Rapport: Air China affärsklass Stockholm till Sydney via Peking

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Granström, 20 Juli 2015.

  1. Granström

    Granström Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    ARN-PEK-SYD
    CA912 (A330-300), CA173 (A330-200)
    Avgångstid 19:10 torsdag 16/7-15 CEST
    Ankomsttid 06:50 lördag 18/7-15 AEST
    Klass: Affärsklass (Z)
    Poängintjäning: 200% poäng till SAS Eurobonus


    Resan började utan kö i både incheckningen och fast-tracken på terminal 5. Kvinnan i incheckningen var trevlig och satte på både orangea priotaggar och gröna transfertaggar. Bra start på resan!

    Efter trekantsmacka på den lugna pop-up loungen var det dags för boarding. Prio-boarding fungerade någorlunda. Innan prioboarding annonserades var det dock en lång harang på kinesiska. Jag har ingen aning av vad som sades, men eftersom den stora klungan skingrades något så fungerade det aningens i alla fall. Jag misstänker skarpt att de flesta som var kvar i klungan inte hade någon rätt till prioboarding.

    Väl på planet blev jag ombedd att gå till vänster, till en rymlig businesskabin, speciellt då beläggningen var väldigt låg (vi var fem i affärsklass, två par + undertecknad). Blev väldigt vänligt bemött, och fick snabbt champagne och val av tidning. Nöjd med servicen!

    IMG_0569.JPG
    IMG_0570.JPG
    IMG_0571.JPG
    IMG_0572.JPG

    Efter take-off fick vi menyn, och fick välja mellan den västerländska menyn och den kinesiska menyn (båda med två val av huvudrätter). Jag valde middag från den västerländska menyn, och försökte beställa frukost från den kinesiska menyn, vilket tyvärr inte var lastat – så jag fick nöja mig med en västerländsk frukost – kanske bra ändå då jag inte hade någon aning om vad en kinesisk frukost bestod av! Jag bad om att få rött vin till huvudrätten när de frågade vad jag ville ha att dricka. Det innebar att jag fick rött till hela serveringen. Plus i kanten för att de öppnade flaskan framför mig och lät mig godkänna.

    Menyn togs tillbaka direkt efter jag beställt, vilket jag inte uppskattade så mycket. Det hade vart bra att kunna se till exempel dryckesmenyn under fortsättningen av flygningen.

    Låter bilderna tala för sig själva, men maten var överlag helt OK. Att nötterna var kalla och att en av potatisarna inte var färdig helt kan vara det jag hade att anmärka på, annars var allt till belåtenhet.
    En udda händelse var att mellan huvudrätten och efterrätten lämnade flygvärdinnan kvar en smutsig gaffel, vilket fick mig att undra, men jag fick som tur var fick jag nya bestick till efterrätten.

    IMG_0573.JPG
    IMG_0576.JPG
    IMG_0579.JPG
    IMG_0586.JPG

    IFE var långsam och kraschade rätt ofta i menyerna. Kartan var väldigt snygg och relativt lättnavigerad – i stark kontrast mot resten av systemet, så det var på i bakgrunden under flygningen. Utbudet av filmer var magert, men jag hittade två filmer jag kunde tänka mig att titta på, senaste Hobbiten och Selma. Valet förr på Hobbiten, och jag tittade på ungefär halva innan jag lade mig ner för att sova.

    Stolen var ganska hård, men eftersom man kunde ligga ner 180° kunde man sova hyffsat väl, och jag hittade ett skönt mellanläge för att halvligga och titta på filmen.

    Eftersom jag hade valt att bli väck för frukost blev jag väckt tidigt på morgonen (ungefär 02:30 svensk tid har jag för mig) , och hade gott om tid att äta frukost och dricka te. Väckningen var väl tidig i min mening, då jag hade uppskattat en halvtimmas extra sömn. Jag han nästan titta klart på filmen efter frukosten, och såg fram emot att se slutet på nästa flygning.

