Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Layzedad

Medlem
Tyckte jag läste det igår men sen kunde jag inte hitta det, därav min edit. Nu såg jag samma text igen (får skylla på jetlag) Vi var 6 personer så 1800€ är ju också pengar :)
300€ utan knorr, besked på 48h enda krånglet var att dom ville ha kontouppgifter till varje resenär. Blir svårt att kräva tillbaka pengarna från ungarna, får räkna det som årets julklapp :D
Passade även på att begära 300€ för min hemresa från DC i maj, visste inte att man fick ersättning för 3h då, besked på mindre än 24h
 

MBA

Medlem
Var bokad med SK904 EWR-ARN den 21 nov som blev inställd, ombokad till United via Paris med 3 timmar layover, tidtabellsenlig ankomst till ARN 5,5 timmar senare än SK904. Valde istället att åka med SK904 dagen efter. Begärde ersättning på €600 från SAS och fick svar inom ett dygn, utbetalas till mitt konto inom ett par dagar. Snyggt skött SAS!
 

Tonton

Medlem
Hej alla!

Syrran har bett mig om hjälp med ett ärende mot Brussels Airlines från Maj 2015.

Kort summering
Hon flyga BMA-BRU-FAO. Planerad landfning på FAO var 12:20, men hon landade först runt midnatt i Lissabon och fick sedan ta en hyrbil ner till Faro. Brussel Airlines meddelade min syster i Bryssel att anledningen till förseningen ska ha varit ett större strömavbrott på BRU som ägde rum cirka 24h innan hennes resa. Min syster tyckte dock inte detta var en giltig anledning och valde att begära €400 i kompensation.

Efter att min syster begärde ersättning enligt EU261/2004 så slutade Brussels Airlines att svara på hennes mail. Min syster valde då att ta detta till ARN. Några månader senare så kom ARN med ett beslutet att Brussel Airlines bör ersätta min syster med €400.

Problemet nu är Brussels Airlines fortsatt vägrar svara på mailkorrespondens. Är det någon som vet hur man kan få tag i Brussel Airlines? Kanske någon svensk kontakt? Alternativt någon som kan föreslå hur vi ska ta detta vidare?

De må enbart vara €400 men det är en principsak att rätt ska bli rätt :mad:
 

Nemo

Medlem
Hej alla!

Syrran har bett mig om hjälp med ett ärende mot Brussels Airlines från Maj 2015.

Kort summering
Hon flyga BMA-BRU-FAO. Planerad landfning på FAO var 12:20, men hon landade först runt midnatt i Lissabon och fick sedan ta en hyrbil ner till Faro. Brussel Airlines meddelade min syster i Bryssel att anledningen till förseningen ska ha varit ett större strömavbrott på BRU som ägde rum cirka 24h innan hennes resa. Min syster tyckte dock inte detta var en giltig anledning och valde att begära €400 i kompensation.

Efter att min syster begärde ersättning enligt EU261/2004 så slutade Brussels Airlines att svara på hennes mail. Min syster valde då att ta detta till ARN. Några månader senare så kom ARN med ett beslutet att Brussel Airlines bör ersätta min syster med €400.

Problemet nu är Brussels Airlines fortsatt vägrar svara på mailkorrespondens. Är det någon som vet hur man kan få tag i Brussel Airlines? Kanske någon svensk kontakt? Alternativt någon som kan föreslå hur vi ska ta detta vidare?

De må enbart vara €400 men det är en principsak att rätt ska bli rätt :mad:
Går att kontakta Kronofogden och begära att Brussels Airlines betalar, alternativt först stämma i domstol (Tingsrätten, småmål), och sedan Kronofogden.
@Knucket vann i Tingsrätten över Thomas Cook på detta sätt, sök i forumet.
 

palmen

Moderator
Hej alla!

Syrran har bett mig om hjälp med ett ärende mot Brussels Airlines från Maj 2015.

