Rättigheter när taxi stoppas av olika anledningar?

Diskussion i 'Andra transportmedel' startad av flybob, 28 April 2014.

1. Åkte precis förbi en taxi som krockat med ett rådjur och därför stod still bredvid vägen. Funderade på vad hade jag som kund haft för rättigheter om jag satt i taxin. Har taxibolagen någon försäkring som täcker kunderna på något vis, dvs. om kunden blivit skadad? Hur hade jag tagit mig vidare från motorvägen? Skulle taxibolaget skicka en ny bil? Skulle jag betala nytt fastpris?
    I scenariot ovan så är ju orsaken med största sannolikhet en olycka, men ett annat scenario är när polisen stannar taxin för fortkörning. Är det någon skillnad då?

2. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    För många år sedan tog jag och mina vänner en taxi (020) från Royal Viking till Arlanda. I höjd med Frösundavik, där det normalt är sänkt hastighet (tror att det var 50 km/h vid tillfället), står givetvis polisen. Taxichauffören kör på tok för fort och får körkortet indraget på platsen (Polisen till oss: "den här gubben kommer inte att köra er mer idag"). Passagerarna var idel jurister. Snabbt tvingar vi föraren att beställa en ny taxi till platsen, den kommer väl på 5-10 minuter. Vi betalar den nye föraren på Arlanda men kräver samtidigt att han rapporterar in händelsen och meddelar att vi kommer att göra detsamma. Väl hemma i Sverige igen hör jag av mig till 020 och får utan problem summan återbetald efter att ha lämnat in kvitto. Det var bra hanterat av bolaget tycker jag.

4 personer gillar detta.
  3. Intressant. Har en kollega vars taxichaufför blev tagen för rattfylla. Han valde att stiga ur och hoppa över betalning den gången.

4. JonW

JonW Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Märkligt, skulle alltså rätten att få köra 48 t efter körkortsindragning vid vägkanten inte gälla just taxichaufförer?

5. brykthed

brykthed Medlem

Beror väl på hur vårdslöst/fort chauffören körde. Alla fortkörare får inte fortsätta köra 48 h (beror inte på om det är taxichaufförer eller ej), se trafikverkets info:

"Polisen kan ta ditt körkort direkt på plats om du begår ett trafikbrott och det finns skäl att tro att Transportstyrelsen kommer att återkalla körkortet. Det kan till exempel vara för att du har kört för fort eller för att du har kört rattfull.

I vissa fall kan polisen låta dig att fortsätta köra i upp till 48 timmar. Polisen lämnar sedan över körkortet och sin utredning till Transportstyrelsen."

2 personer gillar detta.
  6. JonW

JonW Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I praktiken ska det till ren vansinneskörning för att inte få 48 t.
    Själv har jag alltid fått det trots t ex 95 på 50-väg och 175 på 110-väg.

7. Joakim

Joakim Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag kan inte lagtexten just nu men vet att man inte får köra yrkesmässigt (ej ens i 48 Tim) om man blir av med kk.
    Det blir till att ringa en ny bil.

8. fcl

fcl Medlem

Jag vill inte veta hur du definierar vansinneskörning :mad:.

6 personer gillar detta.
  9. lnixon

lnixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Let me google that for you. ;)

10. Stefan62

Stefan62 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, även poliser kan ju ha dåligt omdöme! Du borde självklart inte ha fått köra vidare.

2 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!