Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Sorry, trodde jag var tydlig med 1 ärende till ebretro (poäng) och 1 ärende till Claim (EU261/2004). Ni har bägge så rätt @palmen o @agehall
OK, den andra frågan blir helt fel i denna tråden då tråden handlar om 261/2004 ersättning. Men då är det i alla fall utrett vad det handlar om och vidare diskussion om hur lång handläggningstid ebretro har bör tas i följande tråd eller någon som handlar om det ämnet.
Efterregistrering av poäng hos SAS | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

//Moderator
 

GOTATH

Medlem
SK140 från Göteborg till Stockholm blev inställt i måndags så jag bokades om till SK144 som gick 25 minuter senare. Blev totalt 45 minuter sen. Skickade in mitt ersättningskrav vid 20 igår kväll. Idag vid 14 fick jag besked att 125€ kommer att utbetalas. Snabb handläggning ändå!
 

Once56

Medlem
SK140 från Göteborg till Stockholm blev inställt i måndags så jag bokades om till SK144 som gick 25 minuter senare. Blev totalt 45 minuter sen. Skickade in mitt ersättningskrav vid 20 igår kväll. Idag vid 14 fick jag besked att 125€ kommer att utbetalas. Snabb handläggning ändå!
Älskar SAS kundtjänst! Jag fick besked "ingen ersättning, case closed" med hänvisning till att jag bara blev 1h35 sen när min flight blev inställd förra tisdagen. Tänkte låta det vara, men nu går jag nog vidare.
 

gjohansson

Medlem
Det stämmer inte, det finns en rad undantag se nedan från Wikipedia.

The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies

Jag delar anjaks tolkning av regelverket, även om jag skulle rekommendera en mer vederhäftig källa än WIkipedia, t ex EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex. I detta fall verkar Wikipedia stämma väl överens med artikel 5 i regelverket. Men de som hävdar att man alltid har rätt till kompensation vid inställt flyg får gärna hänvisa till den paragraf som stöder detta.

Article 5

Cancellation

Då har ni ju onekligen missat läsa artikel 7, paragraf 2 där det står att om man anländer inom de angivna tiderna så är det halva ersättningen som gäller, inte att man blir utan.
 

Agö

Medlem
Då har ni ju onekligen missat läsa artikel 7, paragraf 2 där det står att om man anländer inom de angivna tiderna så är det halva ersättningen som gäller, inte att man blir utan.
Jo, du kan onekligen bli utan ersättning även vid inställt flyg (och vid sen underrättelse, t.ex. på flygplatsen), nämligen om du blir ombokad till ett flyg så att du kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå din slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden. Läs "såvida inte" i artikel 5 - det innebär att artikel 7 är satt ur spel och kompensation inte utgår.Tanken är att din totala tidsförlust alltså ska maximeras till tre timmar (en timme bak i tiden, två timmar fram), annars utgår kompensation i enlighet med artikel 7 och med den möjlighet till minskning på 50 % som gäller.

CAA har en bra och enkel uppställning här:

upload_2017-9-20_23-32-10.png
 

Once56

Medlem
Älskar SAS kundtjänst! Jag fick besked "ingen ersättning, case closed" med hänvisning till att jag bara blev 1h35 sen när min flight blev inställd förra tisdagen. Tänkte låta det vara, men nu går jag nog vidare.
Skickade in en ny claim till SAS i går kväll. Fick svar nu på morgonen då jag erbjöds ersättning för mina extrakostnader i samband med det inställda flyget. Replikerade att jag vill ha ersättning enligt EG 261/2004 och har nu fått svar att jag har pengarna på mitt konto inom en vecka. Snabbt hanterat. Bra.
Men det stör mig att första handläggaren nekade mig och stängde ner ärendet på en gång.
 

Mediana

Medlem
Mitt plan från Arlanda till Wien 16.50 idag blev inställt idag på grund av datorproblem. Vi satt en timme i planet innan vi fick kliva av. Efter mycket om och men ser jag att jag blivit ombokad till imorgon via Munchen 18:45, framme i Wien kl 22.40 Eftersom jag inte alls skulle stanna i Wien utan vidare direkt till Slovakien så är över ett dygns försening ingen höjdare. De hävdar att det inte finns några som helst andra flyg att boka om mig på. Kollar jag på nätet så finns det lediga business class biljetter kvar till morgonflighten, men de vill inte boka om mig till det eftersom jag hade en ekonomibiljett.
Nu säger de att jag kan få bli ombokad till Air Berlin 06:20 via Berlin istället, men kan inte garantera att jag få ta med mig de båda väskorna jag behöver få med mig eftersom Air Berlin inte tillhör *A. De tycker jag ska ringa Air Berlin och reservera extra bagage, men Air Berlin svarar inte. Funderar på att bara skita i hela resan och begära ut ersättningen för inställt plan. Ser ni att det skulle bli några problem?
 
Last edited:

ZZZebra

Medlem
Då har ni ju onekligen missat läsa artikel 7, paragraf 2 där det står att om man anländer inom de angivna tiderna så är det halva ersättningen som gäller, inte att man blir utan.

I Artikel 5 finns ju villkor när Artikel 7 INTE skall gälla.

Article 5

Cancellation

1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:

(a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8; and

(b) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 9(1)(a) and 9(2), as well as, in event of re-routing when the reasonably expected time of departure of the new flight is at least the day after the departure as it was planned for the cancelled flight, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and

(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:

(i) they are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time of departure; or

(ii) they are informed of the cancellation between two weeks and seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than two hours before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than four hours after the scheduled time of arrival; or

(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.
 
Toppen