Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

SK989

Medlem
Det står ganska tydligt i Wikipedias sida hur det fungerar. Men hursomhelst, om du blir försenad mer än 3h så räknas det som att flighten är inställt.

Enligt 261/2004 relaterar en försening i förhållande till tidtabellstiden, men om flygbolaget (t.ex. fyra månader i förväg) ändrat tidtabellstiden med mer än tre timmar är det glasklart att det i så fall medför att tidtabellsändringen i sig är att anse som en försening som räknas som en inställd flygning? Jag kan inte riktigt hitta det på Wikipediasidan.
 

agehall

Medlem
Även om det inte behövs ingen praktiken så ska man väl vara Ica medlem egentligen.
Sidan jag tittade på sa väldigt tydligt att det var ett erbjudande till ICA-kortsinnehavare. Hade jag suttit på andra sidan så hade jag nog gått med på att betala ut ersättning men i gengäld krävt att du erla korrekt (dvs den dyraste tänkbara) fare eftersom du reste på en fare du inte hade rätt att köpa.

Jag säger inte att det automatiskt är så att dessa rabatterade fares är diskvalificerade, men i ditt läge skulle jag ligga lite lågt med det - du har inte hela rätten på din sida oavsett.

Enligt 261/2004 relaterar en försening i förhållande till tidtabellstiden, men om flygbolaget (t.ex. fyra månader i förväg) ändrat tidtabellstiden med mer än tre timmar är det glasklart att det i så fall medför att tidtabellsändringen i sig är att anse som en försening som räknas som en inställd flygning? Jag kan inte riktigt hitta det på Wikipediasidan.
Kan du förvänta dig att du blir mer än 3h sen i förhållande till vad du bokade? Läs under "Delays" på Regulation 261/2004 - Wikipedia .
 

VictorB

Medlem
Sidan jag tittade på sa väldigt tydligt att det var ett erbjudande till ICA-kortsinnehavare. Hade jag suttit på andra sidan så hade jag nog gått med på att betala ut ersättning men i gengäld krävt att du erla korrekt (dvs den dyraste tänkbara) fare eftersom du reste på en fare du inte hade rätt att köpa.

Jag säger inte att det automatiskt är så att dessa rabatterade fares är diskvalificerade, men i ditt läge skulle jag ligga lite lågt med det - du har inte hela rätten på din sida oavsett. .

Jag har ett ICA-kort nämnde bara att jag aldrig behövt visa det vid varken bokningen eller incheckningen. Ska skriva till BRA Flyg och lägga fram de argument som tagits upp här för att ICA-biljetten inte är att betrakta som "ett reducerat biljettpris som varken direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten" så får vi se vad de säger.
 

agehall

Medlem
Ok, om du har rätt att använda erbjudandet så tycker jag du ska skriva tillbaka till dem och ifrågasätta beslutet. Räkna med att du måste minst till ARN för att komma någonvart, men det låter ju på det som @Nemo refererar till som att du har goda chanser.
 
Flight med SAS runt lunchtid från Arlanda i fredags var planerad att flyga med en B737-800. Tyvärr blev det planerade planet attackerad av två fåglar som flög in i motorn tidigare på morgonen så SAS fick plocka in en B737-700 istället. Med en redan överbokat avgång innebar detta att de blev 37 pers som fick Denide boarding. Många hade redan erbjudit sig frivilliga men supervisorn som kom sen sa att de var dom sista 37 passagerarna som skulle av, med status och plus pax undantaget.

Följande cenario sker: En pappa med infant är en av dom uppropade namnen. Bönar och ber att inte bli ombokad på flight via CPH. Jag bokstavligen grabbar tag i Supervisorn och säger: Gör det enda rätta nu och låt honom åka, jag är ju frivillig att stanna.

Det gick vägen och jag fick flyga via CPH istället och i Plus dessutom med en voucher på 250 euro som växlas in denna vecka hos customer care.

