Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

igelkotten

Medlem
Tjena,

har aldrig behövt använda denna förordning.

Flight SK805 var idag inställt och jag blev ombokad till SK809 (Oslo-London). Detta fick jag reda på 2,5h innan 11.20-avgången från HEL till OSL.

Skulle landat 14.35 enligt schema i london. Med omboking så blev ny tid 16.25, dvs 1 timme och 50 minuter senare. SK809 blev dock försenad också och jag landade i London 17.06. Total försening 3 timmar och 1 minut.

SK805 blev inställd pga att väderförhållanden på Heathrow gjort att antalet flyg dit dragits ner enligt instruktion (står dock inte från vem). Missade ett vitkigt möte. Jag försökte ringa SAS för att se om jag kunde bokas om via ARN eller CPH men eftersom telefonkön tog mig 50 minuter så var det ingen idé att ens försöka då jag reste med incheckat bagage.

Är det någon vits att försöka få ersättning?
 

palmen

Moderator
Tjena,

har aldrig behövt använda denna förordning.

Flight SK805 var idag inställt och jag blev ombokad till SK809 (Oslo-London). Detta fick jag reda på 2,5h innan 11.20-avgången från HEL till OSL.

Skulle landat 14.35 enligt schema i london. Med omboking så blev ny tid 16.25, dvs 1 timme och 50 minuter senare. SK809 blev dock försenad också och jag landade i London 17.06. Total försening 3 timmar och 1 minut.

SK805 blev inställd pga att väderförhållanden på Heathrow gjort att antalet flyg dit dragits ner enligt instruktion (står dock inte från vem). Missade ett vitkigt möte. Jag försökte ringa SAS för att se om jag kunde bokas om via ARN eller CPH men eftersom telefonkön tog mig 50 minuter så var det ingen idé att ens försöka då jag reste med incheckat bagage.

Är det någon vits att försöka få ersättning?
Troligtvis inte då jag utgår ifrån att det är ATC som drar ner kapaciteten på Heathrow och många flighter pga det blir inställda för alla flygbolag. Vädret i England har ju inte varit det bästa vilket orsakat problem sedan igår.
För att få rätt i något sånt här lär du behöva gå via domstol och har troligtvis låga chanser att få rätt där också.
 

Agö

Medlem
Tjena,

har aldrig behövt använda denna förordning.

Flight SK805 var idag inställt och jag blev ombokad till SK809 (Oslo-London). Detta fick jag reda på 2,5h innan 11.20-avgången från HEL till OSL.

Skulle landat 14.35 enligt schema i london. Med omboking så blev ny tid 16.25, dvs 1 timme och 50 minuter senare. SK809 blev dock försenad också och jag landade i London 17.06. Total försening 3 timmar och 1 minut.

SK805 blev inställd pga att väderförhållanden på Heathrow gjort att antalet flyg dit dragits ner enligt instruktion (står dock inte från vem). Missade ett vitkigt möte. Jag försökte ringa SAS för att se om jag kunde bokas om via ARN eller CPH men eftersom telefonkön tog mig 50 minuter så var det ingen idé att ens försöka då jag reste med incheckat bagage.

Är det någon vits att försöka få ersättning?
Det är precis det vi diskuterat ovan. Du kommer med all sannolikhet att få ett svar från SAS som går ut på att detta är extraordinärt och utanför SAS kontroll. Vill du sedan gå vidare får du ta det till ARN/allmän domstol.
 

fcx

Medlem
Skrev väder är extraordinärt (eller force majure). Trodde det täckte in det hela men tydligen inte. Vad är då force majure?
Ber om ursäkt till alla jag har givit missvisande information till. Tyvärr är jag inte advokat och uttrycker mig kanske inte helt perfekt alla gånger.

När det gäller force majeur ska du bara tänka på flygplanstrappan!

Fast Force majeure är inte ett begrepp som används i EU261/04. Det begrepp som gäller är "extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits", vilket är närliggande, men inte identiskt med, force majeure.
 

Agö

Medlem
Fast Force majeure är inte ett begrepp som används i EU261/04. Det begrepp som gäller är "extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits", vilket är närliggande, men inte identiskt med, force majeure.
Rätt. När förslaget låg på bordet stod det force majeure. Detta ändrades till extraordinära omständigheter, dvs. ytterst till passagerarnas nackdel. Lyckligtvis har domstolarna valt en alltmer strikt tolkning, den viktigaste av dessa att en omständighet endast är extraordinär om det inte är "inherent in the normal exercise of an air carrier's activity". Vi är med andra ord på väg mot en sann force majeure-tillämpning där tekniska fel, personalbrist, taskig planering osv inte ska drabba passagerarna.
 

