Senaste nytt

Reducering av traktmente vid fri frukost som inte används

agehall

Medlem
Jag håller också med TS men som redan påpekats är det egentligen inte så det funkar. Har man möjligheten att äta frukost men väljer att avstå så ska traktamentet reduceras. Så har jag iaf fått det förklarat när jag frågade skatteupplysningen om det.

Ett läge där iaf jag inte drar av, är när man checkar ut innan frukosten börjat serveras. Då resonerar jag som så att jag inte haft möjlighet att äta och därmed ska jag inte ha avdrag.
 

flum

Medlem
Det är sant men fördyrande omkostnader gäller för 24 timmar och för "allt". Om jag då väljer att lägga mina kostnader på sådant jag verkligen behöver så känns det ju inte rätt att betala eller snarare bli "beskattad" för något man inte behöver.
Mina luncher betalar jag alltid själv även om någon vill betala för den (läs:leverantör och dyl) för det känns dumt att loosa 1/3 del av trakt för en lunch som kostar hälften eller mindre än den 3:e del som tas (är mest i Asien och där får du en lunch för 20-30 kr)

Här är jag lite osäker på reglerna. På alla de reseräkningssystem jag använt är frukost/lunch/middag/(natt traktamente i fallet man inte får boendet betalt) särspecat med fasta avdrag. Vet faktiskt inte hur lagstiftningen ser ut. Kan i princip hålla med dig men det är ju inte alltid lagen följer det man tror. Någon som vet hur det ligger till?

Edit: @agehall lyckades svara medan jag skrev:)
 
Last edited:

agehall

Medlem
Reglerna är inte jättekomplicerade(*) så läs lite på skatteverkets sidor så får ni bra svar. Om något är oklart brukar jag ringa skatteupplysningen anonymt och fråga.

*) Det kan dock bli enormt komplicerat när man ska räkna ut exakt vilket traktamente man ska ha för en viss dag om man passerat många länder i olika tidszoner.
 

fcx

Medlem
Nja, nu tycker jag att vi pratar om två olika saker. Skatteverkets regler styr hur mycket skattefritt traktamente ett företag maximalt får ge ut. Traktamente är ingen lagstadgad rättighet för den anställde.

Företaget kan ha interna regler om att betala ut mindre än skatteverkets maximala skattefria belopp.

Företaget kan ha interna regler om att betala ut mer än skatteverkets maximala skattefria belopp, och då beskattas överskjutande belopp som lön.

Det är alltid företagets regler som gäller. Säger företaget att man alltid ska dra bort hotellfrukosten oavsett om man äter den eller ej är det det som gäller. Säger företaget att det är halverat traktamente på torsdagar udda veckor är det det som gäller.
 

Mark

Medlem
Det är alltid företagets regler som gäller. Säger företaget att man alltid ska dra bort hotellfrukosten oavsett om man äter den eller ej är det det som gäller. Säger företaget att det är halverat traktamente på torsdagar udda veckor är det det som gäller.

I det fall företagets policy är att betala ut mindre än skatteverkets stadgade belopp går det att göra avdrag för resten i sin inkomstdeklaration. Jag har själv gjort detta flera år. Något år har jag blivit granskad och då skickat in underlag i form av en XLS som blivit godkänd och avdraget har gått igenom.
 

Senator

Moderator
Utmaningen med kärnfrågan är både skatteteknisk och en mardröm för arbetsgivare: individanpassade lösningar som passar olika människor. Väldigt svårt att implementera i större bolag.

Jag vill inte låta oempatisk, men ingår det en frukost i priset på hotellet så är reglerna ganska tydliga (IMHO); det utgår en reduktion på 15% av schablonen för det land man vistas i.

Personligen anser jag att det är bättre att göra löpande räkning, men förstår att rent administrativt är det schablonbaserade traktamente en lycka för arbetsgivare. Som @Mark skriver kan man deklarera mellanskillnaden. Under 2009 och 2010 hade jag respektive 22 000kr och 18 000kr i avdrag för detta, utan att direkt gå hungrig på affärsresorna.

Som amerikanerna säger: "In order to win the war, pick your battles wisely". Jag vet inte om detta är den frågan jag skulle bråka med min chef om..
 

FF#1

Medlem
Handlade inte ursprungs frågan om man ska ta upp frukost som eventuellt ingår pga status som dessutom inte äts?

Vid uppgradering eller status förmån så står väl inte det att det ingår frukost?

Själv kör jag på att om ingår det i min rate så tas den upp vare sig den äts eller inte, och om den är erhållen på annat sätt, tex uppgradering så struntar jag i att ta upp den vare sig den äts eller inte.

Har för mig att jag har sett nått från skatteverket att om den ingår så ska den tas upp var sig den äts eller inte.
 

agehall

Medlem
Jo, det är korrekt, vi gled ifrån ursprungsfrågan lite.

Det är ju lite svårbedömt kan jag tycka, men jag tycker det enda rimliga är att gå på vad man bokat, dvs ingår frukost i min rate så ska jag göra avdrag, annars inte.
 
M

Monkey_Class

Guest
.........Som amerikanerna säger: "In order to win the war, pick your battles wisely". Jag vet inte om detta är den frågan jag skulle bråka med min chef om..

Håller med dig om frågan vore isolerad då är det ingen no brainer att reda ut.
Dock för mig är frågan bara en del i det hela då det är så många delar i vår policy och process och attityd som är helt uppåt väggarna.
Det pågår en dialog men jag har märkt att ambitionsnivån från arbetsgivarens sida har minskat ju mer de inser att det kommer att kosta dem betydligt mer än vad de först trodde.
Deras attityd och policys har fungerat så länge som vi var ett småföretag med färre än 100 anställda men vi är snart uppe i 2000 anställda (med ambition att bli 8000 till år 2020) och då är det lite mer komplicerat att än att tro att det bara är att skala upp det vi hade "förr" till nutid. Det finns så många fler aspekter att ta hänsyn till nu jmf med "förr" och då är det i min värld än mer viktigt att vi lägger ut en framtidssäkrad strategi hur vi skall hantera resandet och allt runt det.
 

Senator

Moderator
eller så anpassas detta under bolagets tillväxt... En sådan tillväxt kurva är rätt brant om jag tittar på de ambitioner som du beskriver.

Ta inte min kommentar här personligt, men efter att ha jobbat både i väldigt små och gigantiska bolag under 17 år så har man observerat en del.

När man kommer upp i en viss storlek måste man strömlinjeforma långt mer. Och eftersom vi lever i en dynamisk värld, kommer ett antal saker ändra sig under resan. Dock har ofta bolag som är framgångsrika över lång tid ett ganska tydligt DNA eller kultur förankrat i ett antal värderingar. Men ju större man blir som bolag, ju mindre utrymme finns det för individanpassade lösningar.

Jag tror stenhårt på "FIFO". FIFO betyder "Fit in, or Fuck Off". Ja, hårt och ärligt. Bolag med en tydlig kultur är det upp till var och en att bestämma om det passar egna värderingar. Jag har två gånger sedan 2008 sagt FIFO till mig själv: en gång lämnat 350 000 anställda, andra gången 4 anställda. Det stora bolaget (ansåg jag) hade ändrat sitt DNA, och jag kände mig inte igen efter 12 år. Det lilla bolag hade så tydlig kultur att jag inte alls kände mig hemma i, men jag har en ohört respekt för bolagets DNA som är fantastiskt, men passar inte mig.

Nu blev detta en filosofisk diskussion, men jag tror mycket på att lämna om man inte är nöjd :) Därför hyr jag mig numera bara ut till bolag och projekt jag vill jobba med ;)
 
Toppen