Senaste nytt

Rättigheter när taxi stoppas av olika anledningar?

JonW

Medlem
Ja, även poliser kan ju ha dåligt omdöme! Du borde självklart inte ha fått köra vidare.
Se ovan, Men framförallt är de bekväma, det skulle leda till en massa problem med övergivna bilar olämpligt dumpade ute på vägarna.
Dessutom får ju polisen inte utsätta andra för fara. Många kontroller sker ju t ex mitt ute i skogen på vintern där allmänna kommunikationer saknas. Polisen skulle i sådant läge tvingas köra hem folk för att de inte skulle frysa ihjäl.
Minns även den enorma kritiken mot Kronofogden som strandsatte en hel familj på väg till sjukhus ute på vägen för att man ville åt deras bil.
 

AABack2ARN

Medlem
För att återgå till ämnet.
Känns ju lite surt att jag som kund skall behöva ta reda på utförande underbolags trafikförsäkringsbolag. Jag som kund vill ha Taxi Stockholm som motpart om det är genom den växeln jag beställer.
 
Rent krasst så har man väl ingen automatisk skyldighet att taxibolagen ersätter dig ifall någon uförutsätt händer påväg till flygplatsen och där du missar flyget. Då går väl en eventuell reseförsäkring in. Och det i sin tur beror på vad för skydd du har i en sådan reseförsäkring. Om man kollar till fd. Europeiska/nv ERV semesterförsäkring har de en del i sin reseförsäkring som heter "Kom ikapp resan". Där står:

Du får hjälp att komma i kapp resan
• om något plötsligt och oväntat händer på väg till flygplatsen t.ex. trafikolycka, som medför att
du missar ditt i förväg bokade flyg från Norden eller ditt i förväg bokade flyg från hemresans
utgångspunkt.
• om du missar ditt anslutningsflyg i Europa


detta under förutsättning att:

Orsaken till att du kommer för sent ska vara en plötslig händelse som uppstått under den direkta
färden till flyget och du ska inte själv ha kunnat förutse eller förhindra händelsen. Du måste ta
hänsyn till de väderleksförhållanden och den trafiksituation som råder eller förväntas råda.
Du måste planera resan i så god tid att du är vid incheckningsdisken senast 2 timmar före
planerad avgång eller annan längre tid enligt transportörens/arrangörens skriftliga anvisning.
Vid avresa från hemresans utgångspunkt gäller 3 timmar före planerad avgång eller annan längre
tid enligt transportörens/arrangörens skriftliga anvisning. Vid missat anslutningsflyg på utresan
ska resan vara bokad med minst 2 timmars marginal vid byte av flyg i Norden och minst 3 timmars
marginal vid byte av flyg i övriga Europa.


O.T: När jag var på rekryteringsdag på Arlanda Express / A-train berättade de att de hade någon form utav försäkring vilket innebar att de ersatte passagerare som missade sitt flyg ifall tåget inte kommit fram i tid. ARN x-press har för övrigt en grym restidsgaranti där du får en ny biljett ifall resan försenas med mer än 2 minuter.
 

Valley

Medlem
Märkligt, skulle alltså rätten att få köra 48 t efter körkortsindragning vid vägkanten inte gälla just taxichaufförer?

Utan att ha Googlat och grottat ner mig i lagstiftning. Men är inte 48 timmars enbart till för att kunna förpassa sig till sitt hem ?
Har väldigt svårt att tro att en yrkesförare har rätt att bedriva yrkesmässig trafik under denna period.
 

Valley

Medlem
Åkte precis förbi en taxi som krockat med ett rådjur och därför stod still bredvid vägen. Funderade på vad hade jag som kund haft för rättigheter om jag satt i taxin. Har taxibolagen någon försäkring som täcker kunderna på något vis, dvs. om kunden blivit skadad? Hur hade jag tagit mig vidare från motorvägen? Skulle taxibolaget skicka en ny bil? Skulle jag betala nytt fastpris?
I scenariot ovan så är ju orsaken med största sannolikhet en olycka, men ett annat scenario är när polisen stannar taxin för fortkörning. Är det någon skillnad då?

Här kommer väl också den intressanta frågan om det finns en skyldighet för taxibolag att t ex ha en försäkring som ersätter passagerare för de merkostnader de kan drabbas av i händelse av något extraordinärt.
Skulle tro att de som är seriösa tar hand om sina passagerare. Men så har vi en uppsjö av både halvskojare och storskojare.

Olycka är en sak. Men då någon bryter mot gällande lagstiftning brukar det alltid gå att skylla ifrån sig
 

JonW

Medlem
Utan att ha Googlat och grottat ner mig i lagstiftning. Men är inte 48 timmars enbart till för att kunna förpassa sig till sitt hem ?
Har väldigt svårt att tro att en yrkesförare har rätt att bedriva yrkesmässig trafik under denna period.
I vart fall som privatperson får man köra vart man vill under 48 t perioden enligt körtillstånden som polisen vänligt nog förser mig med när olyckan varit framme.... (Kan dock gälla annat för yrkesförare, vilket ju indikeras i tråden).

Märkligt nog har man i regel även rätt att fortsätta köra även om man skulle bli haffad utan körkort!
Även detta vet jag av empirisk forskning. Jag kör på utländskt körkort, och hade inte det med mig när jag blev stoppad en gång.
Blev förstås rapporterad för olovlig körning, varpå polisen önskade "Kör försiktigt", gjorde honnör och vinkade ut mig.
Och detta var mitt i Stockholm city, så något nödläge var det knappast frågan om.
Blev så förvånad att jag var tvungen att kolla lagstiftningen, och polisen har endast rätt att stoppa fortsatt olovlig körning om det påkallas av säkerhetsskäl i det enskilda fallet!
 

Llehs

Medlem
En tänkbar lösning, vid akut tidsbrist, är väl att chauffören lånar ut bilen till passageraren och sätter sig på passagerarplats?
Finns knappast förbud mot att köra en taxibil så länge man inte tar betalt.
Försäkringsläget kanske måste undersökas...
 
Lite OT, men jag hamnade i en situation där jag aldrig kom iväg med tänkt taxi eftersom bilen vägrade starta p g a chaufförens misslyckade blåsningar i alkolåset. :)
 
Toppen