Senaste nytt

Röra sig mellan Heathrow Terminal 5 A-B-C?

AABack2ARN

Medlem
Jag tror den största fördelen med att passera säkerhetskontrollen i 5B eller 5C (om möjlighet finnes) är att dessa verkar vara betydligt lugnare. Men som sagt, man styr passagerarna så att de skall göra säkerhetskontrollen i 5A.

Med gångarna under tror jag loungen i 5B helt plötsligt kan få sig ett uppsving eftersom det teoretiskt sett bara tar drygt 5 minuter åt ena eller andra hållet därifrån.
 

AABack2ARN

Medlem
Boardingkortkontrollen tar inte 10 minuter om du har tillgång till fast track. Men för vanliga dödliga (när det är morgonrusning) kan den nog ta så lång tid.
 

AABack2ARN

Medlem
Förra helgen. Lågtrafik. Fast track. C:a 5 minuter.

Men då syftar du på hela processen; Boardingkortkontroll OCH säkerhetskontroll, antar jag?

Vanliga stackare kan behöva stå i kö i 10 minuter innan de ens får visa sitt boardingpass. Och därefter stå i kö för att bli säkerhetskontrollerade... Då kan hela processen utan problem ta upp emot 30 minuter.
 

fcx

Medlem
Men då syftar du på hela processen; Boardingkortkontroll OCH säkerhetskontroll, antar jag?

Vanliga stackare kan behöva stå i kö i 10 minuter innan de ens får visa sitt boardingpass. Och därefter stå i kö för att bli säkerhetskontrollerade... Då kan hela processen utan problem ta upp emot 30 minuter.

Nej. Säkerhetskontrollen tog sedan 10-15 minuter i fast track. Personalen släpade bokstavligen fötterna efter sig. Allt skulle kollas extremt noga (värre än vanligt i UK). Var inställd på att missa flyget.
 

AABack2ARN

Medlem
Att säkerhetskontrollen tar 10-15 minuter även i fast track är väl tyvärr ganska vanligt. Men den där första kontrollen brukar gå betydligt snabbare (den bemannas väl för övrigt av BA).

Reste från (dvs ej transit) LHR i söndags och då var köerna på norra komplexet ganska eländiga. Men jag tyckte inte personalen var grinigare än vanligt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Snabbrecension: Extremt slö security (märkbart hårdare än i övriga Europa) med påföljande långa köer även på "fast track", kan inte rekommendera byte på LHR T5 om bytestiden är under 2 timmar. Deras sena gate-allokering är inte heller någon höjdare med tanke på tiden det tar att röra sig på terminalen.
Vi hann titta in på Galleries North en kvart på ditvägen (tack @doc :) ), trevligt ställe, men struntade i Galleries South på hemvägen, för trötta och för lite tid.
Bästa sättet att uppleva loungerna med våra premisser (flyga economy med OW Sapphire) är troligtvis att ta en Londonhelg med kvällsflyg hem och åka ut till flygplatsen i mycket god tid.
 

henrik l

Medlem
@NyfikenGrau, vet inte om du har haft otur, eller jag har haft tur. Jag brukar antingen komma in för transfer vid 13, eller runt 05, när alla loung haul flighter börjar komma in. Har nog aldrig tagit mer än 15 min och ta sig genom pass- och säkerhetskontroll om man har fast track.
 

NyfikenGrau

Medlem
@NyfikenGrau, vet inte om du har haft otur, eller jag har haft tur. Jag brukar antingen komma in för transfer vid 13, eller runt 05, när alla loung haul flighter börjar komma in. Har nog aldrig tagit mer än 15 min och ta sig genom pass- och säkerhetskontroll om man har fast track.

Det har säkert betydelse när man kommer och dina tider låter generellt bättre än våra; 17:30-19 på ditvägen och 07-09 på hemvägen matchar nog rusningstiderna ganska väl. Men jag tycker ändå det är extremt att 2 timmars transfer ska kännas jäktig när planet dessutom landar 20 minuter före tidtabell. Det känns som att mycket av strulet på Heathrow är kroniskt; cirkla i luften före landningen (uppenbarligen inbakat i BA-tidtabellen dock), vänta på gatetilldelning både inne på flygplatsen och sittandes i planet, överfulla band på security med jämna mellanrum, mycket långa vägar mellan gaterna om man byter longhaul<->shorthaul och inte råkar ha tur med allokeringen.

LHR T5 har snygg design och fräsch(a) lounge(r), men jag föredrar ändå alla andra storflygplatser i Europa när det gäller byten (även den onämnbara i Paris alltså) för att de helt enkelt funkar bättre.
 
Toppen