Senaste nytt

Reducering av traktmente vid fri frukost som inte används

Chrille

Medlem
En komplikation är ju att det inte alltid specificeras på räkningen om frukosten ingår eller ej.
I Sverige ingår den ju oftast, men det finns ju undantag.

Utomlands är det ju oftare så att den inte ingår. Då kan man vända på steken och ibland tycka det är "värt" att äta en relativt påkostad måltid som sätts på räkningen och dra av 15% på trakt. o_O
 

FF#1

Medlem
En komplikation är ju att det inte alltid specificeras på räkningen om frukosten ingår eller ej.
I Sverige ingår den ju oftast, men det finns ju undantag.

Utomlands är det ju oftare så att den inte ingår. Då kan man vända på steken och ibland tycka det är "värt" att äta en relativt påkostad måltid som sätts på räkningen och dra av 15% på trakt. o_O

Här finns ofta en fälla, många bolag anser att man får betala frukosten själv och slippa avdrag oavsett vad den kostar om den är separat specificerad på räkningen... vilket ofta drabbar en om man åker till "oroliga" platser eller avsides belägna hotell så man inte har nått val än att antingen äta frukost på hotellet och betala själv eller gå hungrig. är då frukosten dyr och traktamentet lågt så blir det en riktigt dålig affär.

Brukade alltid köra med att bara sätta den på rummet och låtsas som det regnar... men jag har varit med om nitiska granskare som slår upp vad frukost heter på olika språk och underkänner reseräkningen.... suck!
 

Trakzter

Medlem
Nu fattar jag inte FF#1 resonemang. Ifall man hamnar i länder där traktamentet är lågt och man inte har möjlighet att äta någon annanstans billigare - då är det väl bara att ta frukost på hotellnotan och dra av den enligt schablon. Så gör iaf jag - o det har funkat i både stora eller små bolag som jag jobbat i . Man skall ju knappast behöva straffas för att man reser i tjänsten . Det gäller förresten även när jag äter middag o det hamnar på hotellnotan.
 

nota bene

Medlem
Nu fattar jag inte FF#1 resonemang. Ifall man hamnar i länder där traktamentet är lågt och man inte har möjlighet att äta någon annanstans billigare - då är det väl bara att ta frukost på hotellnotan och dra av den enligt schablon. Så gör iaf jag - o det har funkat i både stora eller små bolag som jag jobbat i . Man skall ju knappast behöva straffas för att man reser i tjänsten . Det gäller förresten även när jag äter middag o det hamnar på hotellnotan.
Vad nu? Menar du att du kan välja om du jobbar på löpande räkning eller med traktamente?

Det vore ju om något förmånligt...

(Jobbar själv alltid på traktamente som uppgår till det statligt skattefria, vilket suger inrikes men är ok i allmänhet utrikes. Hotellfrukostar bråkar inte min arbetsgivare om, men tekniskt skall iaf 15% dras av om det ingår i rate. Status är personlig och inte relaterad till det företaget betalar för och bör således inte beskattas eller dras av såsom jag ser det)
 

famhanssons

Medlem
Jag anser att utgångspunkten för nästan alla argument är fel. Traktamente är till för att täcka ökade levnadsomkostnader när man reser. Således är det en självklarhet att frukost skall reducera traktamente vare sig man äter eller inte. Alla håller säkert med om reduction när man äter och väljer man att hoppa frukost så har man naturligtvis INTE haft någon merkostnad. Problemet med traktamente är att anställda ser detta som "lön".
 

FF#1

Medlem
Nu fattar jag inte FF#1 resonemang. Ifall man hamnar i länder där traktamentet är lågt och man inte har möjlighet att äta någon annanstans billigare - då är det väl bara att ta frukost på hotellnotan och dra av den enligt schablon. Så gör iaf jag - o det har funkat i både stora eller små bolag som jag jobbat i . Man skall ju knappast behöva straffas för att man reser i tjänsten . Det gäller förresten även när jag äter middag o det hamnar på hotellnotan.

Det är det som inte går,

om frukosten inte är inräknad i raten så får man inte sätta upp den på notan och ta avdrag utan man får helt enkelt betala med sina underdimmensionerade traktamentespengar. Surt men sant där jag jobbade tidigare.
sen var det ofta det gick igenom i alla fall, eftersom de inte granskar allt så noga och alla granskare inte är så petiga.
 

nota bene

Medlem
Även om man inte har möjlighet att utnyttja den? Det händer mig rätt ofta att jag checkar ut innan frukostserveringen börjat på hotellet...
Jag tycker att det bör vara klart att det.inte utgår något avdrag om det inte finns en möjlighet att utnyttja. Det är en stor skillnad om det är ett val.

Det stora problemet såsom jag set det är fördelningen mellan de olika måltiderna enligt schablon. Äter själv ofta inte frukost (tar det i lounge eller köper en frukt på vägen), men käkar gärna en tvårätters- eller trerättersmiddag (lunch kostar sällan mer än 100kr vårt jag än åker). Om man inte utnyttjat frukost, och äter billigt lunch får man inte sväva ut och äta middag för sin resterande del av 'budgeten'...
 
Jag och min boss ligger ligger i "luven" på varandra gällande reducering av traktamentet vid fri frukost.
Då man som oftast får fri frukost när man har status även om man bokar ett rum utan så tycker min boss att jag skall ta upp det och reducera min trakt med 1/3.
Jag vägrar då jag aldrig äter frukost och det är just det som styra, dvs om du äter eller ej och inte om det ingår eller inte.
Vet att skattemyndigheten har åsikter men det skiter jag i så länge som man inte behöver göra avdraf för varken lunch/middag eller frukost när du flyger. I mitt företag anses man vara i tjänst om man flyger på en vardag.
Vad tycker Ni?
Ingår inte frukosten i rumspriset utan är något du får tack vare din status är det inget du skall behöva dra av. Är det något som ingår i rumspriset skall du dra av det, oavsett om du utnyttjar det eller ej.
 
Toppen