Fast det är väl inte flygbolaget som styr det utan flygplatsen?Vore dock intressant att testa. Brist på avisningsmaskiner låter ju inte per definition extraordinärt.
Fast det är väl inte flygbolaget som styr det utan flygplatsen?Vore dock intressant att testa. Brist på avisningsmaskiner låter ju inte per definition extraordinärt.
Visst, men då har du kanske missat diskussionen om trappor som kör in i flygplan och skadar planet. Det är ju inte heller flygbolaget i sig men det anses höra till riskerna man får ta när man bedriver kommersiell flygtrafik. Resenären har inget avtal med flygplatsen, det har däremot flygbolaget.Fast det är väl inte flygbolaget som styr det utan flygplatsen?
Se inlägg #305Men jag har också för mig att flygbolag inte kan skylla en inställd/sen flygning på något som hänt med inkommande flyg. Hittar dock inget rättsfall att referera till, någon som kan länka?
Försenat flyg – det har du rätt till enligt EU:s regler | Allt om Resor
Hur går detta ihop? Har jag misstolkat förordning 261/2004 eller har något ändrats nyligen? Förstår jag artikeln på europa.se ovan rätt så får man alltså ingen kontant kompensation om ens flight blir 2-3 timmar försenad, men man kan få 125 euro i kontant kompensation om man blir ombokad till en annan flight och slutligen kommer fram åtminstone 2 timmar (inte 3 timmar) sent?
Om ditt flyg blir inställt och du blir ombokad till annat flyg och kommer fram mindre än 3h sent till slutdestinationen så har du rätt till 50% av ersättningen. I det här fallet blev den ursprungliga flighten inte inställd, bara försenad med mindre än 3h? Då utgår ingen ersättning.
En kollega till mig fick SMS om inställt flyg kvällen före avresa, blev ombokad på annat flyg som anlände endast 45 minuter senare än ursprunglig flight. Hon fick då 125 Euro, dvs 50% av ersättningen för resa under 1500km (detta var inrikes).
Rätt till ersättning vid försening följer inte av förordningen utan av rättspraxis. Allt står att finna i riktlinjerna som jag länkat till åtskilliga gånger i denna tråd (avsnitten 4.4.6-4.4.10) Läsvärt och lättförståeligt.Jo, så tolkade jag också de två artiklarna som jag länkade till och det var just vad jag tyckte var märkligt. Nu har jag dock läst regeltexten lite mer noggrant och insett att "Artikel 6 - Försening" faktiskt inte hänvisar till "Artikel 7 - Rätt till kompensation", till skillnad från t.ex. "Artikel 5 - Inställd flygning". Har däremot fortfarande inte hittat någon som helst koppling mellan kompensation och försening mer än tre timmar för flygning kortare än 1500 km. De enda två referenserna till en gräns om tre timmar avser flighter längre än 1500 km såvitt jag kan se? Men så är jag inte jurist heller
Sen kan man förstås tycka och tänka kring det hela. Vad spelar det egentligen för roll om jag kommer fram två timmar sent med den ursprungligen tilltänkta flighten eller en annan flight? Slutresultatet är ju detsamma eller på sin höjd väldigt snarlikt (annan gate/annat bolag?) Exemplet med din kollega är väl för övrigt lite konstigt. Krävs det inte två timmars försening även vid inställt flyg?
Rätt till ersättning vid försening följer inte av förordningen utan av rättspraxis. Allt står att finna i riktlinjerna som jag länkat till åtskilliga gånger i denna tråd (avsnitten 4.4.6-4.4.10) Läsvärt och lättförståeligt.
EUR-Lex - 52016XC0615(01) - EN - EUR-Lex