Senaste nytt

Råd om försenat flyg och missad anslutning imorgon 1/6 tap

jumbooze

Medlem
Hej vänner,
Tänkte ej skriva en live rapport imorgon om resan med TAP men fick precis en alert från Tripit om försening imorgon som gör att jag missar anslutning.

Så här:
Jag skulle resa med TAP Copenhagen-Lisabon-Miami imorgon

Nu så är första flyget redan aviserat som försenat längre än andra flygets avresetid. Dvs connection ryker.

Jag har en businessclass biljett ( cash )
Är EBD
Har ej hört av bolaget
Har boardingpass redan

Ursprunglig avgång 06:00.

Vet någon mer om varför planet är försenat? Dvs kan EU regler gälla?

Hur skulle ni gjort?
Väntat till imorgon och flygplatsen eller jaga ombokning redan nu per telefon?

Jaga ombokning med annat Tap flyg till usa och sen United inrikes eller annan star alliance?

Tacksam för synpunkter och om någon vet varför förseningen är så är det guld...
Mvh
Jumbooze
 
  • Gilla
Reactions: Gus

taxvalp

Medlem
Jag skulle ha tagit det kallt. De borde ju ha satt igång med att leta alternativa flighter och som statusresenär med betald business bör du vara prioriterad. Skadar förstås inte att proaktiv leta andra flighter så länge.

Ser på Expertflyer att flighten LIS-CPH i kväll är (just nu) 40 min sen om det påverkar. Låter som ett EU 261/2004-fall såvida inget oväntat kommer fram.
 

fcx

Medlem
Den enklaste ombokningen vore ju att sätta dig på SAS-flyget CPH-LIS imorgon, då hinner du med anslutningen till MIA.

Hur viktigt är det att komma fram i tid?

Är det viktigt bör man redan nu kolla på en möjlig ombokning.

Annars är det bara att dyka upp på flygplatsen och spela dum/arg.
 

jumbooze

Medlem
Det är inte akut men kommer gärna fram någon gång under dagen då jag bokat Conrad första natten
Det är semester första dagarna
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Agö

Medlem
Det är inte akut men kommer gärna fram någon gång under dagen då jag bokat Conrad första natten
Mmm. Bekymret är väl att de säkert vill att du flyger ned till Lissabon. Väl där är det ju förmodligen inte alldeles enkelt att ta sig till Miami samma dag om du missar din connection. Kolla upp möjligheterna att ta sig från Lissabon vid beräknad ankomst till Miami med andra bolag.
 

Direktorn

Medlem
Jag skulle söka kontakt nu med Tap och berätta att det är viktigt att du är framme i tid. Dumt att bli strandad i Portugal.
 

jumbooze

Medlem
Den enklaste ombokningen vore ju att sätta dig på SAS-flyget CPH-LIS imorgon, då hinner du med anslutningen till MIA.

Hur viktigt är det att komma fram i tid?

Är det viktigt bör man redan nu kolla på en möjlig ombokning.

Annars är det bara att dyka upp på flygplatsen och spela dum/arg.
Sitter på mobilen, vad är mct på Lisabon, är sasflyget valid connection?

Får kanske satsa på att spela arg, för spela dum är jag inte bra på. ;)
 
Toppen