    IMG_0581.JPG

    Inflygning till Peking skedde 20 minuter före tidtabell, och utan onödigt lång tid innan landning med säkerhetsbältestvång, vilket uppskattades.

    Väl i Peking var det helt fritt från köer, bortsätt från i säkerhetskontrollen, men i prio-kön gick det väldigt snabbt ändå. Mannen i 24hr-transfer sov, så honom fick jag väcka, killen hade nog fått mer sömn en jag hade ändå! Jag skulle gissa att jag var ute i terminalen efter ungefär en kvart.

    Businessloungen i Peking skall jag inte gå in på i detalj, men eftersom det är nästan 8 timmar i Peking kan det vara värt att gå in på vissa detaljer, som att alla västerländska tidningar var från dagen innan, att förseningar annonseras på väldigt hög volym, samt att alla duschar var ”Out of service”. Det var även rätt varmt med hög luftfuktighet, speciellt då de har en damm precis vid ingången till loungen. Duschar saknades verkligen.

    Flygningen till Sydney var från bussgate. Vill man kan man få åka golfbil till gaten. Jag passade då jag lika gärna kan använda apostlahästarna!

    Det var en speciell buss för Businessresenärer och guldkortsinnehavare ut till planet, vilken dock inte på långa vägar innebar sittplats för alla. Vi svängde in mot en A330-200 som såg ut som en riktig rishög, men svängde undan i elfte timmen – och man kunde höra suckar av lättnad i bussen.

    Jag var först på planet och fick inte alls samma vänliga bemötande som på första flighten. Flygvärdinnorna pratade med varandra, och jag var redan halvvägs till mitt säte på andra raden innan jag fick något som helst välkomnande. Beläggningen här var högre, bara en plats i hela kabinen som var ledig.

    Fick ett glas champagne, men inget val av tidning. Tidning fick dock mannen bredvid mig, så det är fullt möjligt att de bara lastar kinesiska tidningar.

    Matserveringen skedde på samma vis som flygningen innan. Menyn drogs tillbaka snabbt och enbart en dryck till all servering. Jag försökte vara väldigt tydlig, vatten till allt förutom huvudrätten, till den vill jag bli serverad rött vin. Det bliv rött vin till allt likt den tidigare flygningen. Nu fick jag dock inte chansen att godkänna vinet, vilket saknades. Drack bara av vattnet. Fick frågan vid förrätten av flygvärdinnan om hon skulle fylla på glaset, så hon tog glaset och kom tillbaka lagom till efterrätten med ett nytt glas vatten.

    Tänkte titta klart på filmen, men den fanns inte i IFE:t på detta plan, som dock hade större utbud än det första. Jag tittade på Kingsman: The secret service i stället. Kartan var inte alls lika bra som på den första flygningen, man kunde inte scrolla runt eller ändra vinklar/inzoomning.

    Anlände i tid till Sydney. Under inflygningen kunde man se staden väldigt väl, och att ha fönsterplats på höger sida som jag hade var guld värt!

    Priobagage fungerade någorlunda (50% av bagagen var priotaggade tills mina båda kom). Immigration var smidigt och tog inte mer än minuten.
     
    BakPackarn, jerixon, Palle Kuling och 33 andra gillar detta.
  2. Goldfinger

    Goldfinger Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en bra recension!
    Jag åker denna rutt med fru och son i December med retur i Januari ( bokad poäng med AMEX 2-4-1 ) och varit skeptisk på att flyga långt med Air China. Din rapport har tagit bort de värsta tvivlen, det går uppenbarligen att stå ut med servicen ;-)
     
  3. SmoothOperator

    SmoothOperator Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    @Granström tack för att du tog dig tiden för att skriva rapporten! Blir nog samma rutt för min del i januari
     
  4. Mike@GOT

    Mike@GOT Medlem

    Tack för trevlig läsning!
     
  5. bnr

    bnr Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Kul med en lite mer ovanlig rapport! Starka kontraster mellan ex-ARN och ex-PEK... synd.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×