Skickade in Claim igår och fick sedermera ett svar i förmiddags. Kokar nästan över av ilska från SAS svar.
Jag har begärt kompensation för utlägg - Några exempel nedan:
1. Middag på Arlanda då det tog 3h50min innan flighten avgick (Burgare + 1 öl på Pontus = 450 sek)
2. Kostnaden för att checka in ett andra bagage på Qatar Airways (2500kr)
3. Kostnaden för wifi på mina QR-flighter (300kr)
4. Kostnaden för loungetillgången i Doha (ca 500 kr)
Svaret från SAS?
SAS skrev:
Enligt våra rapporter inträffade /inställningen inte på grund av extraordinära omständigheter och vi kommer därmed att ersätta dig enligt EU261/2004 med SEK 5737, motsvarande EUR 600. Pengarna kommer att finnas tillgängliga på ditt bankkonto senast inom en vecka.
När det kommer till utläggen som du fick göra i Qatar är detta något du får söka ersättning för hos Qatar Airways, i och med att du blivit ombokade till dem. Det är de som är den så kallade "operating carrier" och därför blir ansvarig för att du når din slutdestination.
Ska jag alltså kontakta Qatar och be dem kompensera mig för mina kostander för lounge, väska och wifi?! Fastän jag inte har någon status i OW samt blev ombokad på billig ekonomibiljett?!
Jag undrar om de ens har läst mitt mail/anmälan om kompensation.... Sedan så förstår jag inte vad han menar med "inträffade /inställningen inte på grund av extraordinära.. känns som att de använder en mall som han inte ens har bemödat sig att slutföra.