OK, den andra frågan blir helt fel i denna tråden då tråden handlar om 261/2004 ersättning. Men då är det i alla fall utrett vad det handlar om och vidare diskussion om hur lång handläggningstid ebretro har bör tas i följande tråd eller någon som handlar om det ämnet.
Älskar SAS kundtjänst! Jag fick besked "ingen ersättning, case closed" med hänvisning till att jag bara blev 1h35 sen när min flight blev inställd förra tisdagen. Tänkte låta det vara, men nu går jag nog vidare.SK140 från Göteborg till Stockholm blev inställt i måndags så jag bokades om till SK144 som gick 25 minuter senare. Blev totalt 45 minuter sen. Skickade in mitt ersättningskrav vid 20 igår kväll. Idag vid 14 fick jag besked att 125€ kommer att utbetalas. Snabb handläggning ändå!
Ja, det svaret är ju direkt felaktigt.Älskar SAS kundtjänst! Jag fick besked "ingen ersättning, case closed" med hänvisning till att jag bara blev 1h35 sen när min flight blev inställd förra tisdagen. Tänkte låta det vara, men nu går jag nog vidare.
Det stämmer inte, det finns en rad undantag se nedan från Wikipedia.
The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies
Jag delar anjaks tolkning av regelverket, även om jag skulle rekommendera en mer vederhäftig källa än WIkipedia, t ex EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex. I detta fall verkar Wikipedia stämma väl överens med artikel 5 i regelverket. Men de som hävdar att man alltid har rätt till kompensation vid inställt flyg får gärna hänvisa till den paragraf som stöder detta.
Article 5
Cancellation
Jo, du kan onekligen bli utan ersättning även vid inställt flyg (och vid sen underrättelse, t.ex. på flygplatsen), nämligen om du blir ombokad till ett flyg så att du kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå din slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden. Läs "såvida inte" i artikel 5 - det innebär att artikel 7 är satt ur spel och kompensation inte utgår.Tanken är att din totala tidsförlust alltså ska maximeras till tre timmar (en timme bak i tiden, två timmar fram), annars utgår kompensation i enlighet med artikel 7 och med den möjlighet till minskning på 50 % som gäller.Då har ni ju onekligen missat läsa artikel 7, paragraf 2 där det står att om man anländer inom de angivna tiderna så är det halva ersättningen som gäller, inte att man blir utan.
Skickade in en ny claim till SAS i går kväll. Fick svar nu på morgonen då jag erbjöds ersättning för mina extrakostnader i samband med det inställda flyget. Replikerade att jag vill ha ersättning enligt EG 261/2004 och har nu fått svar att jag har pengarna på mitt konto inom en vecka. Snabbt hanterat. Bra.Älskar SAS kundtjänst! Jag fick besked "ingen ersättning, case closed" med hänvisning till att jag bara blev 1h35 sen när min flight blev inställd förra tisdagen. Tänkte låta det vara, men nu går jag nog vidare.
Då har ni ju onekligen missat läsa artikel 7, paragraf 2 där det står att om man anländer inom de angivna tiderna så är det halva ersättningen som gäller, inte att man blir utan.