Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Johan010

Medlem
Stämmer verkligen 10 år efter alla nya uppdateringar av förordningen?

Påminde nyligen Ving/Thomas cook airlines om ett klockrent EU261 ärende (nekad ombordstigning) för en Thailands resa vi hade sju år sedan, vi missade begär ersättning då.

Detta fick jag nyligen i mail svar:
Det saknas regler om talefristen och om preskription i EU-förordning 261/2004. Sådana regler finns däremot i Montrealkonventionen. Enligt artikel 35 förlorar flygpassageraren sin rätt till skadestånd till följd av försenad transport om passageraren inte väcker talan mot flygbolaget inom två år.

Det finns inte några regler om reklamationsplikt i EU-förordning 261/2004. Nämnas ska dock att EU-kommissionen i det förslag till ny förordning som lades fram våren 2013 tagit in en bestämmelse som innebär att en passagerare är skyldig att framföra ett krav enligt förordningen senast 30 dagar efter det försenade eller inställda flyget (artikel 16a).

Allmänna Reklamationsnämnden hade nyligen uppe ett liknande ärende för behandling. Det handlade om en flygförsening 2008 där anmälaren inte hade yttrat sig tidigare till flygbolaget.
Nämnden menade att flygbolag inte får lov att spara personuppgifter om passagerare under någon längre tid. De ansåg att det inte var särskilt besvärligt eller betungande för passageraren att i anslutning till flygningen föra fram ett krav. Ett flygbolags skyldighet att kunna lämna en rättvisande bild av verksamhetens ställning och verksamhet talar också för att ålägga passagerarens en plikt att i anslutning till flygningen klargöra om han eller hon har ett krav på kompensation.

De skriver även i sitt beslut att en flygpassagerare ska göra gällande sitt krav på kompensation enligt EU-förordningen 261/2004 inom skälig tid från det att den försenade flygningen har avslutats eller kunnat konstateras att flygningen inte skulle komma att utföras och att passageraren i annat fall förlorar sin rätt till kompensation.

Allmänna Reklamationsnämnden anser att en reklamation efter så lång tid inte kan anses ha skett i skälig tid. Allmänna Reklamationsnämnden har därför avslagit yttrandet.


Thomas Cook Airlines Scandinavia anser inte med bakgrund av ovanstående oss skyldiga till att kompensera er för förseningen från 2009. Det är över 7 år sedan ni drabbades av förseningen. Ni skulle anmält detta direkt i anslutning till förseningen för att ert krav skulle vara gällande.
 

Rebel

Medlem
Det är väl 10 år som gäller. Om du har blivit nekad ersättning i ARN så är väl chansen mindre kan man tro att någon av flygadvokaterna tar sig an ärendet. Dom tar väl bara ärenden som dom är relativt säkra på att vinna och därmed få betalt för...

Tack NotRyan. Det var en Hydralslang som var trasig. Swiss ställde först in flighten och flög den sen dagen efter. Dom dom betalade mina kostnader och all DoC var ok. Men för EU261 kompensation svarde de som bästa LCC företag.

NEIN.

I det andra mailet svarar de att de ansåg ärendet avslutat och mitt tredje mail svarade de inte ens på.
Jag skicka det till ARN motsvarighet i Schweiz, som svar att det tar 6 månader att få svar och var vänlig kontakt oss inte igen. Så jag undrar om det kan vara att dra ut på tiden.

"We would like to inform you that due to the fact that many services are involved and that normally very complex facts of the case have to be evaluated you have to expect a length of treatment time of about 6 months. We will inform you about our decision. Until then we are unable to give you more information and we would appreciate if you don’t contact us."
 

Nemo

Medlem
@Johan010 se mitt inlägg #665 i denna tråd.
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 67 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Jag gissar att det är ARN referat 2013-08404 ( http://adokweb.arn.se/digiforms/Fil...ag=887052267&xpath=/root/document/object/file ) som de hänvisar till. Notera att två av ledamöterna i ARN har en annan åsikt i frågan, såpass starkt uttryckta att de finns med i referatet.