20170317_121027.jpg
 

Buffy

Medlem
Enligt 261/2004 relaterar en försening i förhållande till tidtabellstiden, men om flygbolaget (t.ex. fyra månader i förväg) ändrat tidtabellstiden med mer än tre timmar är det glasklart att det i så fall medför att tidtabellsändringen i sig är att anse som en försening som räknas som en inställd flygning? Jag kan inte riktigt hitta det på Wikipediasidan.
Fick du någon klarhet i detta?
Såg nu att detta hänt mig också. En flight 06:20 till Palma i början på Juli har de ställt in och bokat om mig till 10:05.
Enligt Wiki:
The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies:
  • the airline notifies the passengers at least two weeks prior to departure
Så jag antar att man inte har något att hämta? Nu har de iofs inte informerat mig än, men de har ju gott om tid.
 

agehall

Medlem
Följande cenario sker: En pappa med infant är en av dom uppropade namnen. Bönar och ber att inte bli ombokad på flight via CPH. Jag bokstavligen grabbar tag i Supervisorn och säger: Gör det enda rätta nu och låt honom åka, jag är ju frivillig att stanna.
Ja, det är ju lite dumt att inte ta frivilliga om det ändå innebär samma kostnad för bolaget kan jag tycka så det var ju för väl att SAS löste det där.

Så jag antar att man inte har något att hämta? Nu har de iofs inte informerat mig än, men de har ju gott om tid.
Korrekt. Om du blir notifierad i tillräcklig tid innan avgång så faller ju ersättningsdelen. Men du har fortfarande rätt till ombokning och annat som föreskrivs i förordningen.
 

Buffy

Medlem
Korrekt. Om du blir notifierad i tillräcklig tid innan avgång så faller ju ersättningsdelen. Men du har fortfarande rätt till ombokning och annat som föreskrivs i förordningen.[/QUOTE]
Tack, då kan man ju hoppas att de inte meddelar mig i tid.
På vilka sätt ska de meddela, räcker det med att ändra tiden i mina bokningar på webben eller i appen?
 

agehall

Medlem
Tack, då kan man ju hoppas att de inte meddelar mig i tid.
På vilka sätt ska de meddela, räcker det med att ändra tiden i mina bokningar på webben eller i appen?
Tror inte det finns föreskrivet, men det är i dessa lägen man gör bort sig genom att skriva om det på publika forum. Oavsett hur anonym signatur man tycker sig ha ska man inte underskatta vad man kan gräva fram om man försöker...
 

SK989

Medlem
Fick du någon klarhet i detta?
Såg nu att detta hänt mig också. En flight 06:20 till Palma i början på Juli har de ställt in och bokat om mig till 10:05.
Enligt Wiki:
The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies:
  • the airline notifies the passengers at least two weeks prior to departure
Så jag antar att man inte har något att hämta? Nu har de iofs inte informerat mig än, men de har ju gott om tid.

Dessvärre kunde jag inte hitta något klart svar på situationen. Flyget är inte inställt enligt den definition som förordningen har om inställda flyg (artikel 2L) och frågan är då om en tidtabellsändring som aviseras långt i förväg kan anses vara en försening i förordningens mening. En försening enligt definitionen i förordningen har sin grund i tidtabellstiden men i sådana här situationer så har ju flygbolaget ändrat tidtabellen långt i förväg. Objektivt sett blir man ju försenad sett till vad man ursprungligen bokat men att EU-förordningen skulle vara tillämplig vid tidtabellsändringar långt i förväg verkar inte vara en löst fråga. Det finns praxis som säger att en försening på mer än tre timmar jämställs med en inställd flygning, men kruxet är ju just om en tidtabellsändring som aviseras långt i förväg i sig är samma sak som en "försening" i förordningens mening (att det är en försening sett till vad man ursprungligen bokat behöver inte i sig innebär att det är en försening i förordningens mening). Jag har inte hittat något rättsfall som prövat just den frågan.
 
Toppen