Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Utan att veta tror jag inte du får dubbel ersättning. Är väl hur sent du ankommer din destination som spelar roll, inte hur många ombokningar du har fått.
 
Sitter på planet mot Köpenhamn från Chicago men skulle rest till Arlanda för några timmar sedan men planet är inställt pga tekniska problem (enligt deras mail).

Drygt 2.5h försening plus ett stopp i Köpenhamn gör att vi (om allt går i tid) kommer hem drygt 4h senare än planerat.

SAS skriver på sin usla hemsida att man inte har rätt till ersättning för tekniska problem men enligt vad jag läst hör verkar vi ha ett case för att få ersättning?

Vad säger ni experter?
 

Smuffe

Medlem
Sitter på planet mot Köpenhamn från Chicago men skulle rest till Arlanda för några timmar sedan men planet är inställt pga tekniska problem (enligt deras mail).

Drygt 2.5h försening plus ett stopp i Köpenhamn gör att vi (om allt går i tid) kommer hem drygt 4h senare än planerat.

SAS skriver på sin usla hemsida att man inte har rätt till ersättning för tekniska problem men enligt vad jag läst hör verkar vi ha ett case för att få ersättning?

Vad säger ni experter?

För att vara rak och ärlig...
SAS kan köra upp det där påståendet om att tekniska problem inte gäller för ersättning någonstans där solen inte skiner. ;)

Det är via domstol som har avgjort att tekniska problem inte faller under extraordinära omständigheter.

Kika i den här flygbiljetter-tråden så finner du två trpdar som innehåller mallar. Jag har för mig att min mall även inkluderar domstolsbeslut för ett tekniskt problem.

Ta en stund och läs igenom hela den här tråden och sålla ut det som har med teknik att göra.
Flera här har fått rätt både via ARN och i domstol gentemot bl.a. Nextjet och Thomas Cook när det gällde tekniska problem.
 

Nemo

Medlem

Ur länken till 261/2004-tråd. Sedan har jag klippt in protokoll från C-63/09 resp C-83/10.
"Medan svensk rätt anser att förlorad fritid utgör en skada av ekonomisk natur är olägenheten såvitt framgår av EU-domstolens praxis en ideell skada (dom i mål nr C-168/00, Leitner, förlust av semesterglädje). Domstolen har också uttalat att Montrealkonventionen omfattar såväl ekonomisk som ideell skada (dom i mål nr C-63/09, Walz, punkt 29, och C-83/10, Sousa Rodriquez). Detta innebär enligt nämnden, vilket för övrigt följer av tidigare praxis, förlust av semester eller fritid utgör en ersättningsgill skada enligt Montrealkonventionen."

Ok. SK945 är nu cancellerad. Kan vi få 600 EUR till? De lovade ju att vi skulle flyga idag. Finns det något prejudikat på dubbel försening?
Se länkar. Förutom EU261/2004 schablonersättning, hotell, mat, transport tor hotell, 2x telefax, så har du rätt att kräva ersättning för förlorad semesterglädje eller arbetsinkomst, vilket som nu är tillämpligt.
 

Avgeek

Medlem
Se länkar. Förutom EU261/2004 schablonersättning, hotell, mat, transport tor hotell, 2x telefax, så har du rätt att kräva ersättning för förlorad semesterglädje eller arbetsinkomst, vilket som nu är tillämpligt.
Tack snälla. Du är grym! Hur räknar jag ut "semesterglädje"? Vi skulle vara borta 8 nätter, nu är det 7 nätter. Vi har varit fast på Arlanda cirka 24h..
 

Nemo

Medlem
Tack snälla. Du är grym! Hur räknar jag ut "semesterglädje"? Vi skulle vara borta 8 nätter, nu är det 7 nätter. Vi har varit fast på Arlanda cirka 24h..
Det får du prissätta själv vad du anser, sedan får flygbolaget ta ställning till det (och sedan ARN, Tingsrätten, etc om du driver det vidare). Finns ett maxbelopp enligt Montrealkonventionen så inga fantasisummor. Man kan högt räkna att du behöver arbeta 8 dagar för att få en semesterdag, dvs 8 dagars inkomst, men då hamnar du troligen över maxgränsen. Lågt räknat är det fall som ARN avgjort och då är det 1200 SEK pp. och dag.

Oavsett: Se till att ha det bra just nu! Ät gott, ta vara på varandra, spara kvitton, meddela hotell, ev hyrbil att ni är försenade etc. Ta den juridiska striden när du är hemma igen.
 
Last edited:

SK989

Medlem
Jag har tagit screenshot på Swedavias webbsida där 21:45 anges som landningstid och inte 21:44 som LOT hävdar. .

Kan vara bra att känna till att Swedavia alltid avrundar landningstider på hemsidan (samt skärmar på flygplatserna) till närmsta jämna femtal. Dvs. om det står att ett plan landade 21:45 så betyder det att planet landade någon gång mellan 21:43 - 21:47. I Swedavias interna system (det hette FIDS på den tiden jag jobbade på dåvarande LFV) står dock exakt tid för både touch down-tid och block-tid. Block-tid är när planet parkerat, antingen vid gate eller på plattan om det är bussgate, och ligger närmaste i tid för när dörren öppnas - ofta sker det ju inom någon minut från parkeringen. Någon exakt tid för när dörren öppnas registreras inte av Swedavia. Jag vet inte hur länge Swedavia sparar uppgifterna men man kan ju alltid ringa och kolla om man behöver en uppgift i bevishänseende.
 

Carvmeister

Ny medlem
Hej, första inlägget - hoppas det är rätt plats:
Skulle hem från Sacramento i fredags SMF-LAX-ARN med United/SAS. Pga vädret så var det 'air traffic control problem' och United flighten ut från Sacramento blev försenad och därmed missade jag SAS kärran till Arlanda. Blev ombokad på Lufthansa av United (tror jag). Hade biljett i SAS Plus men hamnade i LH Eco, samt kom hem ca 8h senare än beräknat.
Jag gissar att försening inte går att claima ngt på pga av vädret?
Men kan jag begära något för nedgraderignen från SAS Plus till LH Eco? Och isf vem driver jag det mot? SAS, LH, eller United?
 

agehall

Medlem
Jag gissar att försening inte går att claima ngt på pga av vädret?
Korrekt.

Men kan jag begära något för nedgraderignen från SAS Plus till Lufthansa Eco? Och isf vem driver jag det mot? SAS, Lufthansa, eller United?
Det borde du kunna få ersättning för och jag hade vänt mig till SAS där i första hand.
Edit: Fast numera har ju iofs LH premium economy. När jag råkade ut för samma sak för ett antal år sedan hade de inte det. Frågan är om du kanske borde driva detta mot LH, men jag antar att det var SAS som, när de bokade om dig, satte dig i economy istället för premium economy och då har inte LH gjort något fel.
 
Toppen