Senaste nytt

Råd vid skada på på hyrbil med hög självrisk.

agehall

Medlem
Fast det där är ju vad som i USA kallas bait-and-switch väl? Är det tillåtet i EU? Det känns som att om man köper och betalar en produkt via en hemsida så är det detta avtal som gäller. Annars bör man ta och sätta åt Budget i Sverige. Det är ju direkt bedrägligt att göra detta imho.
 

fcx

Medlem
Fast det där är ju vad som i USA kallas bait-and-switch väl? Är det tillåtet i EU? Det känns som att om man köper och betalar en produkt via en hemsida så är det detta avtal som gäller. Annars bör man ta och sätta åt Budget i Sverige. Det är ju direkt bedrägligt att göra detta imho.

Det låter nästan som om det skulle vara "codeshare vid bokning av hyrbil".
 

Homer

Medlem
Fast det där är ju vad som i USA kallas bait-and-switch väl? Är det tillåtet i EU? Det känns som att om man köper och betalar en produkt via en hemsida så är det detta avtal som gäller. Annars bör man ta och sätta åt Budget i Sverige. Det är ju direkt bedrägligt att göra detta imho.

Bluff och båg kallas det i Sverige.
 

jth

Medlem
Så barn...Vad har vi lärt oss av detta?.

BOCKAFÖRSJÄVLRISKREDUSERINGNÄRDUHYRENBILDITTPUCKO!!!!!

Lite onödigt hårda ord så här i efterhand när allt redan är ett faktum...

Visst är det en djungel att veta vad "självriskreducering" betyder, och jag ska själv hyra bil i Italien (med AVIS) så jag försökte förstå vad som gäller. Det betyder faktiskt INTE att självrisken försvinner utan det är - just det- €1500 som då heter CDR. Annars får man betala hela beloppet själv.
Om man vill ha det som i USA kallas CDW så får man själv säga till om det och betala den ganska höga dagliga avgiften (som man fö inte får veta om i förväg).
Det är nog en bra ide att ha ett kort eller försäkring som täcker dessa avgifter, jag tror det kommer löna sig om man så bara hyr bil några gånger per år.
 

Homer

Medlem
Så barn...Vad har vi lärt oss av detta?.

BOCKAFÖRSJÄVLRISKREDUSERINGNÄRDUHYRENBILDITTPUCKO!!!!!


Det är snarare du som är ett pucko eftersom du uppengarligen inte fattat vad självriskreducering innebär.
Det är just det han har, självriskreliminering är det han borde haft.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Lite onödigt hårda ord så här i efterhand när allt redan är ett faktum...

Visst är det en djungel att veta vad "självriskreducering" betyder, och jag ska själv hyra bil i Italien (med AVIS) så jag försökte förstå vad som gäller. Det betyder faktiskt INTE att självrisken försvinner utan det är - just det- €1500 som då heter CDR. Annars får man betala hela beloppet själv.
Om man vill ha det som i USA kallas CDW så får man själv säga till om det och betala den ganska höga dagliga avgiften (som man fö inte får veta om i förväg).
Det är nog en bra ide att ha ett kort eller försäkring som täcker dessa avgifter, jag tror det kommer löna sig om man så bara hyr bil några gånger per år.

Det där stämmer inte riktigt, CDW heter det nästan överallt (utom i Sverige där det tydligen kallas CDR)
skillnaden är att i USA är det ingen självrisk.
Här är en förteckning över vad försäkringar kostar och kallas i olika Europeiska länder.
Terms & Conditions Avis Europe

hyra bil i USA diskuteras i den här tråden
 

Homer

Medlem
Här är ett fall likande Ola:s

Confusion over car hire extras

Avis UK investigated the matter with its Italian counterpart. It said that by signing the agreement Mrs Barkey had agreed to take out Super CDW, Windscreen Protection and Roadside Safety Net (RSN) cover.
However, Avis recognises that Mrs Barkey felt strongly that the extra charges were not clearly explained in this instance. In view of the inconvenience caused, Avis has agreed a full refund of the extra 340.55 euros.
 

jth

Medlem
Det där stämmer inte riktigt, CDW heter det nästan överallt (utom i Sverige där det tydligen kallas CDR)
skillnaden är att i USA är det ingen självrisk.

Tack för en intressant länk, det står för Italien att CDW självrisken är 850 euro för en C-klass bil fast jag fick 1500 euro från avis.se. Jag provbokade dock vis avisba.com och där ser jag i villkoren samma siffor som i länken - för CDW är självrisken €850. Och så kan man sen teckna en "super-CDW" som tar bort självrisken för €14/dag. Djungel, sa Bull...
Förresten så har man tydligen en hyrbilsförsäkring via BA-visa kortet också, kan vara värt att kolla upp!
 
Toppen