Råd till en amatör??

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av wenne87, 26 Augusti 2012.

  1. wenne87

    wenne87 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

    Hur och vart bokar man så man kan få in alla dessa omvägar som folk verkar boka? Knappast de vanliga nätresebyråerna.
    Jag menar, ARN-CPH via halva europa och liknande? Vart sitter ni och kalkylerar allt detta?

    // Per
     
  2. Jacob

    Jacob Medlem

    Expedia.se och deras multisegment funktion ("flera resmål") brukar funka för mig.
     
  3. Om jag skall boka Lufthansa gruppen inom Europa och/eller Star Alliance Joint Venture till Nordamerika använder jag lufthansa.se med multisegment funktion, samt alternativ "Lufthansa Group". Gäller dock max 6 segment, som är samma som Expedia.se

    Ibland ringer jag United (f.d. Continental) på deras lokal nummer om jag har en komplex Nordamerika bokning med flera bolag. Dom har aldrig tagit en bokningsavgift av mig...

    För American Airlines/British Airways/IB joint venture kan både American Airlines hemsida för Sverige:
    Airline Tickets and Airline Reservations from American Airlines | AA.com
    eller British Airways:
    British Airways - Flyg- och semesterresor - ba.com
    användas
     
  4. Om du fixar en multi-segment via ITA Matrix så kan de flesta nätresebyråer göra den bokningen så länge du lämnar IATA uppgifterna till dom. De lär dock ta en avgift på 150-200 kronor, men det kan det vara värt.
     
  5. Mark

    Mark Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag är en frekvent flygare och EBG, men total amatör vad gäller att "trixa" med rutterna för att maximera poängintjäning. Vore därför fantastiskt om du (eller någon annan) kan ge ett konkret exempel på hur man t.ex. flyger en så billig biljett som möjligt som ger så mkt bonuspoäng som möjligt på valfri sträcka från ARN, dvs hur gör man t.ex en effektiv "milage run" under en helg?
     
    Last edited: 4 September 2012
  6. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag är intresserad av motsvarande men med vinklingen så mycket flyg som möjligt och helt utan fokus på poängen.
     
  7. Mark och Stefan62, det finns en hel rad trådar om detta här inne. Det kommer jo helt bero på vilket program man vill tjäna poäng till; det är t.ex. stor skillnad på en SAS Eurobonus medlem och en Lufthansa Miles & More medlem, eller British Airways Executive Club kontra Finnair Club medlem. Så det är första frågan.

    Sen är det jo numera så att t.ex. SAS handlar allt om segment då man tjänar 100% på även billiga biljetter medan på British Airways handlar det om Tier Points och då är det C eller F som gäller, även så på Lufthansa Miles & More. Finnair samt Flying Blue kan jag för lite om att kommentera.

    Frågan blir vad man vill uppnå:
    Poäng/Miles
    Tier Points
    Segment

    Mitt tips är att använda ITA Matrix sen ringa det bolag man har flest segment med. Köper man biljetter för över 5,000kt gör det väl inget att betala 250k i avgift.

    Jag kommer själv köra någon TP och Mileage run till vintern. Om jag skall behålla mitt Miles & More Senator kort samt British Airways Gold och Hilton Honor Diamond VIP blir det några extra resor under 2013 för att behålla detta då mina uppdrag fram till sommaren 2013 har lite resor. Så här är min tanke för en helg:

    Fredag ARN-HEL med Finnar i Y
    Fredag ARN-LHR med British Airways i C
    Lördag LHR-GVA-VIE-ZRH-NCE/PMI/ATH/MXP Swiss i C
    Söndag NCE/PMI/ATH/MXP-ZRH-VIE-GVA-LHR Swiss i C
    Söndag LHR-HEL British Airways i C
    Måndag HEL-ARN med Finnair i Y

    Intjäning BA
    Finnair 2 x 10TP = 20 TP, ca 1,000kr
    British Airways 2 x 80TP = 3,300kr

    Intjäning Miles & More
    Bokar ovan 8 segment i D för ca 6,000kr
    8 x 2,500 = 20,000 Miles & More miles som Senator
     
  8. Mark

    Mark Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack Senator för att du tar dig tid att ge goda råd och exempel! Det uppskattas mkt! Jag har även plöjt igenom forumet och de andra trådarna med många bra tips.

    Jag är EBG sen många år, dvs medl i SAS Eurobonus, så för mig handlar det primärt om poäng/miles, dels för att behålla status och dels för att kunna nyttja dem till awards.

    Två följdfrågor;

    1. Är det skillnad i förmånerna att vara EBG eller motsvarande i LHs MM-program? Finns det anledning att överväga att byta eller rent av vara med i båda samtidigt?

    2. Om man är med i både EuroBonus och MM och har låt säga en flygning ARN-FRA-JFK där SAS flyger första leggen och Lufthansa andra, kan man då få bonuspoängen delade så att SK-flightens poäng kommer till EuroBonus och resp för Lufthansa-flightens till MM?
     
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja och ja. Anledningarna till varför man vill göra detta kan dock vara många och olika för olika personer, så det är inget man generellt kan säga varför. Det finns dock ingen anledning att INTE gå med i flera program.

    Jag råder dig att läsa lite mer i trådar som redan finns här så kommer du nog att få en bild av de olika anledningar som finns och förstå om det verkar vettigt för dig att använda flera program.

    Ja.
     
  10. Mark

    Mark Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur gör man det? Man uppger inget bonusnr alls vid bokning och efterregistrerar?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×