Senaste nytt

Råd av resekamera önskas

Dr. Miles

Expert
Nu behöver jag råd och tips av BC.se medlemmar.

Jag använder idag Panasonic Lumix TZ7 som min resekamera.
Jag skaffade den från Japan i 2009 och det har fungerat bra.

Men under senaste tiden började jag att märka att denna kamera är inte så bra när det gäller att ta foto inomhus(läs: inom kabinen). Det blir ofta disigt.

Jag har förstått att det finns en hel del medlemmar som har goda kunskaper om kameror, så vill jag gärna höra era tips och råd om vilken kamera är bra för mig.

Krav:
  • Budget max 2.000 SEK inkl. moms. :(
    Det är pga kameran användas enbart av mig och för mina resor, därför min frus godkännande är max det beloppet.
  • Det ska vara en kompaktkamera.
    Jag orkar/törs inte att ta med systemkamera med massa tillbehör. Mina resor innehåller nästan 100% resa till/från/inom Kina, så vill jag inte ta med dyra och stora kameror.
  • Det ska ge bra kvalitet av bild vid fotografering inomhus.
    Just denna kamera kommer att användas mest i flygplanskabinen är det ett absolut krav.
  • Med vidvinkellens.
    Det blir svårt att ta en kabinbild utan vidvinkellens annars.
  • Minst 5x optisk zoom
    Inte som kinesiska mobiltelefon med inbyggd 10000x digital zoom. (Helt värdelös med andra ord...)
  • Minneskortformat måste vara SD(normal, mini, micro, spelar inte så stor roll).
    Det blir enklare för mig att överföra bilder om det är ett SD minneskort.

Jag har ingen religon om ett visst märke. Om den är bra så spelar ingen roll om kameran heter t ex "Ryanair". :p

Tack på förhand!
 

Chrille

Medlem
Tänker du dig att den ska ta bra bilder även om man stänger av blixten? Jag brukar inte fotografera i kabinen, men kan tänka mig att det kan vara lite störande med blixt. Eller också inte, jag har som sagt ingen erfarenhet...

Köpte en Casio Exilim EX-G1 (vattentät, stöttålig) häromåret men blev inte helt nöjd med bildkvaliteten, så jag ersatte den med en Nikon AW100 som jag tycker är bra. Den senare ligger dock över 2000 kr än så länge. I mina krav ingår att kunna använda kameran för undervattensfilmklipp, men det skadar ju inte att en resekamera är lite fukt- och stötsäker i allmänhet.
 

Jonas C

Medlem
Hmm, om du är villig att lägga ut omkr 3000-3500kr på en kamera så skulle jag rekommendera Nikons spegellösa J1 med 10-30mm objektiv. En perfekt kompromiss mellan kompakt och systemkamera. Den är liten, lätt, men har aningen större sensor än de flesta kompaktkameror. Vad det innebär är att du får bättre låg ljus prestanda, kortare skärpedjup och mer detaljrikedom.

Är själv inte så vass på kompaktkameror, men för 2000 ska du nog kunna hitta en bra Canon Ixus, de mer överlägsna kompaktkamerorna enligt mig.
 

ACervin

Medlem
De flesta kompaktkameror av kända varumärken är skapliga idag. Fördröjning på avtrycket och en autofokus som inte kan bestämma sig är väl det som irriterar mest + krångliga menyer. Jag precis köpt 5 st Canon PowerShot A3400 IS till jobbet. Liten, bra närgräns på 3 cm och en del funktioner som att stänga av blixten lätt tillgängliga. Autofokus som bestämmer sig Kostar nu 1295 på Scandinavian Photo
 

Dr. Miles

Expert
Tänker du dig att den ska ta bra bilder även om man stänger av blixten? Jag brukar inte fotografera i kabinen, men kan tänka mig att det kan vara lite störande med blixt. Eller också inte, jag har som sagt ingen erfarenhet...
Ja, helst bra bilder utan blixt. Jag vill inte störa andra medresenärer.
 

