Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

lilly k

Medlem
Hejsan, detta svar fick mina föräldrar av Norwegian nyss. Det som hände var att piloten blev sjuk, när de kom till flygplatsen var redan flyget försenat. Flygningen var från Barcelona. Har inte Norwegian en bas där eller hur tar man reda på det? Tror ni jag har ett case? De har ju inte på något sätt i svaret nedan förklarat de extraordinära omständigheterna. Tacksam för all input som jag kan få!

Norwegian flyvning D85554 (BCN-ARN) 24.03.2017 ble dessverre forsinket med 9 timer og 59 minutter. Denne uregelmessigheten ble forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått, selv om alle rimelige tiltak ble iverksatt*.

Vi kan ikke imøtekomme kravet om kompensasjon da flygningen var forsinket som en følge av ekstraordinære omstendigheter. Dette er i henhold til dom i EU-domstolen (C-549/07 Wallentin-Hermann).

Vi beklager de ulempene denne uregelmessigheten har medført, men håper at vi til tross for dette vil få gleden av å ønske velkommen ombord ved en senere anledning.

Med vennlig hilsen,
The Customer Relations Team
 

taxvalp

Medlem
Hejsan, detta svar fick mina föräldrar av Norwegian nyss. Det som hände var att piloten blev sjuk, när de kom till flygplatsen var redan flyget försenat. Flygningen var från Barcelona. Har inte Norwegian en bas där eller hur tar man reda på det? Tror ni jag har ett case? De har ju inte på något sätt i svaret nedan förklarat de extraordinära omständigheterna. Tacksam för all input som jag kan få!

Det åligger ju dem att visa att det var en extraordinär omständighet och de har de ju knappast gjort. Målet de refererar till handlar ju dessutom om något helt annat (att tekniska bekymmer trots underhåll ej är en extraordinär omständighet).

Jag skulle ha svarat vänligt och bett dem precisera och annars tagit det till ARN.
 

mry

Medlem
En sak jag har funderat på reglerna om passagerarens rättigheter, framgår det någonstans på vilket språk man måste använda när man kommunicerar med ett flygbolag och på vilket språk måste flygbolaget svara?

Tänker lite på att SAS t.ex. kan svara på Danska eller Norska ibland och det kan vara svårt att förstå vissa ord som används då.
 

agehall

Medlem
Det tror jag inte och tur är väl det - tänk annars ifall man var tvungen att kommunicera på franska med Air France eller Polska med LOT - det skulle bli rätt jobbigt för många.
 

henke12

Medlem
En sak jag har funderat på reglerna om passagerarens rättigheter, framgår det någonstans på vilket språk man måste använda när man kommunicerar med ett flygbolag och på vilket språk måste flygbolaget svara?

Tänker lite på att SAS t.ex. kan svara på Danska eller Norska ibland och det kan vara svårt att förstå vissa ord som används då.
Vill minnas att Sve/Nor/Dan har nån slags överenskommelse att man kan välja valfritt skandinaviskt språk. Det gäller iofs kanske bara myndigheter vid närmare eftertanke...
 

henke12

Medlem
En kvick fråga,

En denied boarding som resulterade i omruttning och 400€ cash(hör och häpna) direkt med Finnair.
Försening på ca 16h,

Däremot vill de inte ersätta mat/dryck med mer än 25€ enligt deras policy,
EG261/2004 specificerar ju inget belopp.


Någon som har erfarenhet av liknande?
 

henke12

Medlem
EUR 25 per måltid eller totalt? Om vi snackar om 16 timmar och du satt fast på en flygplats låter det i klart i underkant om det skulle vara totalt.
Totalt för en måltid.
De var 3 personer på 2 olika bokningar och när de väl hade betalt ville var det försent att splitta notan...

De har mailat och berättat som det var nu...
To be continued
 
Toppen