Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

anjak

Medlem
En fråga för en väns räkning som skulle flyga SPLIT - GÖTEBORG.

Flyget skulle avgått 6/7 kl: 21:10, SK 7814. Flyget kom iväg 7/7 kl: 10:00, SK 7814. Sträckan SPU-GOT. Problem med bromsar angavs som orsak. Ingen annan ersättning än hotell o mat utgick.

Inget intyg, bara ett häfte från SAS med info ang förseningar. Info om bromsfel gavs av Apollos reseledare på flygplatsen. På flygresan hem berättar en flygvärdinna att bromsarna lagats under natten.

Finns det något att hämta här?

Charterresa köpt av Apollo men SAS som flög.

Jag har aldrig ansökt om ersättning själv och vet inte om den kvalificerar sig för det?

Vad säger ni?
Ja dom ska absolut ha ersättning och det är SAS dom ska vända sig till eftersom det var dom som utförde flygningen. Lätast är att använda kontaktformuläret på SAS hemsida.
 

Impendill

Medlem
Ja dom ska absolut ha ersättning och det är SAS dom ska vända sig till eftersom det var dom som utförde flygningen. Lätast är att använda kontaktformuläret på SAS hemsida.

Tack för svar!

Hur formulerar man sig?

Är det bara att skriva att man kräver ersättning enligt förordningen ?
 

mry

Medlem
Det första man
En fråga för en väns räkning som skulle flyga SPLIT - GÖTEBORG.

Flyget skulle avgått 6/7 kl: 21:10, SK 7814. Flyget kom iväg 7/7 kl: 10:00, SK 7814. Sträckan SPU-GOT. Problem med bromsar angavs som orsak. Ingen annan ersättning än hotell o mat utgick.

Charterresa köpt av Apollo men SAS som flög.

Om det var en paketresa omfattas resan av både EU 261/2004 och Paketreselagen. I det första fallet riktas då anspråk rörande ersättning enligt förordningen mot SAS och ersättning enligt paketreselagen då mot Apollo. Man kan av Apollo ha rätt till ersättning för förlorad arbetsdag/semesterdag.
 

Kansai

Medlem
Hur fungerar det med bevisbördan för "extraordinära omständigheter"? Som jag har förstått det så är det flygbolaget som måste bevisa det, och inte bara kasta ut sig det som ett första svar. Stämmer det?
 

anjak

Medlem
Hur fungerar det med bevisbördan för "extraordinära omständigheter"? Som jag har förstått det så är det flygbolaget som måste bevisa det, och inte bara kasta ut sig det som ett första svar. Stämmer det?
Ja så är det, däremot kommer dom med största sannolikhet börja med att säga det. Så ställ in dig på lite mailväxling fram och tillbaka.
 

pep

Medlem
Har man købt en samlet pakkerejse, hvor flyturen bliver forhindret af en strejke hos flypersonalet eller en aflysning af flyet, er det stadig flyselskabets ansvar at ombooke den rejsende til en anden afgang. Man kan også være berettiget til kompensation fra flyselskabet, hvis der f.eks. er tale om en lovligt varslet strejke eller en aflysning, der ikke skyldes en usædvanlig omstændighed. Man kan også vælge at få refusion af flybillettens pris, men så gælder refusionen kun flybilletten – ikke resten af pakkerejsens indhold.
Sådan dækkes danskere ved flystrejker og aflysninger | Stand By - Morgennyheder til rejse-, hotel- og turistbranchen
 

Rebel

Medlem
Hur lång tid har man på sig att söka EU261. Om man skickar in till typ ARN och blir nekad kan man sen använda ngn av flygadvokaterna??
 

NotRyan

Medlem
Hur lång tid har man på sig att söka EU261. Om man skickar in till typ ARN och blir nekad kan man sen använda ngn av flygadvokaterna??
Det är väl 10 år som gäller. Om du har blivit nekad ersättning i ARN så är väl chansen mindre kan man tro att någon av flygadvokaterna tar sig an ärendet. Dom tar väl bara ärenden som dom är relativt säkra på att vinna och därmed få betalt för...
 
Toppen