag att du har ett case. Det är bara att hänvisa till samma som jag gjorde.
 

jumbooze

Medlem
2013-08-27 21:29 Hmm, det bet inte alls, bara ett goddag yxskaftsvar, nä nu blir det att skicka det till myndigheterna dvs NEB i Tyskland (LBA).

Yes, här går det undan, igår fick jag ett brev som sa att "now opened proceedings for administrative offenses" där man ska utröna om flygbolaget brutit mot EG 261/2004.
Parallelt så får man se om det tar någon månad eller två till för civila domstolen & advokaterna...
 

Thornado

Medlem
Jag hade bokat en bonusresa GOT-ARN-LLA 23 januari 2014 med mina Eurobonuspoäng åt min syster. Hon skulle resa:
19.15-20.15 SK166 GOT-ARN
21:10-22:30 SK020 ARN-LLA

SK166 blev ca 2 timmar försenad från Landvetter, och därmed så missade hon ju givetvis anslutningen upp till Luleå. Hon bokades om till SK1004 dagen därpå, med ankomst till LLA 9.40.

Detta innebär alltså en försening till resans slutgiltiga destination med över 11 timmar, så jag anser att hon borde vara berättigad till kompensation enligt 261/2004 (det är för mig oklart exakt vad förseningen beror på då jag inte var på plats på flygplatsen). Skickade en begäran om kompensation till SAS 27 januari. En vecka senare fick jag följande svar från SAS:

SAS skrev:
Hej Thornado,

Tack för ditt mejl.

Låt mig inleda mitt svar, med att på SAS vägnar be om ursäkt för det inträffade. Förstår att detta lett till besvär för er syster, och det tycker vi är mycket tråkigt.

Vid förseningar och inställda flyg är vi ansvariga för att erbjuda ombokning till slutlig ort vid tidigast möjliga tillfälle, där plats finns i motsvarande bokningsklass eller vid ett senare tillfälle som passar er beroende på platstillgång. Vi erbjuder även ersättning för extra utlägg under tiden man är försenad fram till dess slutdestinationen i biljetten är nådd. Sådana kostnader kan i detta fall vara för mat, dryck och logi. Ifall ni har flera sådana kostnader är ni välkommen att presentera dem för mig. Vänligen bifoga också ert kontonummer med clearing. samt era e-biljetter eller boarding kort för vidare hantering av ert ärende.

Ber igen en gång om ursäkt för olägenheterna under er systers resa med oss. Inväntar mera information från er och återkommer snarast därefter.

Önskar er en fortsatt bra dag!

Med vänlig hälsning,

NN

Supervisor
Customer Care

SAS hanterade situationen på Arlanda mycket bra, och min syster fick utan problem ett hotellrum och något att äta på kvällen när hon kom dit, så några sådana utlägg vill vi inte ha ersättning för. Dock så totalignorerar de i svaret min hänvisning till EU 261/2004 och ersättning enligt detta.

Jag svarade (via mail till care@sas.se):

Thornado skrev:
Hej NN,

Tack för ditt svar.

SAS personal på Arlanda hanterade situationen bra, och såg till att min syster fick hotell och det hon behövde fram till att flyget upp till Luleå gick morgonen därpå. Därför har vi inga utlägg som vi begär ersättning för.

Detta till trots så innebär situationen en försening till resans slutgiltiga destination med över 11 timmar. Därför anser jag att vi har rätt till kompensation på 250 EUR i kontanter (eller 500 EUR i biljettvouchers) i enlighet med EU-förordning 261/2004.

Biljettnummer: 117-ABCDEF

Om ni föredrar att betala ut denna ersättning kontant, så kan summan överföras till följande kontonummer i SEB:
xxxxxxx

Vi accepterar även att få ersättningen utbetald som SAS resevouchers (dock i så fall till ett värde av 500 EUR). Dessa kan i så fall skickas till:
Thornado
Gatan
Staden

Nu har det dröjt en dryg vecka sen jag skickade det mailet, och har inte hört något mer från SAS. Jag har full förståelse för att det kan ta ett tag för customer care att återkomma, men jag hade trott att när de väl öppnat ett ärende så skulle uppföljningsmail kring detta få högre prioritet.
Bara att vänta ett tag till, eller dags att påminna dem om att jag existerar…?
 

Thornado

Medlem
Sådär. Nu fick jag mail från SAS Customer Care igen och de har skickat en voucher åt mig nu.

SAS skrev:
Hej Thornado,



Tack för ditt svar.



Jag har idag sammanställt vouchern och sänt iväg den per post till er. Ni borde ha den inom några dagar.



Vi hoppas trots olägenheterna få välkomna er ombord igen.



Önskar er god fortsättning!



Med vänlig hälsning,



NN

Team Customer Care
 

fopes

Medlem
Hej,
Har ett claim mot Luxair vars flight var försenad i Luxemburg vilket gjorde att jag missade min connection i Frankfurt och därmed blev +4 timmar sen till min slutdestination.

Jag har hävdat ersättning enligt 261/2004 och fick detta svar från dem:

"With your mail you express your discontentment at the situation following the delay of flight LG-9303 Luxembourg-Frankfurt. The flight was delayed by 23 minutes. You arrived too late in Frankfurt and could not get your connecting flight to Stockholm. You demand a financial compensation.

We sincerely regret the inconvenience this delay has caused you.

The previous flight in the rotation has been delayed by the competent authorities at its departure airport, causing as well a delay of your flight Luxembourg-Frankfurt of 23minutes.

Regulation (EC) Nr 261/2004 does not foresee any compensation, if the delay is caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. Such circumstances may, in particular, occur in cases of political instability, meteorological conditions incompatible with the operation of the flight concerned, security risks or unexpected flight safety shortcomings that affect the operation of an operating air carrier.

Luxair Luxembourg Airlines had no possibility to interfere on the delay of flight LG-9303 and cannot be held responsible. "


Vad tror ni om detta? Tänkte höra med er experter här på BC innan jag svarar. Argumentet - "Delayed by the competent authorities at its departure airport" - är ju inte särskilt tydligt och inte något argument jag hört tidigare. Tar tacksamt emot tips på vad jag ska svara.
 

OliT

Medlem
Jag antar att de, något otydligt, hänvisar till flygledarbeslut. Det är i så fall viktigt, tycker jag, att ta reda på vad det beslutet skulle ha bestått i. Har flygledare hållit kvar planet på avgångsflygplatsen av säkerhetsskäl är det nog kört, men om det har uppstått en försening och man hamnat långt bak i take off-kön, ja, då är det ju en annan grej.
 
Last edited:
Toppen