Dr. Miles

Expert
T ex 3 cm snö i december i Stockholm eller i Moskva lär inte påverka drift av banan men det gör om det är på London Heathrow.
Man kan inte säga att det inte snöar i London under december (eller i alla fall mellan dec - mars), men så fort det snöar lite runt Heathrow blir det kaos varje gång.

https://www.standard.co.uk/news/uk/...e-uk-weather-and-travel-updates-a3715276.html

Ska man då säga att det är flygbolagets fel som inte har haft ett avtal med Heathrow så att det ska finnas beredskap för snön under vintersäsongen?
 

Agö

Medlem
T ex 3 cm snö i december i Stockholm eller i Moskva lär inte påverka drift av banan men det gör om det är på London Heathrow.
Man kan inte säga att det inte snöar i London under december (eller i alla fall mellan dec - mars), men så fort det snöar lite runt Heathrow blir det kaos varje gång.

https://www.standard.co.uk/news/uk/...e-uk-weather-and-travel-updates-a3715276.html

Ska man då säga att det är flygbolagets fel som inte har haft ett avtal med Heathrow så att det ska finnas beredskap för snön under vintersäsongen?
Det stora problemet här är de enorma samhällsekonomiska kostnader som dessa flygplatser gång på gång på gång åsamkar samfundet genom bedrövlig beredskap. Det måste få ett slut.

Och ja, precis på det sätt du beskriver. Någon måste ställas till svars.
 

squeezen

Medlem
Hej expert panelen.
Skulle igår flugit hem med BA fr Manchester-Heathrow-CPH.
Cancelled, icke brukbara banor pga väder.
Ombokad först imorgon 13/12, samma flyg som origibalbokat 11/12. Jag vill inte acceptera detta, de säger de inte kan göra något annat än at boka om på första möjliga BA vilket var imorgon.

Jag valde avboka och få tillbaka pengarna (enkelbiljett, ca 1600 ) och köpte istället en SAS biljett (ca 2000:- dyrare).

När jag valde att avsäga mig BA lösning, dvs flyga hem 13/12 avsade jag mig då också chansen att få nån kompensation av dem? Jag flög till manchester med Bryssels airlines.
Amex premium ger futtiga 1500:-.

Är det lönt att höra av mig till BA?
 

palmen

Moderator
Hej expert panelen.
Skulle igår flugit hem med BA fr Manchester-Heathrow-CPH.
Cancelled, icke brukbara banor pga väder.
Ombokad först imorgon 13/12, samma flyg som origibalbokat 11/12. Jag vill inte acceptera detta, de säger de inte kan göra något annat än at boka om på första möjliga BA vilket var imorgon.

Jag valde avboka och få tillbaka pengarna (enkelbiljett, ca 1600 ) och köpte istället en SAS biljett (ca 2000:- dyrare).

När jag valde att avsäga mig BA lösning, dvs flyga hem 13/12 avsade jag mig då också chansen att få nån kompensation av dem? Jag flög till manchester med Bryssels airlines.
Amex premium ger futtiga 1500:-.

Är det lönt att höra av mig till BA?
Enligt EU261/2004 ska de väl boka om dig till något som är godtagbart för dig, det behöver inte vara med British Airways. Det låter som att de inte velat boka om med SAS (då det kostar dom extra). Du borde kunna få tillbaka mellanskillnaden kan jag tycka, deras kostnader för dig om du stannat i Manchester med mat/hotell i 2 dagar är nog mer än 2000 kronor.

Det här är vad du har rätt till när det gäller cancellations
(a.) re-routing to the same destination at the earliest opportunity (under comparable conditions);
(b.) later rerouting, at the passenger's convenience, to the same destination under comparable conditions (subject to seat availability); or
(c.) a refund of the ticket as well as a return flight to the point of first departure, when relevant.

Nu valde du alternativet C så kanske klarar de sig ändå, även fast de i detta fall inte erbjöd dig alternativ A/B som du hade rätt till då det fanns tidigare avgångar än att åka 2 dagar senare.
 

AABack2ARN

Medlem
Tyvärr skyr British Airways SAS som pesten (och jag tror det är ömesidigt). De har exempelvis inget interline-avtal på plats mellan varandra och biljettclearing mellan bolagen verkar inte existera och således måste bolagen betala fullpris för varandras biljetter. Jag har blivit ombokad till en del olika bolag av BA genom åren, nu senast Air New Zealand så det är inte att de nödvändigtvis håller sig till oneworld-flyg men SAS är inte aktuellt... :(

Hade det varit möjligt tror jag de hade kunnat sätta dig att flyga såväl via Amsterdam som Frankfurt men jag antar att väderproblemen där inte gjorde det lättare för dem att hitta platser.

Det skulle dock vara intressant att se hur långt det håller att vägra SAS om man tar det till domstol. Kanske värt att gå igenom någon sådan där specialistfirma och ta eventuella pengar som en bonus?
 
Toppen