Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Smuffe

Medlem
Lufthansa ska ersätta dig för förseningen enligt 261 eftersom flyget från Arlanda var försenat och sent ankommande flyg från Frankfurt pga väder är inte extraordinärt, annorlunda hade det varit om det var dåligt väder på Arlanda. Så 600 Euro har du rätt till.
Därtill bör väl rimligen extra kostnader som förseningen har orsakat er då ni missar en hotellnatt ingå, någon kan rätta mig om jag har fel...
Hemförsäkringens/reseförsäkringen bör hjälpa er få hela eller delar av den kostnaden utbetald också.

Ser fram emot en reserapport med AZ mellan LAX och AKL. :D

Btw, kolla även biljettklassen för LH och AZ då det mycket väl kan bli fler intjänade poäng än vad som var tänkt om ni har betalat för biljetten och inte reser på bonusresa... :)
 

Osten

Medlem
Med risk att jag redan har gjort bort mig angående att få ersättning, ställer jag nu frågan till er i denna 293 sidor långa tråd, då jag försökt hittat likanden scenario. :)

- Skulle flyga med SAS sträckan Göteborg Landvetter - Stockholm Arlanda med avgång 19:15, den 2 juli.
- Fick SMS cirka fem timmar innan avgång att flighten var inställd. (Ingen anledning angavs)
- Ringer till SAS och får beskedet att jag redan är ombokad till en SAS flight 21:15, 2 juli. (Som dock inte finns att hitta genom några andra sökningar)
- Då en kompis skulle ta bilen upp till Stockholm beslutar jag att sätta mig i bilen och köra upp till Stockholm istället.
- När jag sitter i bilen får jag ett mejl från SAS om att jag är ombokad (Till min förvåning) Göteborg Landvetter - Berlin Tegel - Stockholm Arlanda med Air Berlin, den 3 juli det vill säga dagen efter ...
Nu till vad jag tror kan vara mitt misstag:
- När jag kommer hem fyller jag i formuläret för avbokning vid inställt/försenat flyg (Avbokning IRR - SAS)
- Fyra dagar senare får jag återbetalat pengarna för resan.

Så till min fråga, är det någon idé för mig att ens försöka kräva ersättning då jag redan fått återbetalat själva resan?
Någon som har erfarenhet av liknande händelser?
 

agehall

Medlem
Så till min fråga, är det någon idé för mig att ens försöka kräva ersättning då jag redan fått återbetalat själva resan?
Någon som har erfarenhet av liknande händelser?
Bara att läsa förordningen (vilket alltid är en bra start - den är lättläst!) - du har valt återbetalning istället för ombokning. Detta ska inte påverka rätten till ersättning för besväret att flighten blev inställd.
 

Von Wiffen

Medlem
Lufthansa ska ersätta dig för förseningen enligt 261 eftersom flyget från Arlanda var försenat och sent ankommande flyg från Frankfurt pga väder är inte extraordinärt, annorlunda hade det varit om det var dåligt väder på Arlanda. Så 600 Euro har du rätt till.
Därtill bör väl rimligen extra kostnader som förseningen har orsakat er då ni missar en hotellnatt ingå, någon kan rätta mig om jag har fel...
Hemförsäkringens/reseförsäkringen bör hjälpa er få hela eller delar av den kostnaden utbetald också.

Ser fram emot en reserapport med AZ mellan LAX och AKL. :D

Btw, kolla även biljettklassen för LH och AZ då det mycket väl kan bli fler intjänade poäng än vad som var tänkt om ni har betalat för biljetten och inte reser på bonusresa... :)
Jag skickade in en claim så får vi se ;)
Har en liten rapport av AZ här:
http://www.businessclass.se/forum/t...ealand-på-en-sträcka.90846/page-2#post-647822

Det verkar vara C på båda sträckorna med LH och AZ så blir kanske några extra poäng :D Det var mao en betald resa.

Får kika lite på hemförsäkringen och se vad de säger.
 

Smuffe

Medlem
Jag skickade in en claim så får vi se ;)
Har en liten rapport av AZ här:
http://www.businessclass.se/forum/t...ealand-på-en-sträcka.90846/page-2#post-647822

Det verkar vara C på båda sträckorna med LH och AZ så blir kanske några extra poäng :D Det var mao en betald resa.

Får kika lite på hemförsäkringen och se vad de säger.

Läste just rapporten. Tack! :)
Tråkigt med herring bone inåt istället för mot fönstret men verkade annars vara en trevlig flygning trots allt.
Om inte annat för Star Alliance loungen på LAX. :D

Hoppas på många poäng...
Ha en bra dag nere på NZ.
 
Toppen