Rättigheter vid 11 timmars försening ?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Impendill, 30 December 2014.

  1. Impendill

    Impendill Medlem

    Hej!

    Jag fick ett samtal av min bror häromdagen angående att han blivit försenad på sin resa från GOT-CMB. Jag vill hjälpa honom att reda ut vilka eventuella ersättningar/rättigheter han har i ett sådant läge. Därför vänder jag mig till experterna här!

    Han har köpt en t/r biljett genom ebookers.com och betalat med sitt SAS-Amexkort.

    Så här var det tänkt att han skulle åka:
    GOT-BRU 28/12, 18:15 - 19:55, Brussels Airlines 2318
    BRU-AUH 28/12, 21:10 - 06:50, Etihad Airways 56
    AUH-CMB 29/12, 14:55 - 20:55, Etihad Airways 264

    Avgången från Göteborg blev ca 2 timmar sen vilket gjorde att han missade sin anslutning i Brussel.
    Istället blev han ombokad till Qatar airways 194 från Brussel till Doha 29/12, avgång 14:55.
    Och sedan från Doha - Colombo med Qatar airways 658 med ankomst till Colombo 30/12 ,08:10, ca 11 timmar efter ordinarie ankomst.

    Han har ett intyg från Brussel Airlines att anslutningen missades pga sent inkommande flyg, det står inte beskrivet någonstans om varför eller liknande. Han fick bo en natt på Sheraton som flygbolaget stod för.

    Alla flyg är på samma biljett.

    Hur ska han hantera ärendet ? Har han rätt till någon ersättning eller liknande?

    Bagaget kom heller inte fram. Nu har det gått 10 timmar sedan han landade och de vet inte riktigt vart den tagit vägen utan ska höra av sig när den kommer och köra ut den till honom.

    Tips mottaget tacksamt!
     
  2. Lonelyflyer

    Lonelyflyer Medlem

    Ort:
    BMA
    Land:
    Sverige Sverige
    Tycker det verkar som att din bror fått ombokat och även hotellnatt fixat av flygbolaget, det är ju en skyldighet de har.
    Vet inte vad gäller ersättning vid såna tillfällen men när man kommit iväg skulle ja tro att man "accepterat ändringen"

    Kommer inte väskan fram kan man oftast få ersättning , så länge han anmält det vid ankomsten. Där brukar man få möjlighet att köpa det som behövs. spara kvittona för att skicka in
    Beror kanske på bolag också,
     
  3. Impendill

    Impendill Medlem

    Han har anmält att bagaget inte kommit fram, men vad jag förstod fick han ingenting skriftligt på det.
    Men med bagagetag borde han ju i efterhand kunna påvisa att den varit på vift?
     
  4. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Han ska ordna med PIR för ev bagageersättning. Fås av flygbolaget på ankomstflygplatsen.
     
  5. Impendill

    Impendill Medlem

    Han skulle försöka att ordna det vid ett senare tillfälle. Vi får se vad som händer.

    Jag läser på Problem under resan - EU-upplysningen vid Sveriges riksdag där står

    "
    Ersättning till flygpassagare
    Ersättningens storlek beror på resans längd.

    • 250 euro ska betalas ut för alla flygningar på högst 150 mil. Om en överbokning eller ett inställt flyg orsakar en försening som inte överstiger 2 timmar kan halva ersättningen utgå.
    • 400 euro ska betalas ut för alla flygningar på mellan 150 och 350 mil. Om förseningen inte överstiger 3 timmar kan halva ersättningen utgå.
    • 600 euro ska betalas ut för alla flygningar längre än 350 mil. Om förseningen inte överstiger 4 timmar kan halva ersättningen utgå."
    Ska man tolka det som att han är berättigad till 600 Euro i ersättning?
     
  6. taxvalp

    taxvalp Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Torde ju vara ersättning enligt EU261/2004 som är aktuellt, alltså 600€. Brukar dock krävas en del bråkande för att få ut pengarna, se övriga trådar i forumet...

    Dessutom brukar ju det finnas en försäkring via kortet som ger ersättning dels för förseningen samt för inköp av kläder och annat i väntan på väskan. Kolla försäkringsvillkoren på nätet.
     
    Impendill gillar detta.
  7. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad var anledningen att flyget kom in sent?
     
  8. Impendill

    Impendill Medlem

    Jag vet inte. Jag ska höra med honom.
     
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är rätt avgörande för om han har någon rätt till ersättning öht. Återkom när du vet.
     
    Impendill gillar detta.
  10. Impendill

    Impendill Medlem

    Jag messade honom för några timmar sedan, uppdaterar när jag fått svar.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×