Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Agö

Medlem
Fast det är väl inte flygbolaget som styr det utan flygplatsen?
Visst, men då har du kanske missat diskussionen om trappor som kör in i flygplan och skadar planet. Det är ju inte heller flygbolaget i sig men det anses höra till riskerna man får ta när man bedriver kommersiell flygtrafik. Resenären har inget avtal med flygplatsen, det har däremot flygbolaget.

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 192 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

riche

Medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp i ett ärendo mot SAS. Min flickvän skulle åka GOT - ARN, sista flyget ut en söndag. Ankommande flygplan från Arlanda hade en bird strike vid start. Väl på marken i Göteborg så skulle planet inspekteras av tekniker och de beslutade att ställa in flygning tillbaka till Arlanda. Min flickvän blev alltså ombokad till ett flyg dagen efter och fick spendera natten på hotell. Kom fram drygt 10h sen.

Jag har förstått att EU kommisionen håller på att avgöra ett mål där det verkar som att bird strike inte längre kan klassas som extraordinärt. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:62015CC0315&from=EN

Men jag har också för mig att flygbolag inte kan skylla en inställd/sen flygning på något som hänt med inkommande flyg. Hittar dock inget rättsfall att referera till, någon som kan länka?

SAS har på första mailet svarat enligt nedan:

"I det här fallet har vi inte möjlighet att tillmötesgå ditt krav på ersättning enligt EU:s regulativ EU261/2004, då förseningen enligt rapporter inte är av den grad som berättigar kompensation. I detta fall var det en krock med en fågel som var orsaken till problemen."
 

Schnake

Medlem
Min sambo skulle resa TF304 mellan BMA och AGH den 7 november, men på startbanan informerade besättningen om att de hade tekniskt fel på planet. De fick återvända till ankomsthallen och blev informerade om att de istället skulle flyga med ett annat plan, men det visade sig senare att även detta plan led av tekniska fel. På flygplatsen blev de tilldelade vouchers om 80 kr för mat och dryck. Slutligen fick de återigen kliva på det första planet igen som nu var "fixat" och det anlände till AGH ca 2:45 h försent.

Eftersom att flighten är under 150 mil och förseningen är längre än 2 timmar utgick jag från att min sambo kan begära 250 euro i kontant kompensation i enlighet med EU-förordningen (EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex ), specifikt artikel 6 och 7. Nu hittar jag dock flera andra webbsidor som hävdar att det krävs en försening på minst 3 timmar för kontant kompensation och att 2-3 timmar endast berättigar till "assistans". Till exempel dessa sidor:

Flygresor - Ditt Europa
Försenat flyg – det har du rätt till enligt EU:s regler | Allt om Resor

Hur går detta ihop? Har jag misstolkat förordning 261/2004 eller har något ändrats nyligen? Förstår jag artikeln på europa.se ovan rätt så får man alltså ingen kontant kompensation om ens flight blir 2-3 timmar försenad, men man kan få 125 euro i kontant kompensation om man blir ombokad till en annan flight och slutligen kommer fram åtminstone 2 timmar (inte 3 timmar) sent?
 

AndersSt

Medlem
Försenat flyg – det har du rätt till enligt EU:s regler | Allt om Resor

Hur går detta ihop? Har jag misstolkat förordning 261/2004 eller har något ändrats nyligen? Förstår jag artikeln på europa.se ovan rätt så får man alltså ingen kontant kompensation om ens flight blir 2-3 timmar försenad, men man kan få 125 euro i kontant kompensation om man blir ombokad till en annan flight och slutligen kommer fram åtminstone 2 timmar (inte 3 timmar) sent?

Om ditt flyg blir inställt och du blir ombokad till annat flyg och kommer fram mindre än 3h sent till slutdestinationen så har du rätt till 50% av ersättningen. I det här fallet blev den ursprungliga flighten inte inställd, bara försenad med mindre än 3h? Då utgår ingen ersättning.

En kollega till mig fick SMS om inställt flyg kvällen före avresa, blev ombokad på annat flyg som anlände endast 45 minuter senare än ursprunglig flight. Hon fick då 125 Euro, dvs 50% av ersättningen för resa under 1500km (detta var inrikes).
 