Palazzi

Medlem
Den kamera som fått bäst recensioner i det prissegmentet tror jag är Olympus SZ-20: 12.5 optisk , 14mp, SD-kort, 1080p videoupptagning med stereomikrofon och stöd för 3D bilder (vad man nu ska med det till).

Jag läste fyra tester med kameran när den kostade 2895kr och då fick den alltid 8-10/10 i betyg. Nu ser jag att den kostar 1495kr på cdon.se... Sen får du ju lite EB-poäng också.

Olympus SZ-20 Black - Hemelektronik - CDON.COM
 
I den budgeten hade jag inte tittat på något annat än följande:

Panasonic Lumix DMC-GF3 + 14/2,5 sålde NetOnNet för endast 1999:- för 1 månad sen.
Fantastiskt bra deal, nu är den på 2390:- som lägst.. fortfarande bra, speciellt via Japan Photo, se lite längre ner:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=918882

Japan Photo tar 2390:- och då får du en fotobok (värd ca 300:) + Adobe Lightroom 3 (värd ca 900:) på köpet!
Om du inte behöver dessa två ovan kan du slänga ut det till försäljning eller kanske ge bort i present?
http://www.japanphoto.se/product/di...c-lumix-dmc-gf3-svart-med-14mm-f-2,5-pancake/

"Nackdelen" då du ville ha zoom: Det är fast objektiv, dock förbannat skarpt och tvivlar starkt på att du får bättre bilder såvida du inte går upp mot 3, 3.5k...(minst)

Edit: Har du stora händer, så kan det vara värt att testa den först.
Kameran är ganska liten, men jag har rätt stora och den fungerar för mig utan problem. :)
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag har inga direkta råd om specifika produkter, men jag kan säga vad du vill titta på för egenskaper.

För det första, IGNORERA MegaPixels. Det är det absolut sämsta måttet man kan använda imho. Högre värde innebär inte på något sätt bättre bilder.

Se till att hitta en kamera med ljusstark optik. Av naturen kommer det att vara svårt på en kompaktkamera, men det finns de som har bländare f/2.0. (ju lägre siffror efter f/ dessto ljusstarkare är de) Om du vill kunna ta bra bilder inomhus utan blixt så är nästan f/2.0 ett krav, helst f/1.8 eller f/1.4, men det är nog svårt att hitta med din budget.

Det kan även vara värt att kolla vilka ISO-nivåer som stöds och hur pass dåligt det blir när man ökar den. Nikons kameror är ganska extrema på detta, man kan ta bilder i ISO 3200 utan att det ser speciellt dåligt ut. Du vill nog ha en kamera som iaf fixar ISO 800 utan att det blir jättemycket brus i bilderna.

Nu har jag inte kollat specar på kameror på ett tag, men jag tror Andreas är inne på rätt spår med en Panasonic. De gör faktiskt riktigt bra kompaktkameror.
 

Chrille

Medlem
Ja, helst bra bilder utan blixt. Jag vill inte störa andra medresenärer.

De kompakter jag provat har varit riktigt dåliga på detta. Då kan det vara bättre att kika mot en kamera med större sensor och kanske vibrationsreducering, t ex den Nikon J1 med VR-optik som nämndes ovan. Elgiganten hade kampanj för någon vecka sedan, 2500:-, ångrar att jag inte slog till. Kanske kommer kampanjen tillbaka i o m att nya modeller introduceras?
 
De kompakter jag provat har varit riktigt dåliga på detta. Då kan det vara bättre att kika mot en kamera med större sensor och kanske vibrationsreducering, t ex den Nikon J1 med VR-optik som nämndes ovan. Elgiganten hade kampanj för någon vecka sedan, 2500:-, ångrar att jag inte slog till. Kanske kommer kampanjen tillbaka i o m att nya modeller introduceras?

J1: http://www.google.se/imgres?q=Nikon...189&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:15,s:0,i:119

Resekamera? Pga 10-30 objektivet så kommer du aldrig få ner den i byxfickan, inte heller i kavajen?
Då kan man ju lika gärna ha systemkamera..

När jag pratar resekamera så är det någonting jag kan ha i jeansfickan och dra fram på två sekunder och fota. :)
 
Toppen