Senaste nytt

Recension: La Valette Club Lounge, Malta

henke12

Medlem
Poängen var dock inga som helst problem men det faktum att en person i resesälskapet inte fick biljetnumret på boardingpasset var ett stort problem för air malta tydligen. Fattade inte varför dock, för har man fått en boardingpass har man ju giltig biljett väl?

Det är ett problem för flygbolagen om inte biljettnumret finns på boardingkortet!

Inom flygvärlden funkar det så att man först gör en bokning. Sen ställs en biljett ut.
Numera ställs 99% av biljetterna ut som en elektronisk biljett (ETKT). Förut var det pappersbiljett som gällde(även kallad ATB)
Om det inte finns någon biljett(ATB eller etkt-nummer på boardingkortet) så får flygbolagena helt sonika inga pengar! Jämför med att förut komma till flygplatsen utan att ha biljett med sig.

Hoppas du förstår min något luddiga beskrivning!
 

mry

Medlem
Det är ett problem för flygbolagen om inte biljettnumret finns på boardingkortet!

Inom flygvärlden funkar det så att man först gör en bokning. Sen ställs en biljett ut.
Numera ställs 99% av biljetterna ut som en elektronisk biljett (ETKT). Förut var det pappersbiljett som gällde(även kallad ATB)
Om det inte finns någon biljett(ATB eller etkt-nummer på boardingkortet) så får flygbolagena helt sonika inga pengar! Jämför med att förut komma till flygplatsen utan att ha biljett med sig.

Hoppas du förstår min något luddiga beskrivning!

Nu flög vi ju med SAS på en biljett köpt på sas.se med flera biljetter i samma bokning och där ho i disken knappade och skrivaren spottade ut två boardingpass från samma bokning men en saknade elektroniskt biljettnummer. Det var en hel hög med personer som hade detta problem och de fick ringa någon som kunde kolla i SAS system direkt att vi var med på flighten och hon sa att det var så efter ett tag och det tog väl typ 30 minuter.

Sen kan man väl fundera på om detta är ett problem som är vårat problem, vi har ju checkat in som vi ska men de struntade bara att ge oss boardingpasset då det inte stog något biljetnummer på biljetten..
 

henke12

Medlem
Nu flög vi ju med SAS på en biljett köpt på sas.se med flera biljetter i samma bokning och där ho i disken knappade och skrivaren spottade ut två boardingpass från samma bokning men en saknade elektroniskt biljettnummer. Det var en hel hög med personer som hade detta problem och de fick ringa någon som kunde kolla i SAS system direkt att vi var med på flighten och hon sa att det var så efter ett tag och det tog väl typ 30 minuter.

Sen kan man väl fundera på om detta är ett problem som är vårat problem, vi har ju checkat in som vi ska men de struntade bara att ge oss boardingpasset då det inte stog något biljetnummer på biljetten..


Helt klart deras problem :)
 
Har det skett någon förändring när det gäller om EBG har lounge tillgång på La Valette Club med SAS biljett?
 

mry

Medlem
Flög MLA-FRA-GOT med LH billigaste economy i påskas. Är EBG och fick inbjudan till loungen.

Reser man med LH så har man tillträde dit som *G, har dock hört att vissa har fått det och andra inte senaste tiden (vi fick det inte) och vi gick in med Diners Club kortet förra våren vi var där för vi kom inte inte med EBG när vi flög med SAS då.

Enligt Browse and find airport lounges - Star Alliance är det som så att man inte har rätt att gå in där med *G nrä man flyger SK metall iaf.
 

niksal

Medlem
EBG i SAS Plus gav access till loungen igår. Jag kan inte säga om det var pga Plus eller EBG, men misstänker att det var EBG som gav accessen.
 

OnlyAFool

Medlem
Jag sitter i loungen nu. Jag flyger ekonomi med Lufthansa. Men tack vare guldkortet fick jag en inbjudan och fick dessutom ta med mig min vän som gäst. Även om loungevärdinnan släppte in oss men behövde ringa till incheckningen och dubbelkolla det. En recension av loungen kommer nog senare i veckan.
 
Toppen