Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

NotRyan

Medlem
Visst, men den normale konsumenten har knappast kunskap nog att avgöra om svaret är korrekt eller inte. Jag är övertygad om att bolagen satt detta i system. Därför är det ju bra att t ex denna tråd finns.
Jo, dom förväntas säkert att neka om dom är osäkra. Att bolagen fular sig på olika sätt i varierande grad är ju ett faktum. SAS tillhör dom schysstaste men skall ändå ha smisk där dom håller på så där....
 

freppa87

Medlem
Ska inte flygbolagen informera passagerare om deras rättigheter? Strider då inte att systematiskt neka alla claims även om dom är riktiga?
 

gjohansson

Medlem
Ska inte flygbolagen informera passagerare om deras rättigheter? Strider då inte att systematiskt neka alla claims även om dom är riktiga?
Jag skulle inte tro att de systematiskt nekar alla claims. Jag kan tänka mig att de backend har koder som både är ok och inte för claims så den som hanterar den nekar ju då i första hand... Typ något sådant om jag får gissa...
 

Agö

Medlem
Ska inte flygbolagen informera passagerare om deras rättigheter? Strider då inte att systematiskt neka alla claims även om dom är riktiga?
I den bästa av världar skulle naturligtvis flygbolagen informera om detta t ex i högtalarsystemet i händelse av t ex inställd flight. Någon sådan skyldighet tycker dock givetvis inte bolagen att de har.

Det vore mkt intressant att se hur stor andel av passagerarna som skickar in begäran om ersättning på en typisk flight.
 

KEK

Medlem
Var även med på inställt SK963 och fick åka via Frankfurt istället. Typ 9 timmar senare. Fick kompensation utan problem. Mitt förslag att även uppgradera mig på hemresa tyckte dom dock inte om... Konstig då jag ju är EBD och borde få lite CU då och då oavsett...
 

Viking75

Medlem
Var även med på inställt SK963 och fick åka via Frankfurt istället. Typ 9 timmar senare. Fick kompensation utan problem. Mitt förslag att även uppgradera mig på hemresa tyckte dom dock inte om... Konstig då jag ju är EBD och borde få lite CU då och då oavsett...
Det känns ju som att några av oss helt klart fått korrekt behandling av SAS i det här fallet. Jag och de flesta vet ju att det är samma klass som ska gälla vid ombokning. Men i stundens hetta är det helt klart lätt att försöka att dra nytta av situationen och kanske snällt fråga om uppgradering.
Men som sagt jag är fullt nöjd med att lyckats komma i väg i samma klass till Hong Kong den aktuella dagen. Heder åt SAS
 

Tonton

Medlem
Skickade in Claim igår och fick sedermera ett svar i förmiddags. Kokar nästan över av ilska från SAS svar.

Jag har begärt kompensation för utlägg - Några exempel nedan:
1. Middag på Arlanda då det tog 3h50min innan flighten avgick (Burgare + 1 öl på Pontus = 450 sek)
2. Kostnaden för att checka in ett andra bagage på Qatar Airways (2500kr)
3. Kostnaden för wifi på mina QR-flighter (300kr)
4. Kostnaden för loungetillgången i Doha (ca 500 kr)

Svaret från SAS?

SAS skrev:
Enligt våra rapporter inträffade /inställningen inte på grund av extraordinära omständigheter och vi kommer därmed att ersätta dig enligt EU261/2004 med SEK 5737, motsvarande EUR 600. Pengarna kommer att finnas tillgängliga på ditt bankkonto senast inom en vecka.

När det kommer till utläggen som du fick göra i Qatar är detta något du får söka ersättning för hos Qatar Airways, i och med att du blivit ombokade till dem. Det är de som är den så kallade "operating carrier" och därför blir ansvarig för att du når din slutdestination.

Ska jag alltså kontakta Qatar och be dem kompensera mig för mina kostander för lounge, väska och wifi?! Fastän jag inte har någon status i OW samt blev ombokad på billig ekonomibiljett?!

Jag undrar om de ens har läst mitt mail/anmälan om kompensation.... Sedan så förstår jag inte vad han menar med "inträffade /inställningen inte på grund av extraordinära.. känns som att de använder en mall som han inte ens har bemödat sig att slutföra.
 

Canadien

Medlem
Inte extraordinära betyder att SAS erkänner att det var deras fel, inte jordbävning på startflygplatsen.

Sade de inget om dina matutlägg på Arlanda?
 

Juraj

Medlem
Ni som fått svar typ dagen efter att ni skickade in ett claim, har ni någon status hos SAS? För min del har det gått flera dagar utan svar på mitt claim och jag har ingen status hos SAS (jag har Gold hos TK men man kunde inte framföra det via claim-formuläret).
 
Toppen