Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Smuffe

Medlem
Passengers of non-EU airlines who miss connecting flights outside the region will now be able to claim compensation following a Court of Appeal ruling against Emirates.

http://www.travelweekly.co.uk/artic...urt-of-appeal-ruling-over-flight-compensation

Court paves way for airline passengers to make claims | Daily Mail Online
Se på den du!
Det betyder att om man missar anslutningen i exempelvis Dubai så får man ersättning för att man inte kom fram till slutdestinationen i land Z?
 

jacoph

Medlem
Passengers of non-EU airlines who miss connecting flights outside the region will now be able to claim compensation following a Court of Appeal ruling against Emirates.

http://www.travelweekly.co.uk/artic...urt-of-appeal-ruling-over-flight-compensation

Court paves way for airline passengers to make claims | Daily Mail Online
Detta är ju dock bara ett brittiskt domslut, så det har ingen rättsverkan i Sverige (och resten av EU) förrän EU-domstolen har avgjort frågan. Här verkar man ju fattat beslut utan att begära in förhandsavgörande, vilket gör saken svårare. Man kan ju alltid testa
 

DanielKif

Medlem
Dagens av inställda flyg. Fick info idag, resedagen.
Får åka via CPH.
Skulle varit framme 21:50. Kommer landa 00:05
Borde ge €200 väl?


Inställt: SK786 13 Oct
Gdansk (GDN)
- Stockholm (ARN)

Ombokat till:
SK0758 13 Oct
Gdansk (GDN) 18:35
- Köpenhamn (CPH) 19:35

SK1428 13 Oct
Köpenhamn (CPH) 22:55
- Stockholm (ARN) 00:05

Vänligen checka in.
Your SAS Team
 

jacoph

Medlem
Dagens av inställda flyg. Fick info idag, resedagen.
Får åka via CPH.
Skulle varit framme 21:50. Kommer landa 00:05
Borde ge €200 väl?


Inställt: SK786 13 Oct
Gdansk (GDN)
- Stockholm (ARN)

Ombokat till:
SK0758 13 Oct
Gdansk (GDN) 18:35
- Köpenhamn (CPH) 19:35

SK1428 13 Oct
Köpenhamn (CPH) 22:55
- Stockholm (ARN) 00:05

Vänligen checka in.
Your SAS Team

Det var nära ögat (<2 h försening ger ej ersättning), men du har rätt till 250€ per passagerare i och med att planet är inställt och inte bara försenat :)
 

Thornado

Medlem
Jag flög FRA-ARN-LLA i onsdags och skulle ha åkt SK020 ARN-LLA (ankomst till Luleå 22.30). Vid boarding i Frankfurt fick jag SMS om att SK020 var inställd och jag ombokades till sista flighten för dagen, SK022, med ankomst 23.55 (sen hade någon tryckt fel i systemet så appen tyckte att även den flighten var inställd, men den visade sig gå trots allt).

Jag hade tänkt ta lokalbussen från flygplatsen (kostar 30 kr), men sista bussen går 22.55, så nu fick det bli taxi för 390 kr istället. Skickade in kvitto på taxiresan till SAS (har fått ersättning för liknande taxiresor från Arlanda tidigare), men fick nu som svar att "Vi ersätter dessvärre inte kostnader som uppkommit efter att du nått din slutdestination på biljetten, utan jag rekommenderar att du kontaktar ditt försäkringsbolag som eventuellt kan gå in och täcka dessa kostnader."

Eftersom detta är en kostnad som helt och hållet beror på den inställda flighten (detta var enda alternativet att ta sig från flygplatsen om jag inte skulle ha promenerat eller sovit över på en bänk utanför i väntan på första bussen nästa morgon) så kan jag tycka att SAS borde stå för den (även om jag antar att jag antagligen inte har något direkt stöd för detta i 261/2004?), och har som sagt var fått ersättning för liknande taxiresor från Arlanda tidigare. Har ni några liknande erfarenheter?
 

ZZZebra

Medlem
Det enklaste är att läsa själv:

EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex

Bläddra ner till Article 5 som säger nedanstående:

Article 5

Cancellation

1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:

(a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8; and

(b) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 9(1)(a) and 9(2), as well as, in event of re-routing when the reasonably expected time of departure of the new flight is at least the day after the departure as it was planned for the cancelled flight, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and

(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:

(i) they are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time of departure; or

(ii) they are informed of the cancellation between two weeks and seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than two hours before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than four hours after the scheduled time of arrival; or

(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.

2. When passengers are informed of the cancellation, an explanation shall be given concerning possible alternative transport.

3. An operating air carrier shall not be obliged to pay compensation in accordance with Article 7, if it can prove that the cancellation is caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.

4. The burden of proof concerning the questions as to whether and when the passenger has been informed of the cancellation of the flight shall rest with the operating air carrier.

Jag menar att det rödmarkerade bör vara giltigt för dig, men uppenbart är att en del inte får ersättning fast de borde haft det medan vissa andra har haft tur och fått det fast inte alla villkor är uppfyllda.

Har anmält detta inlägg för att be moderator uppdatera länken i första inlägget, den fungerar inte längre
 
Toppen