Senaste nytt

Råd av resekamera önskas

Dr. Miles

Expert
Jag har haft Canon PowerShot S100 ett tag men jag är inte riktigt nöjd med prestanda av inomhusbilder, speciellt när det gäller skärpa.

Har ni något tips om något kompaktkamera som uppfyller följande krav, är jag mycket tacksam.
Det har säkert kommit många nya modeller så hoppas jag att det kommer mer nytt tips.

Krav:
  • Budget max 3.000 SEK inkl. moms.
  • Det ska vara en kompaktkamera.
  • Det ska ge bra kvalitet av bild vid fotografering inomhus.
  • Med vidvinkellins.
  • Minst 5x optisk zoom
  • Minneskort format måste vara SD (normal, mini, micro, spelar inte så stor roll).
 

agehall

Medlem
Jag tycker det låter lite skumt att du inte får till bra bilder med den. F/2.0 är rätt bra bländare och borde ge fina bilder även i dåligt ljus. Ska du få bättre prylar behöver du troligen en större sensor och bättre optik, vilket snabbt tar dig till en riktig systemkamera.

Ta med kameran på nästa träff så får vi ta och kika på ifall det finns några inställningar som går att fixa med. Det borde inte vara några som helst problem att få riktigt bra bilder med den imho.
 
Jag har haft Canon PowerShot S100 ett tag men jag är inte riktigt nöjd med prestanda av inomhusbilder, speciellt när det gäller skärpa.

Har ni något tips om något kompaktkamera som uppfyller följande krav, är jag mycket tacksam.
Det har säkert kommit många nya modeller så hoppas jag att det kommer mer nytt tips.

Krav:
  • Budget max 3.000 SEK inkl. moms.
  • Det ska vara en kompaktkamera.
  • Det ska ge bra kvalitet av bild vid fotografering inomhus.
  • Med vidvinkellins.
  • Minst 5x optisk zoom
  • Minneskort format måste vara SD (normal, mini, micro, spelar inte så stor roll).

kan du posta testbilder tagna inomhus så man får se ?

men man ska dock inte förvänta sig för mycket av en kompakt med vad jag gissar dålig inbyggd blixt ?
 
Jag tycker det låter lite skumt att du inte får till bra bilder med den. F/2.0 är rätt bra bländare och borde ge fina bilder även i dåligt ljus. Ska du få bättre prylar behöver du troligen en större sensor och bättre optik, vilket snabbt tar dig till en riktig systemkamera.

Ta med kameran på nästa träff så får vi ta och kika på ifall det finns några inställningar som går att fixa med. Det borde inte vara några som helst problem att få riktigt bra bilder med den imho.
Dr.Miles, ta gärna med en hammare, stämjärn och fil. Med tanke på vår medlemmars expertis går du hem med minst en Leica ;)
 

Homer

Medlem
Jag har haft Canon PowerShot S100 ett tag men jag är inte riktigt nöjd med prestanda av inomhusbilder, speciellt när det gäller skärpa.

Har ni något tips om något kompaktkamera som uppfyller följande krav, är jag mycket tacksam.
Det har säkert kommit många nya modeller så hoppas jag att det kommer mer nytt tips.

Krav:
  • Budget max 3.000 SEK inkl. moms.
  • Det ska vara en kompaktkamera.
  • Det ska ge bra kvalitet av bild vid fotografering inomhus.
  • Med vidvinkellins.
  • Minst 5x optisk zoom
  • Minneskort format måste vara SD (normal, mini, micro, spelar inte så stor roll).

En kamera som är lite dyrare men mycket bättre alltså, går detta ihop ;)
Dessutom en kompaktkamera.


jag tittade (men köpte ingen) själv lite på Sony RX100, den har en fullstor, 1 tums, sensor och f/1.8 Zeiss lins.
men då handlar det snarare om minst 4kkr, troligtvis närmare 5kkr om du ska köpa den i Sverige.

Sony's RX100 Is the Best Point-and-Shoot Camera | The Wirecutter
Sony RX100 Selected by Time as One of the 50 Best Inventions of 2012
Sony RX100

Head to Head: Sony RX100 Vs. Canon S100 - DigitalCamerainfo.com
 
Toppen