Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Agö

Medlem
Jag blev försenad med Swiss och de skyller på adverse weather conditions (thunderstorm/strong winds) i Zurich 14 juli. Vet någon av er en bra sida för att kunna kontrollera historiskt väder på flygplatserna? När jag väl kom fram till Zurich var det klarblått och inga förseningar.

Stort tack på förhand.
Be Swiss skicka underlag som visar det.
 

palmen

Moderator
Japp, men Swiss lär väl neka ändå. I så fall är det bäst att gå vidare direkt.
Ja, om man orkar dra det via domstol. Kan vara ett bra läge att kontakta något av de företag som sysslar med dessa claims och se om de kan hjälpa till för att slippa lägga all tid och energi på det själv. Är det en mindre summa skulle jag släppt detta om inte något av bolagen som sysslar med dessa claims vill ta i det. Inte värt tiden enligt mig
 

KennethL

Medlem
Flög IAD-CPH-ARN och missade anslutningen i CPH pga försening (tekniskt fel), trodde det räknades som typ 3 och kräva 4 timmars försening vid ankomst ARN (blev 3:50) men fick 300 euro genom flygadvokat (minus kommission). Någon som vet varför? :)
 

jumbooze

Medlem
Flög IAD-CPH-ARN och missade anslutningen i CPH pga försening (tekniskt fel), trodde det räknades som typ 3 och kräva 4 timmars försening vid ankomst ARN (blev 3:50) men fick 300 euro genom flygadvokat (minus kommission). Någon som vet varför? :)
För typ 3 vid försening mellan 3-4h utgår hälten av 600 dvs 300
 

HenrikAI

Medlem
NVR342 (Novair) från Karpathos till Arlanda, skulle landat 1530 men landade 1935. Fick besked om förseningen ett halvt dygn i förväg. Förseningen berodde enligt piloten på att planet fått göra en extra flygning (ersatt ett annat plan) för två dygn sedan, och att vårt plan därför har varit försenat på samtliga flighter sedan dess.

En liten uppföljning då Novair nu har svarat på mitt claim:

"Bakgrunden till att NVR342 blev försenad var att man vid tidigare flygning hade en hårdare landning än normalt.
När ett flygplan har en hårdare landning än normalt behöver man av säkerhetsmässiga skäl göra en inspektion av hela flygplanet innan den kan sättas in i trafik igen. Detta är enligt flygplanstillverkarens manualer. Tekniker flögs in från Stansted för att utföra inspektion och flygmaskinen beräknades vara ur trafik i flera dagar. Detta medförde att vi tvingades att planera om i vårt egna flygprogram.
Då vår andra flygmaskin redan hade påbörjat sin flygning, började Novairs operativa avdelning med att leta efter ledig flygkapacitet från andra flygbolag. Samtliga förfrågningar avslogs då kapacitetstillgången vid det aktuella tillfället var mycket begränsat.

Då förseningen beror på extraordinära omständigheter som vi inte hade kunnat förutse eller undvika, trots att alla rimliga åtgärder vidtagits, är vi inte skyldiga att utbetala kompensation enligt Europaparlamentets och rådets förordning 261/2004.
Under väntetiden tog Novair hand om passagerarna på det sätt resenären har rätt att kräva enligt EU-förordningen. Samtliga passagerare blev erbjudna assistans i form av måltidsvouchers."


Är det bara att lägga ner nu?

(Notera att Novair inte talar om vilket flygplan som landat för hårt, ska man tro pilotens utrop och mitt minne så var det inte vårt flygplan, om det nu har nån betydelse...)

Jag blir för övrigt extra sur över de två sista meningarna, för det stämmer definitivt inte..
 
Toppen