"De anförde i huvudsak följande. Nämnden kan inte finna att det finns någon viss reklamationsregel i lag som det framstår som naturligt att tillämpa analogt i den här situationen. Någon analogisk tillämpning bör således inte komma i fråga. (...)
Nämnden är mot bakgrund av det sagda inte beredd att utan stöd i lag eller förordningen ålägga en flygpassagerare en skyldighet att höra av sig inom viss tid inom ramen för tioårsfristen med ett krav på kompensation för att inte gå miste om sin rätt. Särskilt gäller det i ett fall som detta där företaget, såvitt framkommit, inte har lämnat föreskriven information om passagerarnas rättigheter enligt förordningen.
Det har inte framkommit att PJR på något sätt – utöver att inte framställa något krav – agerat på ett sådant sätt att hon gett företaget befogad anledning utgå från att hon avstått från att kräva kompensation. Inte heller PJR:s passivitet kan då läggas till grund för ställningstagandet att hennes rätt till kompensation fallit bort.
Yrkandet ska således bifallas."

Notera att det citerade är den skiljaktiga meningen.
 
Last edited:

AndersSt

Medlem
Konsumentverket "informerade" igår på TV4 Nyhetsmorgon om resenärers rättigheter vid bl a inställd resa. Mycket anmärkningsvärt att de inte sa ett enda ord om EU261/2004. Även om man kan ha synpunkter på TV4:s journalistik så var det ju ändå Konsumentverkets representant som var gäst, hon var inte särskilt påläst eller informativ.
Inställt flyg? Bästa tipsen för ersättning - Streama TV4 Play

Jag tipsade för övrigt en kollega om förordningen häromdan när hon berättade om en försenad resa med Air Berlin till NYC förra året. Hon blev först erbjuden 100 Euro i vouchers, sedan 1200 Euro i vouchers men fick till slut sina 1200 Euro i kontanter (2 resenärer). Hon blev förstås jätteglad (vi har ännu inte diskuterat mitt arvode). ;)
 

Smuffe

Medlem
Det där är ju riktigt pinsamt... Programledarna hade koll (isch) och försökte leda henne till att svara på frågan och låta henne förklara att det finns EU261. På en enda rak fråga "om man är försenad eller får ett inställt flyg... Får man ersättning då?"
Kan inte någon av oss på BC, varför inte redaktionen ringa upp till både Konsumentverket och TV4 och göra en intervju och fråga ut fröken noll koll och låta folk få reda på hur det hela egentligen ligger till och vad som gäller?
Låta folk som kollar på TV4 Morgon få reda på att har man problem med allmänkonsumtion, ring Konsumentverket.
Har man problem med sitt flyg, ställ frågan här på BC så får de garanterat hjälp.
 
Efter att ha läst denna tråd ett par år så faller jag tillbaka på en resa jag gjorde 2012 som jag gjorde innan jag blev medlem här......Kan jag göra något nu och har jag något att hämta?

2012-12-15 med BA018 10:45 avgående från Seoul till London. Ett tekniskt fel på en ventil på höger motor gjorde att vi blev ståendes på plattan ett par timmar. Informationen var exemplarisk, dom sourcade denna ventil hos andra bolag, sen andra flygplateser tills det att dom sen gav upp och flighten blev inställd.
Alla blev skickade (ingen möjlighet till ombokning eller telefonsamtal)med buss till ett hotel där vi skulle vänta på mer information. Väskorna kom senare till rummen.
Ingen information från BA och ingen ombokning utan vi skulle vänta på att dom skulle informera oss. Efter 8 timmar så hade vi fortfarande inte fått någon information från någon och vi var strandsatta på ett hotel utan för Incheon. Svaret när vi ringde BA så var det att det "snart" skulle komma information.

Min kollega och jag bestämde oss då för att detta funkar inte så vi bokade in oss på Turkish Airlines TK091 som lyfte 23:55, tog en taxi och stack.

Eftersom vi gjorde detta på eget bevåg så borde vi ju inte få någon ersättning men eftersom BA inte gav någon information, försökte lösa ombokning, inga besked om avresa osv tycker jag att det ändå borde finnas ett case.

Vad hade ni gjort? Detta är ett tag sen men den har legat och stört mig sen jag börjat läsa på denna sajt.....
 

Nemo

Medlem
Efter att ha läst denna tråd ett par år så faller jag tillbaka på en resa jag gjorde 2012 som jag gjorde innan jag blev medlem här......Kan jag göra något nu och har jag något att hämta?

