Senaste nytt

Reflektioner över en resa tur och retur till Hong Kong med SAS

RobHK

Medlem
Om man går av tåget kommer man direkt till T2. är det inte så att de bolag som har incheckningsområdet i T2 har en säkerhetskontroll där som man ska/bör/kan använda?

Jag funderade visserligen också på det om vakterna som kollar boardin-pass i T1 gnäller om man går igenom Security där istället för vid T2..
 

palmen

Moderator
@palmen Var bodde du i Hong Kong?
Jag bodde på Conrad som hade 35% rabatt när jag bokade dagen innan, tyckte det var en bra deal.

Tack för rapporten @palmen. Blev dock överraskad över att ingen asiatisk mat serverades. Trodde att SAS hade satsat på det men kanske @PeteLaw vet mer "wink Wink" när det rullas ut
Nu är jag inte direkt insatt på vilken typ av mat som tillhör vilken region, men tyckte att det fanns asiatiska influenser i maten som serverades på hemvägen i alla fall.

Angående att köa fint och vänta på sin tur så dra inte asiater över en kant. Hong Kong kineser är nästan lila bra som Japaner att köa, medan mainlandkineser inte ens vet vad det betyder.
Jo jag vet att det är skillnad på var ifrån Kina de kommer, jag har dock ingen aning om vart dessa asiater kom ifrån och om de ens var från kina. Det var i alla fall inget kaos vid boardingen.

Hur kommer det sig att du har så många resor till Hongkong inplanerat? Billiga Eurobonus-poäng?

Tack för bra info, just det om incheckning på T2 var viktigt för mig, när man är uppe tidigt på morgonen. Blir defintivt incheckning i IFC istället, så man inte behöver starta morgonen med att promenera igenom hela flygplatsen mellan T2 och T1.
Det är bra poäng-intjäning till ett billigt pris. Dels vill jag förnya mitt Diamond-kort på ett billigt sätt och de miles jag får kommer till nytta på en kommande biljett där inköpet av dessa resor ger poäng som är mer värda än om jag skulle köpa den resan cash.

Om man går av tåget kommer man direkt till T2. är det inte så att de bolag som har incheckningsområdet i T2 har en säkerhetskontroll där som man ska/bör/kan använda?
Jo det var säkerhetskontroll i T2 för min del, och efter det så var det tåg till T1 igen. Var dock en bra bit att gå från checkin till säkerhetskontroll i T2, tog några minuter att gå och när man ska gå höger eller vänster så är det att föredra att gå vänster för att komma till säkerhetskontrollen snabbare. Jag gick självklart till höger och åkte ner en trappa och fick gå hela vägen tillbaka åt andra hållet som varit det mest logiska att använda (skyltningen var dock åt båda hållen).

Jag funderade visserligen också på det om vakterna som kollar boardin-pass i T1 gnäller om man går igenom Security där istället för vid T2..
Det tar dock 5-10 minuter att gå till säkerhetskontrollen på T1 så tror inte man tjänar så mycket tid även om man slipper ett tåg. Var typ 5 pers i säkerhetskontrollen på T2, antar att det är betydligt mer på T1 i och med att det var proppfullt med människor i checkin-området.
 

palmen

Moderator
Vilken *A-lounge på HKG var bäst? Alla tre (United, Thai, Singapore) får bra betyg i Loungebuddy-appen och verkar ha samma standard med dusch etc.
Ingen aning, använde bara Thai-loungen. Vad jag hört tidigare så rankar många United-loungen som bättre än Thai och jag kan hålla med om det utifrån erfarenheter för 2 år sedan. Har ingen aning om öppettiderna på de andra loungerna, inte säkert att de är öppna hela dagarna.
 
F

FCT

Guest
Ingen är spektakulär men UA var helt ok. Bra utsikt som nämnts.

SQ ska tydligen vara ok den också, efter renoveringen.

Lounger på outstations är dock generellt inga superlounger, men de uppfyller grundbehovet.
 

Dr. Miles

Expert
Vilken *A-lounge på HKG var bäst? Alla tre (United, Thai, Singapore) får bra betyg i Loungebuddy-appen och verkar ha samma standard med dusch etc.
Ingen aning, använde bara Thai-loungen. Vad jag hört tidigare så rankar många United-loungen som bättre än Thai och jag kan hålla med om det utifrån erfarenheter för 2 år sedan. Har ingen aning om öppettiderna på de andra loungerna, inte säkert att de är öppna hela dagarna.
Ingen är spektakulär men UA var helt ok. Bra utsikt som nämnts.

SQ ska tydligen vara ok den också, efter renoveringen.

Lounger på outstations är dock generellt inga superlounger, men de uppfyller grundbehovet.
Som nämnts tidigare, United eller Singapore Airlines lounge är hyfsad bra.
THAIs lounge är inte dålig heller.

Det finns också en diskussionstråd just om bästa Star Alliance loungen i Hong Kong.
Bästa Star Alliance loungen i Hong Kong? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

Traveller

Medlem
Jag tror @Dr. Miles kommenterade att T2 i Hong Kong egentligen bara är incheckningsområden. Kan dock hålla med dig om att det måste vara förvirrande ifall det står att flyget avgår från T1.

Hsh, det låter som att SAS faktiskt gjort den här linjen rätt bra efter omständigheterna. Ska bli lite intressant att höra hur du upplever den efter dina kommande resor också.

Helt rätt, det är bara incheckingsområden. Dock kan det vara så att T2 kan ha mycket snabbare flöde genom säkerhetskontroll och immigration.
 

palmen

Moderator
@palmen Så då bodde du precis bredvid mitt kontor.. Öl nästa gång?
Får slänga iväg en update när det närmar sig, men det blir nog inte Conrad nästa gång, måste bo lite nätter på IHG-hotellen också för att klara min challenge, återstår att se om det blir på Kowloon eller södra sidan.
Jobbar du på lördagar? ;)
 
Toppen