Senaste nytt

Reflektioner över en resa tur och retur till Hong Kong med SAS

Johanna

Medlem
Tog du bara ett tåg från T2? När du kliver av det tåget går du rakt över plattformen så kommer nästa tåg där till gate 40 -- 80. Om du istället gick upp där när du lämnade första tåget får du gå en bra bit om gaten är högre än låt säga 35... Dessutom är det ju inte riktigt menat att man ska gå upp där om man ska direkt till högre gatenummer haha... Därav kanske ingen skyltning dit uppåt just där :D
precis så gjorde jag :)
 

NotRyan

Medlem
Har jag fattat rätt - trots att det i SAS-appen står "Terminal 1" ska man checka in på terminal 2 (och därefter ta tåg till terminal 1).

Det är mycket förvirrande för samma "fel" (att SAS har check-in på T1) står i så fall om "checkin areas" på flygplatsens egna hemsida:
Flight Information - Airline Information - Airline Check-In Areas - Hong Kong International Airport

Ja. Du har förstått korrekt.

SAS skulle ju byta till terminal 1, har dom inte gjort det? Eller när skulle det ske?
 

andreas

Medlem
SAS skulle ju byta till terminal 1, har dom inte gjort det? Eller när skulle det ske?

Har jag fattat rätt - trots att det i SAS-appen står "Terminal 1" ska man checka in på terminal 2 (och därefter ta tåg till terminal 1).

Det är mycket förvirrande för samma "fel" (att SAS har check-in på T1) står i så fall om "checkin areas" på flygplatsens egna hemsida:
Flight Information - Airline Information - Airline Check-In Areas - Hong Kong International Airport

Sedan 30/10 2016 finns nu incheckningen i Terminal 1, D8-14.
 
Ja. Du har förstått korrekt.
Fast just idag var det faktiskt terminal 1. Jag tog taxi till terminal 2 där det inte fanns någon incheckningsmöjlighet så jag gick till terminal 2 och där checkade jag in hos SAS. Jag frågade i disken och se sa att de öppnar incheckningen 06:10 (dvs 3 timmar före SK964:s avgång).

Sitter nu i SilverKris Lounge och avnjuter en champagne (bra att veta är att SilverKris Lounge öppnar den bemannade baren klockan 07:00).
 

amh

Medlem
En fråga till alla kunniga på detta forum (som är så intressant att följa). För att kunna behålla mitt EBG så åker jag om ett par veckor via Hong Kong till Bangkok. Med SAS, ARN-Hong Kong och sedan ny biljett, Hong Kong-Bangkok-Phuket med Thai. Frågan är eftersom jag har två olika biljetter måste jag då gå genom immigration i Hong Kong, hämta väskan och checka in på nytt eller kan SAS skicka väskan till Phuket eftersom det ändå är Star Alliance bolag?
 
Toppen