Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Någon som har en kvalificerad gissning alternativt erfarenhet kring vad som gäller när förseningen beror på en passagerare som uppfört sig illa och hotat personalen? (Det var inte jag...) Hamnar det under extraordinära omständigheter utanför bolagets kontroll tro?
Skulle gissa på det. Lite svårt att lasta flygbolaget för det om de inte släpper ombord någon som är totalt överförfriskad.
Genererade detta 3h försening?
 

Kevinator

Medlem
Jag har försökt läsa regelverket och även denna tråd men skulle behöva ett uttalande från er experter. Följande har hänt:

Jag har en 2-4-1 bokning med TK där de har ändrat tidtabellen från MLR till IST men inte ändrat IST till ARN. Det innebär att min connection från IST avgår 1 dag innan jag landar på IST. Resan påbörjas den 18/2 vilket innebär att förändringen skett med längre framförhållning än 2 veckor. Någon annan anslutning finns ej samma dag som jag landar i IST.

Min fråga är vad ni tror/anser att jag har rätt till? Ska jag vara iskall och landa på IST och låta dem hantera problemet? Gissar att jag har rätt till övernattning men har jag även rätt till ersättning?

Tacksam för er hjälp.
Exakt samma sak hände mig. Med hänvisning till de råden jag fick här, bet jag i det sura äpplet och bokade om. Inte helt lätt att komma hem från IST med andra Star Alliance-bolag faktiskt. Det blev till slut Aegean via Aten, ett tips till dig när Tallin ska hjälpa dig söka ombokningsalternativ.
 

Kevinator

Medlem
Hmm, detta låter bekant, tror någon annan drabbades av något liknande och att man då till slut fick betala mera avgifter för en ombokning, jag skulle inte räkna med TUrkish då de inte vad jag sett har så bra kundservice i de här lägena och eu reglerna gäller nog inte hemresan.
Jag skulle bita i sura äpplet och försöka få ombokat innan.
Vilket minne du har. It was me ;)
 

perhording

Medlem
Skulle gissa på det. Lite svårt att lasta flygbolaget för det om de inte släpper ombord någon som är totalt överförfriskad.
Genererade detta 3h försening?

Det blev drygt 2h försening, men på en flight under 1500 km. Det var först ett tekniskt fel som orsakade en försening och detta gjorde så småningom en passagerare så uppretad att han tydligen hotade personalen och det blev därför ytterligare försening för att reda ut detta och kalla in ny personal. Har skickat en claim i alla fall, får väl se vad det blir för svar.
 

palmen

Moderator
Det blev drygt 2h försening, men på en flight under 1500 km. Det var först ett tekniskt fel som orsakade en försening och detta gjorde så småningom en passagerare så uppretad att han tydligen hotade personalen och det blev därför ytterligare försening för att reda ut detta och kalla in ny personal. Har skickat en claim i alla fall, får väl se vad det blir för svar.
Det låter ju rent generellt som att det är utom flygbolagets kontroll att någon tappar det helt ombord. Var glad att det inte hände i luften
 

agehall

Medlem
Din flight har inte varit inställd, varken genom att flygbolaget faktiskt ställde in den eller genom att du blev försenad mer än 3h. Alltså är, vad jag kan förstå, det enbart en försening vi pratar om och då har du inte rätt till någon monetär ersättning. Du hade däremot rätt till förfriskningar under förseningen.
 
Gårdagen var minsann en intressant historia. Jag har haft mina dåliga upplevelser med flygbolag men Nordica Airways (gamla Estonian Air) tar nog priset. Nordica har ingår avtal med polska LOT och flyger under deras regi, dock har dom egen hemsida och allt men det är LOT flightnummer.

För att klargöra har all kommunikation hafts med LOT Call center.

Hur som helst igår bokade jag en t&r till Tallinn som skulle avgå 08:25 idag och med retur 13:50 från Tallinn. Detta var ett kurirärende så behövde köpa till extra väskor och var tvungen att ringa in gällande detta. Dom lägger in förfrågan om extra bagage och ber mig ringa igen om 2 timmar för att bekräfta detta. Ringer upp igen vid 19:30 och får OK på 2 extra kolli och betalar summan, allt frid och fröjd. Tar bara 30 min så får jag ett sms att min flight 08:25 är inställd utan anledning. Ringer upp igen och får då bekräftat att så är fallet och de erbjuder mig ombokning. Nu kom dock det som krångla till det rejält, eftersom flighten flögs av Nordica kunde LOT inte erbjuda andra flighter än deras egna eller Nordica och sa att jag kunde flyga och ankomma 16:30 med Nordica direkt, sa att detta inte var ett alternativ men det gick inte med på att boka mig på Air Baltic. Slutade med att han erbjöd LOT via WAW men då helt plötsligt landar jag ju senare än min returflight, den kunde dom dock boka om till sista flighten ut från Tallinn något jag inte kunde åka på endå då jag var tvungen att vara i stockholm 16:00.

Till slut fick jag allt avbokat och pengarna skall föras tillbaka, krävde ett personligt mail om att flighten blivit inställd då det inte utgick något mail om att återbetalning skall göras eller något.... Fick allt som ni kan se bifogat men frågan är nu om jag har ett EU261/04 case här? Flighten är bekräftat inställd både per mail och sms till mig.

För att avsluta historien så visade det sig att dom sedan ändrade sig och flög morgonflighten dock med annat flightnummer och via Oslo till Tallinn (inte fått någon info om detta). Min resa dock blev aldrig av då det inte gick med på att boka om mig på några andra flighter så jag kom över tidigt till Tallinn och på sätt blev hela resan onödig om jag landat sen eftermiddag.

Visa bifogad bild 59338

Visa bifogad bild 59339
Tänkte uppdatera gällande ärendet. Eftersom jag har haft mina duster med Nordica tidigare hade jag direkt e-mail adress till en manager på customer care. La honom på kopia i mailet till claim mailet och fick svar inom 5 dagar med följande som jag är väldigt nöjd med!

Screenshot_20170116-233242.jpg
 
Toppen