Kort summering
Hon flyga BMA-BRU-FAO. Planerad landfning på FAO var 12:20, men hon landade först runt midnatt i Lissabon och fick sedan ta en hyrbil ner till Faro. Brussel Airlines meddelade min syster i Bryssel att anledningen till förseningen ska ha varit ett större strömavbrott på BRU som ägde rum cirka 24h innan hennes resa. Min syster tyckte dock inte detta var en giltig anledning och valde att begära €400 i kompensation.

Efter att min syster begärde ersättning enligt EU261/2004 så slutade Brussels Airlines att svara på hennes mail. Min syster valde då att ta detta till ARN. Några månader senare så kom ARN med ett beslutet att Brussel Airlines bör ersätta min syster med €400.

Problemet nu är Brussels Airlines fortsatt vägrar svara på mailkorrespondens. Är det någon som vet hur man kan få tag i Brussel Airlines? Kanske någon svensk kontakt? Alternativt någon som kan föreslå hur vi ska ta detta vidare?

De må enbart vara €400 men det är en principsak att rätt ska bli rätt :mad:
Det är nog som Nemo säger domstol nästa om man vill dra det vidare eller testa med de bolag som sysslar med detta och tar några procent av kompensationen i ersättning
 

jacoph

Medlem
Hej alla!

Syrran har bett mig om hjälp med ett ärende mot Brussels Airlines från Maj 2015.

Kort summering
Hon flyga BMA-BRU-FAO. Planerad landfning på FAO var 12:20, men hon landade först runt midnatt i Lissabon och fick sedan ta en hyrbil ner till Faro. Brussel Airlines meddelade min syster i Bryssel att anledningen till förseningen ska ha varit ett större strömavbrott på BRU som ägde rum cirka 24h innan hennes resa. Min syster tyckte dock inte detta var en giltig anledning och valde att begära €400 i kompensation.

Efter att min syster begärde ersättning enligt EU261/2004 så slutade Brussels Airlines att svara på hennes mail. Min syster valde då att ta detta till ARN. Några månader senare så kom ARN med ett beslutet att Brussel Airlines bör ersätta min syster med €400.

Problemet nu är Brussels Airlines fortsatt vägrar svara på mailkorrespondens. Är det någon som vet hur man kan få tag i Brussel Airlines? Kanske någon svensk kontakt? Alternativt någon som kan föreslå hur vi ska ta detta vidare?

De må enbart vara €400 men det är en principsak att rätt ska bli rätt :mad:

Vet ej vad ni andra tycker i forumet, men ibland kan det löna sig att kontakta ARN:s motsvarighet i landet där förseningen uppstår/flygbolaget finns, dvs Belgien (vet att detta fungerat med AB tex när de inte lyssnar på ARN).

SPF Mobilité & Transport Direction générale Transport aérien Cellule Stratégique - Droits des passagers City Atrium (6èmeétage - locker PAX) Rue du Progrès 56 BE-1210 Bruxelles FOD Mobiliteit & Vervoer Directoraat-generaal Luchtvaart Strategische Cel - Passagiersrechten City Atrium (6de verdieping - locker: PAX) Vooruitgangstraat 56 BE-1210 Brussel Tel : + 32 2 277 44 00 Fax : + 32 2 277 40 73 passenger.rights@mobilit.fgov.be Request Rejected
 

pljung

Medlem
P.g.a. Lufthansas strejk blev jag förra veckan ombokad från Lufthansa Premium Economy till Qatar Airways och Economy.
Är detta ett glasklart fall för ersättning, eller gäller andra regler när det är strejk?
 

gjohansson

Medlem
På resan CDG-CPH-GOT hur mycket måste man bli försenad för ersättning?
Jag brukar tänka att kommer jag hem så är det lugnt men nu har de ställt in väl många tycker jag för mig så jag börjar bli irriterad.

För övrigt så är det nästan omöjligt att veta vad som gäller med alla inlägg i den här tråden :D
 

maijqs

Medlem
Hej, sitter precis nu på Helsingfors flygplats och väntar på 20:15 flighten till Arlanda, var egentligen bokad på 16:10 men pga av att vi var sena in med flyget från Bangkok så missade vi anslutningen, solklart fall för ersättning? Gäller Finnair
 
Toppen