Senaste nytt

Recension: European coastal airlines

Juraj

Medlem
Här kommer min första recension, en recension av en annorlunda produkt. Jag flög Split - Pula - Split i Kroatien med European coastal airlines (ECA, European Coastal Airlines - Croatian scheduled Seaplane service on Adriatic - EC Air). Det är ett nytt bolag som startades som ett EU-projekt och som nu flyger till ett antal destinationer i Kroatien och Italien (deras linjenät är inte helt stabilt än) med sjöflygplan. Det räcker bara med sjöflygplan att få en flygplansnörd upphetsad, men jag är också född i Kroatien och förtjust i dess kust, vilken jag nu fick möjlighet att uppleva ifrån en annorlunda perspektiv. Och det ska ju påpekas att flygningen var en present av frugan :). Nu låter jag bilderna berätta historien...



1.JPG


"Terminalen" är en ny enklare byggnad mitt i Splits färjehamn. Checkin var snabb och smidig och jag hann snacka lite om ECA med den trevliga tjejen som skötte checkin. Jag kom strax innan kl. 7 (avgångstid var kl. 8) och jag var den första resenären som checkades in (SEQ1 :)).



2.JPG


Glöm bussgate eller ombordstigningsbrygga, här är det brygga på riktigt som gäller.



3.JPG


Avgångshallen och lounge i ett - ett café med havsutsikt. Inget guldkort krävdes för inträde :).



4.JPG


Helt ok utbud till rimliga priser (1 kn = 1.23 kr). Jag tog en espresso och fick en croissant på köpet (vet inte om alla får det, jag frågade inte), allt för 10 kr :).



5.JPG


Här taxar (heter det att taxa på vatten?) dagens resekamrat efter en kort flygning från basen som ligger på havet strax intill Splits flygplats. Det var en 19-sittsig Twin Otter på flottörer. Vissa av ECAs Twin Ottrar har både hjul och flottörer, men inte denna, vilket var dagens första besvikelse - linjen mellan Split och Pula mellanlandar nämligen på ön Mali Lošinj om det finns passagerare. Mali Lošinj har en asfalterad bana så jag hade hoppats på att uppleva både vattenlandning och landning på bana med samma flygplan, men så blev det tyvärr inte. Jag fick dock ersättning för min besvikelse på ett annat sätt, mer om det lite senare.



6.JPG


Man får även checka in bagage (lastutrymmet syns på bilden) vilket jag inte behövde göra.



7.JPG


Det var vindstilla denna sömniga söndagsmorgon i Split.



8.JPG


Man fick även en liten macka vid ombordstigning. Jag tänkte att man inte skulle få något så jag hade lite enkel medhavd mat i ryggsäcken. Mackan var helt ok.



9.JPG


Vi var bara 7 passagerare så det fanns gott om plats (man får inga numrerade sittplatser så jag såg till att boarda först :))



10.JPG


Säkerhet.


12.JPG


Annan trafik i hamnen.



13.JPG


På väg - staden Šibenik bakom molnen. Vädret var en annan besvikelse, trots lite sol i Split var det grått den större delen av vägen.



14.JPG


Hjärtö.



15.JPG


Flygplats på ön Mali Lošinj. Som sagt, vi skulle inte landa där denna dag :-(.



16.JPG


Ön Unije med dess gröna flygplats.



17.JPG


Vi är nära nu. Pula har ett skeppsvarv, eller med andra ord - det finns trevligare och mysigare städer i Kroatien.



18.JPG


Jag klev på först men steg av sist.



19.JPG


"Terminalen" i Pula var lite mer blygsam än den i Split. Vindstilla här också. Checkade in direkt, men fick bara SEQ3 denna gång. Vi skulle avgå om 30 minuter men en kille som skulle till doktorn bad kaptenen att vänta i ytterligare 15 minuter vilket kaptenen inte hade något emot, så jag fick tid för en kort promenad. Ingen transfer till staden krävdes här :).



20.JPG


Klockan var 9 denna söndagsmorgon och februari är ju inte säsong i Kroatien, så Pula var ännu mer sömnig än Split.



23.JPG


Fin vy över Pulas mest kända byggnad - en arena från romerska rikets tid.





24.JPG


På väg tillbaka. Denna gång valde jag att sitta på första raden för att ha lite bättre koll på cockpiten (är själv pilot). Just det, man fick ingen macka vid ombordstigning.



25.JPG


Hjärtö på väg tillbaka, mer sol nu.



26.JPG


Min ersättning för att vi inte landade på Mali Lošinj - vi landade i basen för tankning (bolaget har inte tillstånd att tanka i hamnen än), first officer gick ut för att övervaka tankningen och plötsligt händer det - uppgradering - kaptenen frågade mig om jag ville ta first officers plats (förresten, precis då dog batteriet på min kamera). Det blev lite snack med den trevliga kanadensiska kaptenen om hans jobb, om flygning generellt och om hans liv i Kroatien. Strax var det dags att åka igen, jag återvände till min plats för en 4-minuters flygning till hamnen i Split, glad som en lärka. Efter landning tackade jag för en trevlig flygning på svenska till den norske first officer som då blev en aning förvånad :). Det blev ett kort snack med honom också.



27.jpg


Jag använder mig av en bild av Splits strandpromenad (som alltid är full av liv) för att sammanfatta. Jag hade jättestrul med att boka resan tack vare problem med betalning på hemsidan (hemsidan är generellt inte lätt överskådlig, ECA behöver jobba på det). Men personalen som skötte telefonbokningen, checkin-personalen och crew var ju alla supertrevliga. Flygningen i sig var jättespännande (om än lite högljudd) och landningarna på vatten var så mjuka att man inte visste att man landat om man inte tittade på vattenstänket under flottörerna. Trots att vädret inte var perfekt så var utsikten över Kroatiens kust enastående. Jag hoppas att ECA blir kvar ett tag då produkten verkligen levererar (trots lite strul med hemsidan).
 
Last edited:

Timotey

Medlem
Prova, du kommer inte ångra dig. Sedan kan du passa på och besöka antingen Rovinj eller Poreč på väg ner och Motovun på väg tillbaka.
Rovinj och Porec har vi redan kikat på och funderat att besöka. Funderar mest på hur vi ska ta oss till kusten Trieste,Pula eller att flyga till Venedig för att spendera någon natt där innan man tar båt över till Pula och sedan vidare därifrån.
 

Juraj

Medlem
Rovinj och Porec har vi redan kikat på och funderat att besöka. Funderar mest på hur vi ska ta oss till kusten Trieste,Pula eller att flyga till Venedig för att spendera någon natt där innan man tar båt över till Pula och sedan vidare därifrån.

Venedig är visst mycket värd ett besök (det finns båtar från Venedig också till Rovinj och Poreč). Rijeka kan också vara ett alternativ. Sedan om du har mycket tid och vilja, kan du flyga till Zadar/Split och bila upp längs kusten.
 
Toppen