AndersSt

Medlem
Jag fick 600 Euro utan problem när flyget från CPH var försenat så att jag missade min inrikes anknytning i USA. Dvs flyget från CPH var bara ca 45min sent så det i sig berättigar inte till ersättning men det är ju till slutdestination som räknas. Jag kom fram dagen efter. Till saken hör att min bokning var verkligen strax över Minimum Connection Time.

Man ropade ut i högtalaren redan vid gate på CPH att förseningen berodde på "planerat tekniskt underhåll"...
 
Last edited:

Schnake

Medlem
Om ditt flyg blir inställt och du blir ombokad till annat flyg och kommer fram mindre än 3h sent till slutdestinationen så har du rätt till 50% av ersättningen. I det här fallet blev den ursprungliga flighten inte inställd, bara försenad med mindre än 3h? Då utgår ingen ersättning.

En kollega till mig fick SMS om inställt flyg kvällen före avresa, blev ombokad på annat flyg som anlände endast 45 minuter senare än ursprunglig flight. Hon fick då 125 Euro, dvs 50% av ersättningen för resa under 1500km (detta var inrikes).

Jo, så tolkade jag också de två artiklarna som jag länkade till och det var just vad jag tyckte var märkligt. Nu har jag dock läst regeltexten lite mer noggrant och insett att "Artikel 6 - Försening" faktiskt inte hänvisar till "Artikel 7 - Rätt till kompensation", till skillnad från t.ex. "Artikel 5 - Inställd flygning". Har däremot fortfarande inte hittat någon som helst koppling mellan kompensation och försening mer än tre timmar för flygning kortare än 1500 km. De enda två referenserna till en gräns om tre timmar avser flighter längre än 1500 km såvitt jag kan se? Men så är jag inte jurist heller :rolleyes:

Sen kan man förstås tycka och tänka kring det hela. Vad spelar det egentligen för roll om jag kommer fram två timmar sent med den ursprungligen tilltänkta flighten eller en annan flight? Slutresultatet är ju detsamma eller på sin höjd väldigt snarlikt (annan gate/annat bolag?) o_O Din kollegas historia synes för övrigt lite konstig. Det krävs väl minst två timmars försening även vid inställt flyg? Eller skulle hon också vidare och missade andra flighten?
 

Agö

Medlem
Jo, så tolkade jag också de två artiklarna som jag länkade till och det var just vad jag tyckte var märkligt. Nu har jag dock läst regeltexten lite mer noggrant och insett att "Artikel 6 - Försening" faktiskt inte hänvisar till "Artikel 7 - Rätt till kompensation", till skillnad från t.ex. "Artikel 5 - Inställd flygning". Har däremot fortfarande inte hittat någon som helst koppling mellan kompensation och försening mer än tre timmar för flygning kortare än 1500 km. De enda två referenserna till en gräns om tre timmar avser flighter längre än 1500 km såvitt jag kan se? Men så är jag inte jurist heller :rolleyes:

Sen kan man förstås tycka och tänka kring det hela. Vad spelar det egentligen för roll om jag kommer fram två timmar sent med den ursprungligen tilltänkta flighten eller en annan flight? Slutresultatet är ju detsamma eller på sin höjd väldigt snarlikt (annan gate/annat bolag?) o_O Exemplet med din kollega är väl för övrigt lite konstigt. Krävs det inte två timmars försening även vid inställt flyg?
Rätt till ersättning vid försening följer inte av förordningen utan av rättspraxis. Allt står att finna i riktlinjerna som jag länkat till åtskilliga gånger i denna tråd (avsnitten 4.4.6-4.4.10) Läsvärt och lättförståeligt.

EUR-Lex - 52016XC0615(01) - EN - EUR-Lex
 

Schnake

Medlem
Rätt till ersättning vid försening följer inte av förordningen utan av rättspraxis. Allt står att finna i riktlinjerna som jag länkat till åtskilliga gånger i denna tråd (avsnitten 4.4.6-4.4.10) Läsvärt och lättförståeligt.

EUR-Lex - 52016XC0615(01) - EN - EUR-Lex

Okej, då förstår jag! Har uppenbarligen missat skillnaden mellan förordningen och kungivandet ovan. Tack! :)

3.3.2. ‘Long delay’ at arrival

The Court has ruled that a delay at arrival of at least three hours gives the same rights in terms of compensation as a cancellation (30) (for more details see Section 4.4.5 on compensation).
 
Toppen