2012-12-15 med BA018 10:45 avgående från Seoul till London. Ett tekniskt fel på en ventil på höger motor gjorde att vi blev ståendes på plattan ett par timmar. Informationen var exemplarisk, dom sourcade denna ventil hos andra bolag, sen andra flygplateser tills det att dom sen gav upp och flighten blev inställd.
Alla blev skickade (ingen möjlighet till ombokning eller telefonsamtal)med buss till ett hotel där vi skulle vänta på mer information. Väskorna kom senare till rummen.
Ingen information från BA och ingen ombokning utan vi skulle vänta på att dom skulle informera oss. Efter 8 timmar så hade vi fortfarande inte fått någon information från någon och vi var strandsatta på ett hotel utan för Incheon. Svaret när vi ringde BA så var det att det "snart" skulle komma information.

Min kollega och jag bestämde oss då för att detta funkar inte så vi bokade in oss på Turkish Airlines TK091 som lyfte 23:55, tog en taxi och stack.

Eftersom vi gjorde detta på eget bevåg så borde vi ju inte få någon ersättning men eftersom BA inte gav någon information, försökte lösa ombokning, inga besked om avresa osv tycker jag att det ändå borde finnas ett case.

Vad hade ni gjort? Detta är ett tag sen men den har legat och stört mig sen jag börjat läsa på denna sajt.....
Om du fortfarande irriteras på ärendet, välj endera: Glöm och gå vidare. Eller anmäl och se hur långt du kommer. Jag vet dock ej hur lång preskriptionstiden är i UK. BA är inte kända för att ge ersättning direkt.

Anmäler gör du till BA. Sedan till How to make a complaint | UK Civil Aviation Authority eller CEDR : Dispute Resolution, Mediation, Conflict Management, Training . Det går också att anlita flygadvokatbyråer.
 

agehall

Medlem
Det där är ju riktigt pinsamt...
Det är ju bara förnamnet - det var så många fel i det där inslaget att jag nästan började gråta. Hon hade inte koll på hur en bokning skiljer sig från en flight och hon förstod inte heller hur kombinationer av olika bolag fungerar. Det enda hon gjorde rätt imho var att hon antydde att man helst skulle boka hos flygbolaget.

Kan jag göra något nu och har jag något att hämta?
Troligen borde du kunna få ut ersättning för det inställda flyget. Däremot så är jag osäker på om du kan få ersättning för ombokningen du gjorde på eget bevåg. Det är dock värt att försöka, framförallt ifall BA hade fått en ordentlig chans att boka om dig innan du vidtog egna åtgärder.
 

Jesper K

Ny medlem
Fick idag, en månad senare (tacka pilotstrejken för det) besked från SAS ang. en inställd flight LLA-ARN, orsak sjukdom i personalen.
SAS anser att EU261/2004 ej gäller då de klassar "plötslig sjukdom" bland besättningen som extraordinär händelse. Beskedet om inställd flight kom minst 2,5h före avgångstid (skärmdump från appen med "Canceled" kl. 07:15, avgång 09:45). Inkommande flight från ARN var också inställd, varför jag kan tycka att man haft möjlighet att kalla in en standby hemma på ARN.

Hur ställer sig BC:s expertis till detta? Hur går man lämpligtvis vidare, jag tycker ändå det känns som ett ganska klart EU261/2004-case?
 

Agö

Medlem
Fick idag, en månad senare (tacka pilotstrejken för det) besked från SAS ang. en inställd flight LLA-ARN, orsak sjukdom i personalen.
SAS anser att EU261/2004 ej gäller då de klassar "plötslig sjukdom" bland besättningen som extraordinär händelse. Beskedet om inställd flight kom minst 2,5h före avgångstid (skärmdump från appen med "Canceled" kl. 07:15, avgång 09:45). Inkommande flight från ARN var också inställd, varför jag kan tycka att man haft möjlighet att kalla in en standby hemma på ARN.

Hur ställer sig BC:s expertis till detta? Hur går man lämpligtvis vidare, jag tycker ändå det känns som ett ganska klart EU261/2004-case?
Det här är något av oprövad mark på högre nivå. Finns några case dock:

Judge rules crew sickness not valid excuse against flight claims

Se även Konsumentverkets stämning mot Norwegian, s. 11.

upload_2016-7-13_23-7-41.png

Jag anser att du är helt rätt ute, i synnerhet och som du säger, eftersom planet var inställt redan från bas.
 
Toppen