Senaste nytt

Råd till en amatör??

Jacob

Medlem
Hur gör man det? Man uppger inget bonusnr alls vid bokning och efterregistrerar?
Eller så ber du incheckningspersonalen lägga in det, de bör kunna få det rätt.

Klarar incheckningspersonalen inte av det lägger du in bonuskortet för det flygbolag du flyger först och sedan vid mellanlandningen går du till loungen eller transferdisken och ber personalen ändra bonuskortet för den andra flygningen.

Jag har gjort detta tidigare och det är inga som helst problem.
 

Senator

Moderator
Hur gör man det? Man uppger inget bonusnr alls vid bokning och efterregistrerar?

Fixas vid incheckning eller vid gaten. t.ex. ARN-FRA med SAS, lägg in SAS EB, sen be LH att ändra i Frankfurt till Miles & More.

Miles & More passar för kunder som:
Reser mycket på LH Gruppen
Helst dyra ekonomibiljetter (B och Y)
I affärsklass (numera dyra biljetter här också)
Eller reser Förstaklass med ovan bolag

Reser man "så billigt som möjligt" är SAS Eurobonus bättre.
 

ALU

Medlem
Om du fixar en multi-segment via ITA Matrix så kan de flesta nätresebyråer göra den bokningen så länge du lämnar IATA uppgifterna till dom. De lär dock ta en avgift på 150-200 kronor, men det kan det vara värt.

Hur är det med det? Jag har då och då fått svar att resan (till det pris) ITA Matrixen visar, inte finns och det blivit dyrare. Ofta rätt så mycket dessutom. Innebär det att jag borde prata med en annan reseagent....?
 

Dr. Miles

Expert
Hur är det med det? Jag har då och då fått svar att resan (till det pris) ITA Matrixen visar, inte finns och det blivit dyrare. Ofta rätt så mycket dessutom. Innebär det att jag borde prata med en annan reseagent....?

Du kan också ringa till flygbolaget.

Det kan hända då och då att ITA visar phantom priser(t ex SWISS fare) och det kanske beror på "Married segments".
T ex trots att du kunde hitta P klass plats både på Stockholm-Zurich och på Zurich-Barcelona separat, kan systemet inte hitta P klass plats på Stockoholm-Zurich-Barcelona.
 

Stefan62

Medlem

Fredag ARN-HEL med Finnar i Y
Fredag ARN-LHR med BA i C
Lördag LHR-GVA-VIE-ZRH-NCE/PMI/ATH/MXP Swiss i C
Söndag NCE/PMI/ATH/MXP-ZRH-VIE-GVA-LHR Swiss i C
Söndag LHR-HEL BA i C
Måndag HEL-ARN med Finnair i Y


Nu har jag fixat och trixat, enligt Din modell/idé, men jag kan inte få fram ett pris som är ok...det blir ca 3500 - 4000 € och jag har även testat olika datum.
 

agehall

Medlem
Har du bokat allt i en och samma bokning eller har du flera olika? Jag kan tänka mig att om man gör allt i en bokning blir det extremt dyrt.
 

Dr. Miles

Expert
  1. Stockholm-Helsingfors t/r med Finnair i Economy(W klass) kostar ca 600 SEK inkl. skatter
  2. Helsingfors-London t/r med British Airways i Business(I klass) kostar från ca 3.600 SEK inkl. skatter
  3. Helsingfors-Barcelona/Nice/Palma de Mallorca/Aten t/r med SWISS i Business(Z klass) kostar från ca 6.000 SEK inkl. skatter
Sedan är det bara hitta datum då det finns dessa bokningsklasser. :)
 

Senator

Moderator
Stefan62,

ARN-HEL Finnair T/R en bokning
HEL-ARN BA T/R en bokning
Alla Swiss flyg en bokning

AHO, London är ett Mecca för bra priser med Swiss inom Europa,
London - Milan i Z kostar 2707kr ex bränsle och skatter (ZSWISSUK) eller 3662kr (DSWISSUK)

För D-klass (DSWISSUK) står följande:
THE FARE COMPONENT MUST BE ON ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY LX FLIGHT.

UNLIMITED TRANSFERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT.
FARE BREAK SURFACE SECTORS NOT PERMITTED AND EMBEDDED
SURFACE SECTORS PERMITTED ON THE FARE COMPONENT.


Ovan tolkar jag att t.ex. kan man flyga GVA-VIE med code share LX operated by OS.

London-Stockholm priser i Z kostar 2845kr ex bränsle och skatter (ZSWISSUK) eller 4267kr (DSWISSUK)
Erfarenheten är att total pris för LHR-ZRH-ARN-ZRH-ARN med DSWISSUK har kostat mig ca 5500kr med bränsle och skatt lite beroende av GBP/SEK valutakurs.

Nu ger Z 1500 miles medan D 2000 miles till M&M, så nu letar jag efter några billiga Mileage Runs för nästa år.
 

ALU

Medlem
Du kan också ringa till flygbolaget.

Det kan hända då och då att ITA visar phantom priser(t ex SWISS fare) och det kanske beror på "Married segments".
T ex trots att du kunde hitta P klass plats både på Stockholm-Zurich och på Zurich-Barcelona separat, kan systemet inte hitta P klass plats på Stockoholm-Zurich-Barcelona.

Jag fick precis svar från min resebyrå att den önskade resan jag mailat honom blev dyrare pga felaktig farebasis inrikes i US där matrixen visat ett ekonomipris istället för business. Jag antar att det inte är något att göra, eller kan man ligga på dem att försöka få igenom bokningen ändå?
 
Toppen